Брюксел се приближава до споразумение със Съединените щати, което да установи 15-процентно мито върху европейски стоки, внасяни в Америка, съобщиха дипломати от ЕС пред Reuters.
Сделката би последвала договорка между САЩ и Япония и би позволила на двете страни да избегнат значително по-високи тарифи – включително заплахата на президента Доналд Тръмп за 30% мито, което трябва да влезе в сила на 1 август, ако не бъде постигнато споразумение.
Според дипломатически източници, запознати с хода на преговорите, Европейската комисия настоява за съгласие в рамките на следващите дни, като окончателното решение зависи от Тръмп. Ако той откаже да подпише сделка, ЕС е готов с двустепенен отговор: ответни мита за американски стоки на стойност 93 милиарда евро, които могат да влязат в сила от 7 август, както и прилагането на новия европейски Инструмент срещу принуда, който би засегнал американския дигитален и финансов сектор.
Според източници на Politico, правителствата в ЕС вече са в готовност да обявят „наличие на принуда“ – необходимо условие за задействането на процедурата.
На този фон германският канцлер Фридрих Мерц и френският президент Еманюел Макрон демонстрираха предпазлив оптимизъм по време на среща в Берлин. „Споделяме стремежа към стабилност и възможно най-ниски мита“, каза Макрон и допълни, че техническите детайли все още се обсъждат. Мерц посочи, че е възможно „да бъдат взети решения“ в близките дни.
ЕС се надява да договори същите условия, които Япония вече е постигнала — 15% мито върху ключови сектори, включително автомобилната индустрия. Това би означавало значително намаление спрямо сегашното американско мито от 27,5% върху коли и 25% върху части. Според анализатори, като проф. Саймън Ивънет от бизнес училището IMD, „това, което Япония е получила, ще се превърне в минимална цел за ЕС“, съобщава Reuters.
Търговският обем между ЕС и САЩ в автомобилния сектор надвишава 47 милиарда евро годишно, като европейските производители са особено уязвими от евентуално увеличение на митата. Борсите вече реагираха: акциите на автомобилни компании отбелязаха ръст след новината за японско-американската сделка.
Източници твърдят, че освен автомобилите, преговорите обхващат още сектори като фармацевтиката, авиацията, земеделската продукция и някои суровини. Част от тях може да бъдат изключени от новото мито, но Вашингтон засега не показва готовност да смекчи своята 50-процентна тарифа върху вносната стомана – въпрос, който остава отворен.
Финансовият министър на САЩ Скот Бесент подчерта, че сделката с Япония е резултат от конкретни инвестиционни ангажименти от страна на Токио – за над 550 милиарда долара – и че ЕС не може да очаква сходно третиране само защото Япония вече е постигнала подобно споразумение.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: