Една от водещите тютюневи компании в света – Philip Morris International (PMI) – продължава своята трансформация към „бъдеще без дим“ и малко по малко награваемите ѝ изделия разширяват пазара си. Въпреки че все още две трети от приходите ѝ идват от традиционните ѝ продукти, през 2022 г. бездимните вече носят 32,1% от постъпленията. За сравнение, година по-рано делът им е 29,5%.
В различните региони, където оперира компанията, пропорциите също са различни. В Европейския съюз например бездимните изделия вече носят 40 на сто от приходите, в Източна Европа – 35%, а в Източна Азия и Австралия – 58%. Но на места като Близкия Изток и Африка и Южна Азия процентът е съответно 9 и 1%. Затова и една от целите на PMI е да се фокусира върху пазарите с ниски доходи, където потреблението на цигари все още доминира сериозно.
Голямата цел на PMI е да замени изцяло цигарите и до 20-30 години напълно да спре производството им. Дотогава – на фона на скептицизма на някои анализатори по адрес на амбициозната прогноза – компанията периодично преосмисля средносрочните си цели предвид нарастващата конкуренция в сектора и чертае стъпките си. До 2025 г. целта на мениджмънта е делът на новите продукти да достигне 50% от консолидираните продажби. Предвид плавното повишение от по няколко процентни пункта годишно, това също звучи смело.
„Нашият приоритет номер едно е да откажем пушачите от цигарите“, заяви новият главен мениджър на компанията за България Демиан Пинтос на специално събитие за журналисти днес. Той цитира данни, според които към края на 2022 г. нагреваемите продукти на PMI, като IQOS, вече имат 24,9 милиона възрастни потребители по света. От тях 17,8 млн. са спрели напълно цигарите.
В България броят на потребителите е около 220 000, като точни данни предстои да бъдат публикувани в специален доклад за местния пазар до няколко месеца.
Постиженията от 2015 г. насам, след като бяха лансирани бездимните изделия:
- Пазарите са се увеличили от 7 на 73; Целта за 2025 г. е да станат 100;
- Обемът на пратките от 5 на 114 млрд. единици; Целта за 2025 е – 250 млрд;
- Пратките с тютюневи изделия са намалели от 877 до 641 млрд.; Целта за 2025 г. – 550 млрд;
- Броят на фабриките, произвеждащи бездимни продукти в сравнение с общия брой фабрики е нараснал от 3 от общо 48 на 24 от общо 53.
За да постигне целите си, PMI насочва печалбите от традиционния си бизнес към стратегически инвестиции. Преди няколко месеца например групата приключи придобиването за 15,7 млрд. долара на Swedish Match, известна с успешната си линия тютюн за дъвчене. Част от продуктите на компанията са популярни и сред непълнолетните, но „когато голяма компания като Philip Morris стъпи на този пазар, ще успее да въведе ред“, отбеляза Диляна Якова, мениджър „регулации и устойчиво развитие“ на PMI за България. „Ще се опитаме да насочим консумацията на тези продукти само към пълнолетни пушачи.“
Якова акцентира и върху споразумение с Altria Group в САЩ за разтрогване на търговските им отношения. Благодарение на това след 30 април 2024 г. Philip Morris International вече ще предлага сама IQOS в страната и ще опита да увеличи драстично дела си сред тамошните над 30 млн. потребители.
Тези операции вървят ръка за ръка с придобиванията на две фармацевтични компании – Fertin и Vectura – специалисти в областта на инхалационните технологии, за които бяха похарчени 2,3 млрд. долара. Целта на тютюневата компания е да използва продуктите им за терапевтични цели. А в по-широк смисъл ходът е част от дългосрочна стратегия на гиганта през последното десетилетие да влага повече средства в научноизследователска и развойна дейност.
Инвестициите в трансформацията обаче, заедно със силния долар, свиват оперативния марж на PMI през първото тримесечие на 2023 г. от 42,6% на 34,1% в сравнение със същия период на 2022 г. , както показват финансовите резултати. Очаква се нормализиране на ситуацията през втората половина на годината и нарастване на приходите с 8-10%.
Новите продукти водят след себе си нови предизвикателства. Фасовете отдавна са проблем за околната среда, но с навлизането в бизнес с електронни устройства компанията се изправя срещу ново предизвикателство – е-отпадъците. В случая обаче има много по-голяма възможност за контрол и благодарение на програмата си Recycle е успяла да рециклира 86% от върнатите в централизираните хъбове за рециклиране устройства. Нагреваемите тютюневи изделия обаче си остават главоболие за околната среда.
„През 2022 г. ние сме вече една съвсем различна компания, диверсифицирали сме нашето портфолио и 43% от разходите ни за снабдяване вече са насочени към производството на бездимните продукти“, каза добави Якова. „Ставаме много потребителска компания, защото новите ни продукти изискват обгрижване на потребителите.“
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: