„ПУНКТ за стари мебели“ или търсачи на съкровища Снимка: © Мира Дерменджиева за BoulevardBulgaria.bg

„Онзи ден, докато шофирах, видях един фотьойл. Спрях с колата до кофата и си го натоварих“, разказва Мария Паунова. Не си представяйте непременно, че става дума за някаква много странна или красива мебел. По-скоро е било някое неугледно и опърпано, може би дори счупено кресло, каквото повечето от нас ще подминат, без даже да забележат. Но не и тя.

Да се оглежда с периферното зрение за вехти и непотребни предмети ѝ е станало навик. Нещо като търсач на съкровища е или по-скоро на нешлифовани диаманти – защото нещата, които намира, определено не блестят. Но пък може да се каже, че започват да го правят, когато минат през ръцете ѝ.

Мария Паунова е съосновател на работилница „Пункт“, в която на старите вещи се вдъхва нов живот, за да се превърнат в красиви дизайнерски мебели. Не става обаче дума просто за реставрация, а за трансформация, при която предметите често се сдобиват с напълно нови функции. Занаятът се нарича upcycling и съществува като течение от десетилетия, въпреки че в България е слабо познат – предимно покрай работа на „Пункт“.

„Събираме основно стари и изоставени предмети, в повечето случаи от бита, използваме частите им и създаваме наши творчески дизайни“, обяснява Мария. „Да речем, една лампа може да бъде направена от сито, намерено в плевня, а един стол – от частите на 6 други.“

„Пункт за стари мебели сме“, смее се Мария, правейки препратка към пунктовете за вторични суровини.

„Работилница „Пункт“ развива дейност повече от десетилетия. Мария и нейният бизнес са един от хубавите примери, които Vivacom показва чрез своята кампания „Бизнес великани“, чрез която със специални предложения телекомът дава възможност на малките компании в страната да оптимизират разходите си за комуникации.

Специално за „Пункт“ дигиталните технологии са ключови, защото екипът разчита за продажбите си по света на своя онлайн магазин и социалните медии. „Това е начинът, по който се рекламираме“, казва Мария. А конкретно за пакета „Бизнес великани“ на Vivacom изтъква предимството на бързия интернет. „Така можем да комуникираме с хората, когато имаме запитвания, да можем да реагираме. Това е голям плюс за нашия бизнес, защото около 80% от клиентите ни са онлайн. И всичко минава през интернет света.“

Творческото ядро на „Пункт“ са Мария и Ивайло, а третият човек в екипа – Боби, се занимава с финансовата част и продажбите. Основният пазар за изделията им е в чужбина, най-вече в САЩ. В България ги търсят хора, които „искат да имат уникален предмет, който да е акцент в дома им“ или корпоративни клиенти с афинитет към дизайнерските мебели. „Последно завършихме една къща в Родопите, която е ритрийт център“, казва Мария.

Работата по нея отнема няколко месеца. В продължителния процес се корени и обяснението защо мебелите от стари предмети държат толкова висока цена, при положение че не се влагат кой знае колко пари в материали. „Ние не сме фабрика. Нашите предмети се изработват много бавно, отнема много време и няма как и да са евтини, защото работата по тях е адски много“, обяснява Мария.

Когато правиш нещо от „стари парчетии“, продължава тя, нещата се разглобяват на съставните им части, понякога се ползват 5-6 различни предмета, защото от единия се иска облегалката, от друг – крака. „Безкраен процес е. Един стол може да отнеме и цяла седмица за изработване, докато го докараме до вида да изглежда като нов – когато всъщност не е.“

Освен това старите предмети – освен дух и романтика – носят и белезите на времето. Или на зловреден мравояд – в случаи като този едно проядено дърво минава през специална Изисква се и много мисъл „как да се получи този предмет, как да е здрав, устойчив в годините, а не да направим нещо, което след два месеца ще се разклати или счупи.“

Повтаряемостта в „Пункт“ граничи с невъзможното. Затова и една от най-сложните им задачи се оказва поръчка от Берлин за 16 еднакви стола. Намират „едни седемдесетарски“ такива, които ползват за основа и успяват да се справят.

