68-годишен леко амортизиран и доста потрошен (но не от коне!) мъченик, философ, уиндсърфист, скиор и сноубордист, велосипедист, тенисист и конник. Такава визитка стои срещу името на Владо Павлов на сайта на конна база „ПланаКон“, обещавайки среща с екстремен и доста цветен човек. Такъв се и оказва.
Владо е сред основателите на мястото и основен двигател на дейността. При срещата ни разказва, че язди „от незапомнени времена“ и че винаги е бил сред природата и се е занимавал активно с екстремни спортове.
Междувременно е издавал научна литература, имал е спортни магазини и е работил като генерален мениджър на американска софтуерна компания за R&D разработки в България. Докато „не му дойде времето и не си купих това парче земя“, на което, спомня си той, заедно с негов приятел и първи съдружник построяват конната база със собствените си ръце.
„ПланаКон“ започва да развива дейност през 2008 г. и днес е едно от най-известните места в околността за любителите на ездата. На въпроса как е превърнал дългогодишното си хоби в бизнес, Владо Павлов отвръща, че не го възприема по този начин.
„Централната идея е да живеем с конете – да ги яздим и да учим хората да яздят и да се запалват по този начин на живот.“
„Ако едно от определенията на бизнеса е печалба, печалба и още печалба, аз не съм тук за това. Когато тръгнах към това начинание, бях наясно, че няма да спечеля пари, няма да забогатя тук. Разглеждам дейността си не като бизнес, а като начин да живея в хармония със себе си, с природата, с животните. И да си изкарвам прехраната, с което се справям“, казва Владо Павлов.
Думите му описват същината на идеята за това какво всъщност е да си „Бизнес великан“ – отдаден на заниманието, с което се издържаш, до степен, която далеч надхвърля понятието за работа и се превръща в начин на живот.
Срещата ни с Владо Павлов е част от кампанията „Бизнес великани“ на Vivacom, чрез която телекомът има за мисия да покаже реалната стойност на малкия и средния бизнес, който в всъщност е гръбнакът на българската икономика. Част от тази група е и „ПланаКон“.
Както за всеки малък бизнес, прекият и личен контакт с клиентите е от огромно значение и за Владо Павлов. По телефона той приема обаждания за от хора, които си запазват час за езда. Служи му и в така важната комуникация с партньори и колеги, особено когато разузнава възможностите за покупка на нов кон например. А когато това идва в пакет от няколко услуги – каквито са специално разработените планове на Vivacom за бизнеса – удобството и добавената стойност са незаменими.
Колаборацията между телекома и конната база има и друго изражение. В съседство на „ПланаКон“ се намира едно от най-модерните съоръжения за сателитна комуникация – телепортът „Плана“, собственост на Vivacom. „Помагали сме си по най-различни начини. Тук сме чистили снегове, гасили сме пожари. Следим за крадци, натрапници.“
Всъщност локацията на „ПланаКон“ изглежда на пръв поглед нетипична – не обаче заради намиращите се в близост сателитни чинии, чиито сигнал е насочен нагоре и не влияе на конете, а по-скоро заради това, че е в планина. „Конят по принцип не е планинско животно, но тук, в Плана планина е фантастично, няма стръмнини и няма камъни по терените – конете могат да яздят на воля“, обяснява Владо. Спомня си, че посещава местността от три десетилетия и когато решава да приключи „истинските бизнес дела“ – и както се шегува, да стане „бизнес пигмей, а не великан“ – веднага се насочва натам.
Иначе технологиите имат и друго значение в работата на „ПланаКон“. Макар че отглеждането на коне е всъщност прастара и по-скоро аналогова дейност, дори тук дигитализацията е успяла да намери безценно приложение. От 6-7 години Владо Павлов и колегите му разчитат изключително много на GPS тракери. Връзват ги за шията на животните и ги пускат сред поляните – на свобода, както най-много приляга на нрава им.
„Спасявали са ни коне от кражби, от изчезване, загубване, намирал съм хора в гората. В това отношение технологиите са ни много полезни“, разказва той.
В момента в „ПланаКон“ има 24 коня, като бройката им постоянно варира. Част от дейността на базата е свързана с покупко-продажбата и отглеждането на чужди коне. „Близо половината са си наши, другите са на наши приятели“, отбелязва Павлов.
Казва, че няма супер мащабни планове за разрастване на конната база – въпреки че все пак замисля някои преустройства. Със сигурност иска да вземе и поне още няколко коня от породи, които не са застъпени в България, където иначе се развъждат елитни такива в основания от Митхат Паша през 1864 г. конезавод „Кабиюк“ край Шумен. Най-разпространени са чистокръвните арабски коне, източнобългарска порода и шагии – каквито в „ПланаКон“ вече имат. Като част от тънкостите на занаята обаче Владо споделя, че нови коне всъщност си намира по-скоро от дума на дума с хора от общността. Цените им варират от 3 до 5-7 хиляди лева, в зависимост от случая, породата, възрастта и още куп фактори.
Що се отнася до конния туризъм, Владо Павлов изповядва философията на свободната езда. Затова и липсата на държавна политика и регламенти за тази дейност в случая е нещо добро. В страни като тези от Бенелюкс например е забранено да се язди извън строго определените маршрути. „От тази гледна точка България е като обетована земя.“
Отглеждането на коне, уроците по езда за начинаещи и сериозните няколкодневни преходи в планината, каквито организира конната база, позволяват на 4-членния екип да се издържа, а на основателя му да прави необходимите инвестиции в поддържането и развитието на „ПланаКон“.
„Този живот е близък до понятието, което обикновения градски човек има за приключенеца. Аз не разглеждам себе си като приключенец или сървайвър. Но в нашата работа има много неща, които не могат да се предвидят, много опасности.“ В центъра на всичко остава любовта и грижата към коня, чието значение за съвременната цивилизация е неизмеримо – „защото човек не си дава сметка, че всъщност тя нямаше да възможна без него. Хиляди години той е бил средство за транспорт, за война, за труд.“
Интервюто е част от специалната поредица "БИЗНЕС С ПЛАН", който екипът на BoulevardBulgaria.bg реализира съвместно с VIVACOM. В идните месеци ще ви срещаме със съвременните бизнес великани сферата на малкия и среден бизнес.
Снимки: Мирослава Дерменджиева за BoulevardBulgaria.bg
Автор: Мирела Вавова
Тя е виното, той храната: „Бизнес великаните“ от Vino & Tapas
"Бизнес великани": Една история за алтруизъм, сладкиши и много труд
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: