- Руски контрабандисти продължават да внасят луксозни автомобили от Европа въпреки санкциите на ЕС.
- Ограниченията все пак ги принуждават да използват по-сложни и скъпи маршрути през Турция, Грузия или дори Южна Корея.
- Луксозните автомобили се продават в Русия с огромни надценки, показва разследване на Financial Times.
Луксозни модели от големите европейски марки продължават да се внасят на руския пазар, въпреки че ЕС забранява това със санкции.
FT разкрива няколко схеми, по които контрабандисти прекарват коли като скъпи спортни модели и лимузини на BMW или Mercedes-Benz до клиенти в Москва.
Най-малко пет руски компании предлагат модели с достатъчно големи двигатели, за да попадат в забранителния списък за износ от ЕС.
Цената на колите се завишава драстично, защото посредниците са принудени да използват сложни логистични маршрути. Средната разлика е близо 19 000 евро спрямо цената, обявена от оригиналната автокъща в Европа.
Надценката е толкова висока заради риска и сложните логистични маршрути.
Според разследването, автомобилите се транспортират основно през страни като Турция, Грузия и Южна Корея, за да избегнат ограниченията на ЕС. Някои коли все още минават през Беларус, но този маршрут става все по-непопулярен заради затягането на санкциите през юли 2024.
Търговците заобикалят режима, като твърдят, че крайният купувач се намира в Киргизстан или Казахстан - но след това ги продават в Русия.
Mercedes-Benz S350, продаден през германска фирма на киргизка таксиметрова компания, само след два месеца е регистриран в руската столица, пише FT.
Южна Корея се оказва изненадваща алтернатива на европейските маршрути за контрабанда, защото страната налагала "минимални" санкции срещу Москва, според FT.
Много от германските автокъщи, чиито коли се озовават в Русия, твърдят, че не знаят или "не искат да знаят" какво се е случило с продадените от тях автомобили, щом като експортните документи на купувача са отговаряли на закона.
Други търговци се оплакват, че снимки и данни от техни сайтове се копират и използват от руски посредници за нелегални сделки - самите автомобили още не са напуснали Германия, но се рекламират за продажба на руския пазар.
ЕС знае за тези "вратички" в системата на санкциите, но предпочита да се концентрира върху контрола на износа на стоки за военна употреба - и така луксозните коли остават на заден план.
Според източник на медията - "щом Русия плаща по-скъпо" за контрабандата, това не се смята за твърде голям проблем.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: