Снимка: © Getty Images

От производител на една от най-успешните световни марки автомобили - Renault (Рено), Русия се завръща към миналото и ще възкресява фалиралия символ на СССР - марката "Москвич". Френският автомобилен гигант реши да се оттегли от Руската федерация и да прекрати дейността си на територията й след инвазията на Москва в Украйна. Renault държеше 68% от AvtoVAZ, най-големия производител на автомобили в Русия с водещата марка Lada.

Дяловете на Renault в "АвтоВАЗ, както и заводът в Москва - "Автофрамос", отиват в ръцете на властите в руската столица. За това съобщи кметът на града Сергей Собянин в личния си блог:

"Чуждестранният собственик е решил да закрие завода на "Рено" в Москва. Това е негово право, но не можем да позволим хиляди работници да останат без работа," пише той.

Това е първият и най-голям акт на национализация в Русия след началото на военната инвазия, довела до безпрецедентни санкции срещу режима в Кремъл и оттеглянето на стотици западни компании от руските пазари.

Новината бе потвърдена и от самата компания, като France24 цитира изявление на главния изпълнителен директор на Renault Лука де Мео: "Днес взехме трудно, но необходимо решение; и правим отговорен избор спрямо нашите 45 000 служители в Русия, като същевременно запазваме резултатите на Групата и способността ни да се върнем в страната в бъдеще, в друг контекст".

С подписването на сделката френският автомобилен производител си запазва правото в рамките на 6 години да откупи обратно дяловете си. Руското министерството на промишлеността и търговията твърди, че активите на автомобилна компания стават държавна собственост чрез символична сделка на стойност 1 рубла. От Renault обаче не потвърждават и не дават отговор за финансовите параметри, след като въпросът е поставен от АФП.

Сергей Собанян казва, че "Камаз" ще бъде основен технологичен партньор за завръшането на "Москвич", като в началото ще се заложи на производството на класически автомобили с двигател с вътрешно горене, а в дългосрочен план - на електрически автомобили:

"През 2022 година ще отворим нова страница в историята на "Москвич", похвали се кметът на Москва.

Renault вложи милиарди евро в завода от съветската епоха, откакто двата автомобилни производителя подписаха споразумение за стратегическо партньорство през 2008 г. Благодарение на "АвтоВАЗ" Русия беше вторият по големина пазар на Renault Group след Европа през миналата година с около половин милион продадени автомобила.

Историята на "Москвич"

Новата страница в историята на символа на СССР може и да бъде открита, но успехът не е гарантиран, тъй като последните няколко опита бяха по-скоро разочарование.

Строежът на първия завод на марката съветски коли започва през 1929 г., а след края на Втората световна война "Москвич" се радва на много силен период и голямо търсене. По времето на социализма притежанието на "Москвич" е символ на висок обществен статус и се чака години, за да се сдобиеш с автомобила, а между 1966 и 1990 година няколко модела се сглобяват и в завод "Балкан" в Ловеч, България.

С разпадането на СССР обаче заводът изпада в криза и в средата на 90-те години на миналия век за пръв път се приближава до банкрут. Клоновете извън Русия са затворени, а през 1997 г. компанията е дадена за доверително управление на Московската община. За главен директор е назначен Рубен Асартян, който впоследствие е посочван като един от основните виновници за краха на марката.

За да се хареса на политическото ръководство, той експериментира активно и създава множество нови модели, но с много малко позитивни характеристики. Качеството им е ниско, цената е висока, а вида - далеч от привлекателен.

Вследствие на тези действия производството е преустановено през 2002-ра, а през 2006 г. "Москвич" официално обявява фалит. След това на пазара в Русия влиза Renault. За да си тръгне с войната на Русия в Украйна.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Слави Трифонов пожела на Кирил Петков и Асен Василев "да се задавят с власт"

Слави Трифонов се възмущава, че от "Продължаваме Промяната" звънят на депутатите му

Христо Иванов: Трябва да търсим възможните съгласия преди нова вакханалия на разделение

"Ние сме на кръстопът между повече разделение и овладяване на парадоксите"

Два самолета с отзовани руснаци отлетяха от София

Очаква се броят на пътниците да е около 170