Поколението TikTok харесва класическата музика повече от родителите си. Как стана това?

Поколението TikTok харесва класическата музика повече от родителите си. Как стана това?

Ако трябва да предположите какво слушат хората под 25 години, едва ли първият ви избор ще е класическата музика.

Данни от стрийминг платформите обаче покзават нещо изненадващо - хората под 35 години са много по-склонни да слушат класическа музика в сравнение с родителите си. Отделно, популярността на класическата музика като цяло расте и основният ѝ двигател са именно младите хора.

Причините за това са различни - плейлистите в стрийминг платформите, пандемията, изобилието от класическа музика, която се пуска в най-известните сериали като Squid Game или Wednesday. Самата Уенсдей Адамс (Джена Ортега) свири на виолончело, а не на електрическа китара или барабани, както би предположил видът ѝ.

За да се научи как да свири на този изключително сложен инструмент и да изпълни сцената, в която свири Сюита №1 на Бах, Ортега посещава уроци два пъти седмично. В други епизоди от сериала тя свири мелодии на Елгар и Вивалди.

Най-голяма "вина" за реабилитирането на жанра обаче имат младите музиканти от поколението Z, които намират нови начини да бъдат чути и видяни в социалните мрежи.

В TikTok са публикувани над 52,8 милиона видеа с хаштага #classictok, рефериращ към изпълнение на класически инструмент.

Една от звездите е френската цигуларка Естер Абрами. Тя има 253 000 последователи в Instagram, над 380 000 в TikTok и е първият класически музикант, номиниран в категорията "Суперзвезда в социалните мрежи“ на наградите Global Awards.

„Учех в едно от най-престижните висши учебни заведения (Royal College of Music, Лондон). През повечето време се упражнявах за изпити, съответно цялата радост от споделянето липсваше, а на малкото концерти, на които свирех, имаше много специфичен тип публика. Нямаше го разнообразието.“, разказва 27-годишната цигуларка пред BBC Culture.

Абрами разбира, че шепа класически музиканти ползват Instagram, за да се популяризират и решава да направи същото.

„Започнах да публикувам по няколко видеа и бях зашеметена от реакциите. Изведнъж имаш публика от цял свят, която те слуша. Казваха ми, че денят им е станал по-добър само защото са ме чули да свиря на цигулка. Това ми отвори вратата към един напълно нов свят."

В момента Естер има договор със звукозаписната компания Sony Classical, която менажира музикалните права на мнозина млади класически музиканти, както и на някои легенди в жанра като Ханс Цимер и Владимир Хоровиц

Друг пример е нигерийско-американският баритон Бабатунде Акинбобойе. Неговата слава идва, когато публикува видео, на което пее прочутата ария на Росини "Largo al factotum" върху песента "Humble" на Кендрик Ламар.

„Бях в колата си. Разбрах, че двете парчета могат да се сработят музикално и просто започнах да пея в ритъма.“, споделя Акинбобойе.

Той документира момента на телефона си, сеща се, че приятелите му ще го оценят повече от връстниците му от операта, и го публикува в личния си профил във Facebook.

„Заспах, събудих се на следващата сутрин и видеото бе достигнало доста отвъд моята оперна мрежа.“

38-годишният музикант споделя, че в рамките на два дни песента му в стил "хип-хопера“ (хип-хоп и опера) е хванала вниманието на The Ellen DeGeneres Show, America's Got Talent и списание Time.

"Хип-хоперните" и оперните клипове на Акинбобойе му печелят 698 000 последователи в TikTok.

„Важно е отношението ми към операта. Музикалният ми произход е от хип-хопа, но станах оперен певец по погрешка и това резонира с хората“, смее се той.

Почти всеки ден получавам различно съобщение, в което се казва: „Днес ходих на първата си опера“. Мисля, че това е, защото виждат някого, с когото се чувстват добре или с когото си приличат по някакъв начин.“

Проучване на Кралския филхармоничен оркестър (RPO), публикувано през декември 2022, показва, че 74% от извадка британски жители под 25 години предпочитат класическа музика. Статистиката е сравнена с хора на възраст 54+ г., от които 46% избират класическа музика.

По време на Covid пандемията, британската пианистка Хариет Стъбс е блокирана в апартамента си в Западен Кенсингтън, Лондон. Стъбс обикновено разделя времето си в пътуване между Лондон и Ню Йорк, но сега няма къде да отиде и решава да изнася 20-минутни концертни от приземния си апартамент.

