Сеитба на картофи вместо сглобяване на коли - това е схемата за социални компенсации на служителите, която е измислил директорът на руския автомобилен завод "Автотор".
Базата за производство на автомобили на BMW, Kia и Hyundai се намира на територията на Калининградската област (част от Русия, разположена между Полша и Литва с излаз на Балтийско море).
Владимир Щербаков е решил да раздаде по 10 декара земеделска земя за безвъзмездно ползване от работници, които желаят да се занимават с обработката им.
Парцелите трябва да се използват за земеделска продукция. Предприятието вече е подготвило земите за посев на семенни картофи. Служителите, които желаят да се включат в схемата, ще купуват семената от "Автотор", разказва руското издание на "Форбс".
Директорът на "Автотор" разказва, че може да предостави около 300 хектара за добив на картофи в района на две села край Калининград. Фирмата разполага и със собствен земеделски бизнес, което обяснява и пренасочването на ресурса.
Ходът с частична замяна на автопроизводството със селско стопанство е предприет "заради сложното икономическо положение". Работниците, които ще произвеждат картофи без аренда, ще бъдат избрани чрез жребий.
"Автотор" се принуди да спре голяма част от производството си заради оттеглянето на германската автомобилна компания от руския пазар след началото на войната в Украйна.
Щербаков (бивш член на ЦК на КПСС и вицепремиер в последното правителство на СССР) разказва пред "Форбс", че компанията е съкратила производството си от 900 на 300 коли в денонощие. Неговото дружество е работодател на 3500 служители.
Част от тях обаче са пуснати в платен отпуск от 1 до 22 май. В нормален режим работят само подразделенията, които поддържат основната инфраструктура на завода, както и служителите, които произвеждат електромобили.
Владимир Щербаков посочва, че ситуацията в завода е "много сложна" заради прекъсването на веригата за доставки на компоненти. Един от най-големите оператори на контейнеровози Maersk е спрял превоза на стока до пристанището на Калининград, което принуждава "Автотор" да търси алтернативни маршрути за доставка. ЕС вече въведе допълнителни ограничения, с които забрани влизането на руски превозвачи на своя територия.
Цената на транспорта на частите от Китай и Южна Корея се е увеличила в пъти според Щербаков.
Той посочва, че "Автотор" представлява почти 50% от производството на стоки от Калининградската област, като преди санкциите е осигурявала 80 на сто от товарите на морските пристанища. Щербаков настоява за държавна помощ като "системообразуващо предприятие".
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: