„ПУНКТ за стари мебели“ или търсачи на съкровища Снимка: © Мира Дерменджиева за BoulevardBulgaria.bg

„Онзи ден, докато шофирах, видях един фотьойл. Спрях с колата до кофата и си го натоварих“, разказва Мария Паунова. Не си представяйте непременно, че става дума за някаква много странна или красива мебел. По-скоро е било някое неугледно и опърпано, може би дори счупено кресло, каквото повечето от нас ще подминат, без даже да забележат. Но не и тя.

Да се оглежда с периферното зрение за вехти и непотребни предмети ѝ е станало навик. Нещо като търсач на съкровища е или по-скоро на нешлифовани диаманти – защото нещата, които намира, определено не блестят. Но пък може да се каже, че започват да го правят, когато минат през ръцете ѝ.

Мария Паунова е съосновател на работилница „Пункт“, в която на старите вещи се вдъхва нов живот, за да се превърнат в красиви дизайнерски мебели. Не става обаче дума просто за реставрация, а за трансформация, при която предметите често се сдобиват с напълно нови функции. Занаятът се нарича upcycling и съществува като течение от десетилетия, въпреки че в България е слабо познат – предимно покрай работа на „Пункт“.

„Събираме основно стари и изоставени предмети, в повечето случаи от бита, използваме частите им и създаваме наши творчески дизайни“, обяснява Мария. „Да речем, една лампа може да бъде направена от сито, намерено в плевня, а един стол – от частите на 6 други.“

„Пункт за стари мебели сме“, смее се Мария, правейки препратка към пунктовете за вторични суровини.

„Работилница „Пункт“ развива дейност повече от десетилетия. Мария и нейният бизнес са един от хубавите примери, които Vivacom показва чрез своята кампания „Бизнес великани“, чрез която със специални предложения телекомът дава възможност на малките компании в страната да оптимизират разходите си за комуникации.

Специално за „Пункт“ дигиталните технологии са ключови, защото екипът разчита за продажбите си по света на своя онлайн магазин и социалните медии. „Това е начинът, по който се рекламираме“, казва Мария. А конкретно за пакета „Бизнес великани“ на Vivacom изтъква предимството на бързия интернет. „Така можем да комуникираме с хората, когато имаме запитвания, да можем да реагираме. Това е голям плюс за нашия бизнес, защото около 80% от клиентите ни са онлайн. И всичко минава през интернет света.“

Творческото ядро на „Пункт“ са Мария и Ивайло, а третият човек в екипа – Боби, се занимава с финансовата част и продажбите. Основният пазар за изделията им е в чужбина, най-вече в САЩ. В България ги търсят хора, които „искат да имат уникален предмет, който да е акцент в дома им“ или корпоративни клиенти с афинитет към дизайнерските мебели. „Последно завършихме една къща в Родопите, която е ритрийт център“, казва Мария.

Работата по нея отнема няколко месеца. В продължителния процес се корени и обяснението защо мебелите от стари предмети държат толкова висока цена, при положение че не се влагат кой знае колко пари в материали. „Ние не сме фабрика. Нашите предмети се изработват много бавно, отнема много време и няма как и да са евтини, защото работата по тях е адски много“, обяснява Мария.

Когато правиш нещо от „стари парчетии“, продължава тя, нещата се разглобяват на съставните им части, понякога се ползват 5-6 различни предмета, защото от единия се иска облегалката, от друг – крака. „Безкраен процес е. Един стол може да отнеме и цяла седмица за изработване, докато го докараме до вида да изглежда като нов – когато всъщност не е.“

Освен това старите предмети – освен дух и романтика – носят и белезите на времето. Или на зловреден мравояд – в случаи като този едно проядено дърво минава през специална Изисква се и много мисъл „как да се получи този предмет, как да е здрав, устойчив в годините, а не да направим нещо, което след два месеца ще се разклати или счупи.“

Повтаряемостта в „Пункт“ граничи с невъзможното. Затова и една от най-сложните им задачи се оказва поръчка от Берлин за 16 еднакви стола. Намират „едни седемдесетарски“ такива, които ползват за основа и успяват да се справят.

