Polaroid: звездата на червения килим на оптиката

В годината, в която на бял свят се появяват Джак Никълсън, Антъни Хопкинс, Робърт Редфорд, Ридли Скот, Уорън Бийти и Джейн Фонда, 1937, светът на киното още не знае, но вече се е променил завинаги. През същата година на световната сцена се ражда още една звезда, който ще задава правилата на играта, но този път в сферата на оптиката и фотографията.

Началото: поляризиране

В Кеймбридж, щата Масачузетс, д-р Едуин Ланд основава компанията Polaroid, с което внезапно издига представите за слънчеви очила на съвсем ново ниво. Както и за фотография, но това се случва 10 години по-късно и е друга история, която ще бъде разказана друг път.

Историята всъщност започва още през 1932г., когато д-р Ланд патентова своя оптически поляризиращ филтър. Той е решението на проблем, занимавал учените от години: поляризирането на светлината и премахването на отблясъците.

Новият целулоиден филтър дава възможност да се произвеждат свръхлеки слънчеви очила с много високо качество. Филтърът осигурява чувство на комфорт и отстранява напрежението в очите, което създават отраженията и отблясъците на слънчевите лъчи от гладки повърхности. Това значително помага да се съхрани усетът за контраст и цветовъзприятие, дори при много ярка светлина. Например, на някой планински връх в слънчев зимен ден.

И така, Polaroid се оказват първите в света очила с поляризирани стъкла и до средата на 60-те години, те се превръщат в нарицателно име за слънчеви очила, както се случва с Pampers за еднократните пелени, Йоника за електронните пиана, Xerox за копирните машини пр.

Името на бранда, Polaroid, е комбинация от думите „поляризация“ и „целулоид“.

Моменталната фотография идва десетина по-късно, така че в началото Polaroid означава качествени слънчеви очила, към онзи момент – единствените такива на пазара. Успехът им е мигновен и безапелационен. Популярността им нараства лавинообразно, тъй като хората бързо свикват с удобството на поляризираните лещи, които им позволяват да виждат контрастно, ярко и без отблясъци.

Човешкото лице зад марката

Едуин Ланд е учен и изобретател с 535 патента на свое име. За справка, единствено Томас Едисон има регистрирана по-голяма бройка патенти (впечатляващата цифра 1093), а Никола Тесла има „само“ 278.

Ланд се ражда през 1909г. в семейство на одески емигранти и се интересува от оптически експерименти от дете. Постъпва в Харвард, обсебен от идеята да създаде лещи, които да неутрализират отразената светлина на фаровете на движещите се в насрещното платно автомобили. Там, в университета, на 20 години, Ланд разработва лист от прозрачна пластмаса с микроскопични кристали: това е поляризиращият филтър, който днес пълни Instagram със снимки на хора със слънчеви очила на червения килим с Ел Ей, на Мачу Пикчу, на Черни връх, на тенис корта, пред катедралата Дуомо в Милано, на бесни партита, на хамак на Сейшелите, пред кварталния супермаркет т.н.

През 1934 г. Ланд създава фирмата Land Wheelwright, която произвежда най-вече добре познатите ни днес очила, разбира се, в актуални за онова време модели и дизайни. Година по-късно Optical Society of America придобива лиценза за производството им. Интересно е да споменем, че един от първите бизнес партньори на компанията на Ланд, е Eastman Kodak, която впоследствие се превръща в един от най-сериозните й конкуренти.
Polaroid днес

Няма смисъл да обясняваме как Polaroid е марка за eyewear с доказани качества. Историята на марката е достатъчно показателна. Фактът, че очилата се произвеждат в италианската фабрика Safilo също. Качеството обаче далеч не е единственото, което разглезените съвременни хора очакваме от слънчевите си очила.

Очакваме да са с готин дизайн, да са практични, стилни и модерни, класически и иновативни едновременно, да изглеждаме добре с тях, докато караме сърф, докато сме на бизнес среща и докато сме в Южния парк с децата и кучетата.

Успешните брандове се движат с ритъма на света и „танцуват“ в хармония с начина на живот на своите потребители. Polaroid са пример именно за такава марка.

Веднъж издигнати на върха на хранителната верига от създателя си, тези слънчеви очила продължават да отвоюват мястото си в жабките на автомобилите ни, в дамските чанти, върху главите ни т.н. Съумяват да го правят, защото подобно на повечето марки, устояли на натиска на времето, Polaroid пренебрегват придържането към определен стил и се движат в такт с желанията и изискванията на клиентите си.

Неслучайно във времена като сегашните, от марката пускат розовите очила, които виждате на снимката. Познавате ли някой, който няма нужда от розов филтър за погледа си към света и живота през последната година? И ние не.

Слагайте розовите очила и напред към зимата.

Новата колекция на Polaroid: Песен за цвят и настроение


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024