Докато военната цензура в Русия заплашва журналистите с 15 г. затвор, а държавните медии премълчават дори сериозни събития като потъването на крайцера "Москва" с над 500-членен екипаж, информирането на масовото руско население за случващото се в Украйна е почти невъзможно. 

В Санкт Петербург обаче се е появила нова форма на антивоенна агитация, съобщава руската опозиционна организация SOTA в Telegram.

В центъра на града са разлепени бележки с QR-кодове, които привличат вниманието на минувачите с обещания за "разпродажба на мебели от IKEA" и "захар за 50 рубли" (или 0,5 евро). 

Когато кодът бъде отворен, той не води към онлайн магазини за евтини дефицитни стоки, а към YouTube-канала на "Настоящее время" - новинарски емисии, подготвяни от "Радио Свободна Европа" в Прага, които показват какво всъщност се случва с войната в Украйна. 

"Настоящее время" започва през 2014 г. след окупацията на Крим и войната на сепаратистите в Донбас като противовес на телевизионните новини на руския "Первий канал" - "Время" - в които се излъчва единствено разрешената от Кремъл пропаганда.

В момента над 2,5 милиона души следват YouTube-канала на "истинската" емисия с репортажи, които се редактират извън Русия. 

Уловката с евтината захар и мебели от IKEA няма как да не направи впечатление на жителите на Санкт Петербург.

Почти всички големи западни компании напуснаха руския пазар в знак на протест, а стоки от първа необходимост като захарта и елдата почти изчезнаха от супермаркетите. 

Според данни на руската статистическа агенция Росстат - захарта е поскъпнала с 44% само за един месец от началото на войната в Украйна. 

Преди дни NielsenIQ съобщи, че пикът на търсенето на захар, елда и ориз в магазините е отминал към началото на април, но сега руснаците са започнали да се запасяват с алкохол, като от средата на март се наблюдава нарастване на продажбите на водка и джин. 

Изследванията на руското обществено мнение, провеждани от държавния социологически институт, твърдят, че половината от руснаците се отнасят "безразлично" към оттеглянето на чуждестранните компании от Русия. 

IKEA стои на първо място сред брандовете, за чиято загуба хората казват, че съжаляват - 6 на сто от руснаците, доколкото може да се разчита на достоверността на данните на ВЦИОМ. 

Това можеше да се види и по опашките, които обградиха големите магазини на IKEA в Русия веднага след като шведската компания обяви, че се готви да затвори производството и продажбите си в страната.

На второ място е McDonalds с 5%, Apple - с 3%,  Renault, Procter & Gamble и H&M - с по 2%. 


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

В навечерието на 24 май: Мощи на Кирил и Методий идват за пръв път в България

Ще останат достъпни за всенародно поклонение до 25 май

Украинските депутати посрещнаха на крака и с овации полския президент Анджей Дуда

Дуда е първият чуждестранен лидер, говорещ пред Върховната рада след началото на инвазията

Олена Зеленска: Никой няма да ми отнеме съпруга, дори и войната

Първата дама на Украйна даде първото си интервю след началото на руската инвазия

Украински учени разбиха "опорките" на Ноам Чомски за Русия

Те до голяма степен се препокриват с руската пропаганда

Нова словесна престрелка по оста "ИТН" - "ПП": Правят ли от Промяната "каквото си искат"?

"Състоянието на коалицията е критично", каза Ива Митева в ефира на БНТ

Мбапе избра 1.1 милиона на седмица и "ПСЖ" пред "Реал Мадрид"

Французинът се превръща в най-скъпоплатеният играч в света

Албо: от социално жилище със самотна майка до новия премиер на Австралия

След почти десетилетие управление на консерваторите, Лейбъристката партия спечели изборите в Австралия