Радина Йотова - между изкуството и изкуствения интелект в новото издание на МЕЛБА

Изкуство ли е изкуственият интелект?

Според Радина Йотова, млад визуален артист с поглед в човека и бъдещето му във вселена от технологии, отговорът е ясен и категоричен: "Не".

Изкуственият интелект обаче присъства в повечето от нейните творби, за да накара зрителя да погледне критично над цялостната картина и "да осъзнае, че всички ние имаме отговорност и играем огромна роля в развитието на тези алгоритми".

Радина Йотова разделя ежедневието си между София и Хага и е част от новото поколение артисти с амбиция да обогатят облика на местното изкуство, внасяйки в него опита, придобит на международната сцена. През 2022 г. тя се дипломира в Академията по изкуствата в Хага и тази година ще представи своя дипломен проект за публиката на фестивала за дизайн МЕЛБА.

Видео инсталацията на Радина, Now You See Me: Re-Appropriating the Visual Landscape of Our Digital World, ще бъде представена в рамките на изложбата „Дипломен проект”, в която се презентират дипломни работи на студенти в различни сфери – от скулптура, през дизайн и илюстрация, до сценография и мода.

Коя е Радина, как изглеждат сблъсъците между човека и машината в очите ѝ на млад творец и какви са допирните точки между България и Нидерландия на арената на арта , може да разберете от нашия разговор:

Радина, ти работиш в полето на дигиталното изкуство. Как би описала понятието „дигитално изкуство” на някой, който за първи път посещава твоя изложба?

Всеки има различно разбиране за това, какво наричаме ‘дигитално’ и какво наричаме ‘изкуство’. Много хора свързват дигиталното изкуство с компютърна графика, 3Д моделиране, специални ефекти и наскоро нашумелите генеративни модели за изображения. За мен дефиницията на дигиталното изкуство крие в себе си нещо много по-дълбоко и интригуващо. Дигиталното изкуство може да бъде разглеждано като определен вид форма на проучване. То е опитът на артиста да рефлектираме над бързо развиващата се технологична среда в която живеем и да търсим докъде стигат границите ѝ.

Експериментирайки с нова медия, артистът има възможност да изследва по какъв начин технологията влияе на социалното развитие в обществото. За обобщение, не виждам технологията само и единствено като вид инструмент с който мога да боравя в процеса на работа, а като главният фокус, който да изследвам чрез работата.

Ти самата кои артисти следиш? И откъде се информираш за изкуство?

Следвам много съвременни артисти. Относно това от къде се информирам, главно от различни изложби, събития и, разбира се, интернет. Щастлива съм, защото все повече започвам да опознавам българската сцена и разбирам, че и тук също има събития, фестивали и дискусии, които дават възможност да се събираме и да разменяме опит със съмишленици.

Благоприятна ли е средата у нас за развитие на съвременно изкуство?

Силно вярвам, че с всяка изминала година потенциалът да се развиваш като успешен артист в България се увеличава. Все повече млади хора, включително и аз, се връщаме в България с цел да развием сцената на изкуството и тук. Това ми дава мотивация, че в бъдеще ще има все повече поле за изява за креативните хора.

Изкуственият интелект е в основата на много от творбите ти. По този повод, изкуство ли е изкуственият интелект?

Тук отговорът ми е кратък и ясен - НЕ!

Всички знаем, че изначалната идея на този тип алгоритми не се крие в това да създава така нареченото генеративно изкуство. Това е добре измислена стратегия, за да накара обществото да се включи в процеса на обучаване на всичките тези машини. Именно затова аз изследвам изкуствения интелект в работата си. Искам да накарам зрителя да анализира и да погледне критично над цялостната картина, за да осъзнае, че всички ние имаме отговорност и играем огромна роля в развитието на тези алгоритми.

Къде са границите тогава на изкуствения интелект, които не бива да се преминават?

За жалост тези граници, ако питате мен, отдавна са преминати. Както с всичко останало в съвременния свят, така и изкуственият интелект е регулиран от няколко големи корпорации. Тоест винаги има определен тип идеология и сила, която стои зад изкуствения интелект и навигира как този тип технология бива тренирана, разпространявана и използвана. Силно се надявам да се намери по-функционален начин по който използването на такъв тип технология да бъде регулирано в бъдеще.

Разкажи повече за дипломния ти проект, Now You See Me ?

Колективният визуален архив в интернет е част от широко използван набор от данни. Визуалните артефакти, които оставяме онлайн, се събират от учени и се използват за рационализиране, репликиране и автоматизиране на когнитивни процеси като човешкото зрение. Чрез фрагментирането на нашето възприятие в предварително дефинирани параметри се създава “странна вселена”. Тя се формира на базата на алгоритмичната абстракция на човешкото осъзнаване, разбиране и възприятие.

Now You See Me: Re-appropriating the Visual Landscape of Our Digital World е интерактивна видеоинсталация, разглеждаща абсурда, който възниква в опита да се имитира човешкото възприятие с алгоритми. С помощта на модел за разпознаване на обекти в реално време, инсталацията пренася света на абстракцията в нашето физическо пространство, като поставя зрителя в равнината на математическите наблюдения.

Ти си се дипломирала сравнително скоро. Какво те привлече към Кралската академия по изкуствата в Хага?

Нещото, което ме привлече да замина за Холандия е високото ниво на развитие в сферата на изкуството. Средата там е благоприятна за всеки прохождащ артист да експериментира и да открие посоката в която иска да се развива.

Какво вълнува колегите ти от Академията? Изобщо, какво изкуство смяташ, че ще създаде това поколение нови творци?

В Академията, която завърших, формата на образование е много по-експериментална и алтернативна от типа обучение, което познаваме ние в България. Това даде огромна възможност на мен и колегите ми да се развиваме и да изследваме теми, които ни интересуват без да влизаме в рамките на определена програма. Винаги сме се стремяли да имаме отношение към социалното развитие и да допринесем към него по един или друг начин в следствие на проектите си, които развиваме.

Има ли място и платформи у нас за професионална критика?

В днешно време има много различни платформи от които човек може да се информира и да разбира повече за сцената на изкуството в България. “Комплект” е добър пример за това как екип от млади хора се опитва да обедини общността на артистите и да даде сигурно поле за конструктивна критика и развитие с цел разрастването и популяризирането на изкуството у нас.

И за финал, ти самата какво очакваш с най-голям интерес на настоящото издание на Melba Festival ?

Всичко. Фестивалът Мелба е една от най-добре развитите платформи за визуално изкуство у нас и не само. Всяка година сме изненадани с нова и вълнуваща програма, затова не изпускайте възможност да го посетите.

За шеста поред година фестивалът за дизайн МЕЛБА, който ще се проведе от 2 до 12 ноември 2023 г., среща публиката с едни от най-значимите имена в областта на типографията и графичния дизайн, илюстрацията, архитектурата, продуктовия и индустриалния дизайн. Организаторите от “Комплект” предлагат богата програма с еднодневен симпозиум с лекции от европейски творци на съвременната дизайн сцена, разнообразни изложби, работилници и дискусии в рамките на фестивала.

Изданието тази година е шесто по ред и доказано успя да подчертае потенциала на дизайна, да запали сътрудничества, да привнесе ценен международен опит и да представи местните творци в международен контекст.

Може да видите изложбата на Радина от 2 до 12 ноември в галерия УниКредит Студио (пл. „Света Неделя“ 7, София.

Пълната програма на МЕЛБА, можете да видите ТУК.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

За първи път Делян Пеевски ще води листата на ДПС в Кърджали

Джевдет Чакъров може да води листата за евродепутати на Движението

12:04 - 06.05.2024