Впоследствие успява да направи над 250 концерта с отворен прозорец и усилвател. Хората в квартала я обожават и пианистката е наградена с медал на Британската империя (British Empire medal) от Кралицата за ,,повишаване на общественото настроение".

„Направих редица репертоари от предстоящия ми албум, както и кавъри на песни като "All By Myself", които избрах по ирония на съдбата за тази публика. Хората, които смятаха, че не ги е грижа за класическата музика, се връщаха всеки ден заради силата ѝ.", споделя 31-годишната пианистка.

Сливането на класическа музика с други жанрове е основен аспект в практиката на Стъбс, както и на много други класически артисти от новото поколение - примери са YouTube канала на React to the K, където класически артисти преправят K-pop песни с оркестрови аранжименти на Крис Бауърс; или класически изсвирените поп песни за саундтрака на сериала на Netflix "Bridgerton".

Междувременно полският певец Якуб Юзеф Орлински, чийто глас е контратенор, използва атмосферни визуализации като средство за осъвременяване на бароковото изкуство от 17 век. Орлински разказва, че е бил депресиран от липсата на финансиране за продукция на видеоклипове в класическата музика. Той успява да привлече частно спонсорство, за да направи 21-минутен филм, придружаващ неговата интерпретация на "Stabat Mater" от Вивалди през 2021 г.

The New York Times описва резултата като "наподобяващ полски римейк на Семейство Сопрано".

„Има цяло ново поколение, което наистина иска да надгради класическата музика - да надхвърли пеенето и да бъде предизвикано. Просто трябва да знаете, че крайният продукт ще бъде добър и че това, което прави ще остане в историята.“, казва музикантът.

Орлински е опитен спортист и брейкденсър. Той удиви критиците с дебюта си в Кралската опера през 2022 г., когато танцува на пилон в рокля с блясъци като Дидимус в постановка на Кейти Мичъл на "Handel's Theodora". Бъдещите му проекти включват записи на барокови песни за видеоигри, а 32-годишният изпълнител споделя, че това е нещо, което е молен да прави все по-често с развитието на Metaverse.

"Понякога имате нужда от класическа музика, за да докоснете струните на нечия душа - поп песен няма да работи.", завъшва Орлински.

Пресичането на класическа музика с поп културата е изведено на преден план с нарастващия интерес към жанра. Тийнейджърите от Националния младежки оркестър на Обединеното кралство ходят на мини турнета, където изпълняват„Also Sprach Zarathustra“ от Ричард Щраус - песен, увековечена от филма на Стенли Кубрик "Космическа одисея" (2001 г.).

През август 2022 г. програмата за класически концерти BBC Proms организира Кралският филхармоничен оркестър да изпълни някои от най-обичаните песни в историята на видеоигрите.

Тенденцията си проправи път и в модата

Есенно-зимната колекция за 2022 г. "Лица" на Acne Studios почете класическата музика с дрехи с лицата на Хендел, Моцарт и Бах.

Страстта към класическата музика е най-изненадващото движение, което може да си представи един съвременен тийнейджър“.

Орлински е съгласен, че напоследък класическата музика е постигнала статус на "хипстър“.

„Готино е да отидеш на опера и да знаеш за какво става въпрос, защото има много млади артисти, които представят музиката на най-високо ниво, като същевременно я правят много забавна“.

Той отбелязва и че има съживен интерес към личности в класическата музика като Мария Калас и Павароти, както и към „хора като Юджа Уанг“, които разпродават концертни зали.

Имаме да извървим дълъг път, преди да се развием толкова колкото и другите жанрове музика, но продължаваме напред.“

Бабатунде Акинбобойе добавя, че „операта определено е много по-смела“.

„Надявам се да продължи, защото смятам, че можем да наваксаме изоставането. Класическата музика трябва да бъде смела, за да направи нещо голямо. И ще се получи, защото публиката е готова.“, казва той.


Ние използваме "бисквитки" и други персонализиращи технологии, за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт, да ви покажем персонализирано съдържание, таргетирана реклама, за да анализираме трафика на сайта и да проследим откъде идва нашата аудитория. Ако искате да разберете повече по темата можете да прочетете нашата "Политика на поверителност", както и "Политика за съхранение на личните данни", съобразно регламента за GDPR, който е в сила от 23 май 2018г.

Избирайки "Приемам", вие се съгласявате да използваме вашите "бисквитки" и други трафични данни.

Приемам