Мечтата на Мария е да постигнат необходимата устойчивост на бизнеса, че да не зависят от поръчки в такава степен – каквито все още не могат да си позволят да оказват – и да прави само нещата, които са и в главата. Идеи има много, някои отлежават от години и просто чакат да им дойде моментът.

Междувременно, търсейки начин за бизнес развитие, идва идеята за „нещо серийно“ – минималистични сглобяеми пейки и столчета, компактни и лесно преносими. Това е първият завой в дейността на „Пункт“. „Аз бях много скептично настроена“, споделя Мария, която е отделила 6 месеца да измисли хитрата сглобка. Въпросните артикули се произвеждат от подизпълнители, а целта е ясна – по-лесни продажби.

В този ред на мисли стигаме и до въпроса за предизвикателствата да се развива такъв нишов занаят в България. „Всичко е предизвикателство“, откровено възкликва Мария: като се започне с прозаични неща – като това да си намериш голямо място, подходящо за работилница, на добра локация, но „да не ти махнат главата с наема“ – и се стигне до перипетии от „кухнята“ самата мебелна индустрия.

Намирането на материали, дори на крепежни елементи, е предизвикателство. „Повечето хора нямат пари да влагат в скъпи частички и затова няма достатъчно пазар тук. Много е трудно например да си купя месингови болтове, има ги на едно място и като свършат, трябва да поръчвам от чужбина.“

Като цяло мебелната индустрия в страната е доста комерсиална и за дейности като тази на „Пункт“ реално няма конкуренция. „За нас е голям проблем, защото конкуренцията те кара да се развиваш. Много бих искала да има и други, които да се занимават с това нещо, да обменяме опит, да си говорим кой какви проблеми има, как се справя с тях“, казва Мария. Материята обаче е сложна, а за да се захванат повече хора с този занаят, първо трябва да има интерес у аудиторията.

„Има някакви проблясъци, но малко. Това е един вкус, манталитет, който бавно се изгражда. Трябва да има общество.“

Мария Паунова работилница ПУНКТ

Интервюто е част от специалната поредица "БИЗНЕС С ПЛАН", който екипът на BoulevardBulgaria.bg реализира съвместно с VIVACOM. В идните месеци ще ви срещаме със съвременните бизнес великани сферата на малкия и среден бизнес.

Снимки: Мирослава Дерменджиева за BoulevardBulgaria.bg

Автор: Мирела Вавова

Конник от незапомнени времена: Владо Павлов и приключението „ПланаКон“

Vivacom Бизнес Великани Тя е виното, той храната: „Бизнес великаните“ от Vino & Tapas


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Съдия е убит при стрелба по време на заседание в Албания

Ранени са и други двама участници в съдебното заседание

19:28 - 06.10.2025
Важно днес

Израел експулсира българина и още 170 души от флотилията на Грета Тунберг

Те бяха задържани след акция на израелските военноморски сили в международни води

18:19 - 06.10.2025
Важно днес

Бившият директор на "Правда" скочи от прозореца на дома си заради “нервен срив”

Вячеслав Леонтиев последва съдбата на редица други приближени на Путин, които загинаха при съмнителни обстоятелства

18:17 - 06.10.2025
Важно днес

Жената от инцидента във Варна е с ампутиран крак, пилотът излезе от ареста

Кръвната проба на Нейков не е показала наличие на амфетамин

17:34 - 06.10.2025
Живот

UFC влиза в Белия дом: Тръмп ще празнува своя 80-и рожден ден с ММА боеве

Конър Магрегър ще се върне в клетката на UFC специално за повода

17:10 - 06.10.2025
Важно днес

Борисов призна, че е лобирал пред Тръмп-младши за отмяна на "Магнитски" на Горанов без Пеевски

Борисов потвърди информацията на Wall Street Journal, че е "промотирал" газопровода "Турски поток" и т.нар. газов хъб Балкан

17:03 - 06.10.2025
Бизнес

Сделка за милиарди отваря пътя на OpenAI към придобиване на част от AMD

AI лабораторията ще получи най-усъвършенстваните AI чипове на производителя и ще може да придобие 10% от него срещу 270 млрд. долара

16:36 - 06.10.2025
Живот

Как един часовник промени начина, по който тичам

Виртуален треньор, който говори на български. Звучи като малък детайл, но всъщност променя цялото изживяване по време на тренировка.

15:58 - 06.10.2025