Мечтата на Мария е да постигнат необходимата устойчивост на бизнеса, че да не зависят от поръчки в такава степен – каквито все още не могат да си позволят да оказват – и да прави само нещата, които са и в главата. Идеи има много, някои отлежават от години и просто чакат да им дойде моментът.

Междувременно, търсейки начин за бизнес развитие, идва идеята за „нещо серийно“ – минималистични сглобяеми пейки и столчета, компактни и лесно преносими. Това е първият завой в дейността на „Пункт“. „Аз бях много скептично настроена“, споделя Мария, която е отделила 6 месеца да измисли хитрата сглобка. Въпросните артикули се произвеждат от подизпълнители, а целта е ясна – по-лесни продажби.

В този ред на мисли стигаме и до въпроса за предизвикателствата да се развива такъв нишов занаят в България. „Всичко е предизвикателство“, откровено възкликва Мария: като се започне с прозаични неща – като това да си намериш голямо място, подходящо за работилница, на добра локация, но „да не ти махнат главата с наема“ – и се стигне до перипетии от „кухнята“ самата мебелна индустрия.

Намирането на материали, дори на крепежни елементи, е предизвикателство. „Повечето хора нямат пари да влагат в скъпи частички и затова няма достатъчно пазар тук. Много е трудно например да си купя месингови болтове, има ги на едно място и като свършат, трябва да поръчвам от чужбина.“

Като цяло мебелната индустрия в страната е доста комерсиална и за дейности като тази на „Пункт“ реално няма конкуренция. „За нас е голям проблем, защото конкуренцията те кара да се развиваш. Много бих искала да има и други, които да се занимават с това нещо, да обменяме опит, да си говорим кой какви проблеми има, как се справя с тях“, казва Мария. Материята обаче е сложна, а за да се захванат повече хора с този занаят, първо трябва да има интерес у аудиторията.

„Има някакви проблясъци, но малко. Това е един вкус, манталитет, който бавно се изгражда. Трябва да има общество.“

Мария Паунова работилница ПУНКТ

Интервюто е част от специалната поредица "БИЗНЕС С ПЛАН", който екипът на BoulevardBulgaria.bg реализира съвместно с VIVACOM. В идните месеци ще ви срещаме със съвременните бизнес великани сферата на малкия и среден бизнес.

Снимки: Мирослава Дерменджиева за BoulevardBulgaria.bg

Автор: Мирела Вавова

Конник от незапомнени времена: Владо Павлов и приключението „ПланаКон“

Vivacom Бизнес Великани Тя е виното, той храната: „Бизнес великаните“ от Vino & Tapas


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Текстове от партньори

Heineken отлагат събитието си "11 метра до Уембли"

18:55 - 10.05.2024
Важно днес

ВМРО-ДПМНЕ чака "по-разумен" нов кабинет в София, за да преговаря за отстъпки

ВМРО-ДПМНЕ продължава да е против признаването на българите като малцинство

18:30 - 10.05.2024
Важно днес

Как се пише и как се изговаря: правописният речник на БАН вече е онлайн

Около 2,4 млн. думи могат да се намерят в дигитализираното издание

15:52 - 10.05.2024
Кино и сериали

"Шогун" се прицели в награда за "Най-добра драма" и разбърка прогнозите за "Еми"

Ако промени категорията си, сериалът влиза в оспорвана битка с вече сочени за фаворити

15:20 - 10.05.2024
Бизнес

УниКредит сменя предварително дебитните карти на 1 млн. клиенти

Това е резултат от решение на централно ниво

15:16 - 10.05.2024
Важно днес

Русия започва офанзива срещу Харков и откри нов фронт във войната

Украйна твърди, че засега отблъсква руските сили, но сраженията продължават

15:15 - 10.05.2024