В момента Земята е единственият ни акционер. Всички печалби - завинаги - ще отидат за нашата мисия "да спасим нашата родна планета". Това обяви една от най-успешните марки за спортно облекло в света - Patagonia.
Основателят на компанията Ивон Шуинар взе необичайно решение - да прехвърли собствеността на благотворителен фонд, който да разпределя средствата на организации, които работят да преодоляване на екологичната криза.
Всяка печалба, която не е реинвестирана в управлението на бизнеса, ще бъде дарена в помощ на борбата с климатичните промени. Patagonia си спечели признанието на потребителите заради мерките за устойчивост и развитие, които прилага. Тя стана популярна и с провокативната реклама: "Не купувайте това яке", която приканваше клиентите си да вземат предвид разходите за околната среда.
Ивон Шуинар винаги е казвал, че "никога не е искал да бъде бизнесмен". Американският алпинист започва да произвежда метални шипове за катерене за себе си и приятелите си, по-късно се насочва към производството на дрехи.
В крайна сметка той стига до създаването на изключително успешната марка спортни облекла. Основаната през 1973 г. "Patagonia" реализира продажби на стойност 1,5 млрд. долара за тази година, а нетното състояние на Шуинар се оценява на 1,2 млрд. долара. Бизнесменът обаче винаги е избягвал да говори за богатството си, като в интервю пред New York Times споделя, че е "се ужасява от това да бъде възприеман като милиардер".
Вместо компанията да бъде продадена или пусната на борсата, тя ще бъде подарена. Шуинар, неговата съпруга и двете му пълнолетни деца са прехвърлили дяловете си от Patagonia, оценявани на около 3 млрд. долара, на специално създаден тръст и организация с нестопанска цел. Те трябва да запазят независимостта на фирмата и да гарантират, че цялата ѝ печалба от около 100 млн. долара годишно ще се използва за борбата с климатичните промени и за защита на незастроени земи по света.
"Въпреки необятността ѝ, ресурсите на Земята не са безкрайни и е ясно, че сме надхвърлили границите им. Вместо да извличаме стойност от природата и да я превръщаме в богатство, ние използваме богатството, което Patagonia създава, за да защитим източника", посочва Шуинар за решението си да се откаже от собствеността.
Маркетинговите кампании на фирмата, фокусирани върху призива хората да купуват само това, от което се наистина се нуждаят - не са намалили продажбите, а критиците твърдят, че всъщност са насърчили повече разходи, а не по-малко.
Досега Patagonia е дарявала 1% от годишните си продажби на граждански активисти и се е ангажирала с въвеждането на екосъобразни и устойчиви практики. Но в отворено писмо до клиентите си бизнесменът казва, че иска да направи повече.
Шуинар споделя, че първоначално е обмислял да продаде "Patagonia" и да дари парите за благотворителност или да направи компанията публична. Но и двата варианта биха означавали да се откаже от контрола върху бизнеса.
"Дори публичните компании с добри намерения са подложени на твърде голям натиск да създават краткосрочни печалби за сметка на дългосрочната жизненост и отговорност", допълва той.
Вместо това семейството му прехвърля цялата си собственост на две нови дружества. Като ръководеният от тях тръст Patagonia Purpose Trust ще остане контролиращ акционер на компанията, но ще притежава само 2% от всички нейни акции.
"Надявам се, че това ще повлияе за една нова форма на капитализъм, която няма да доведе до няколко богати и куп бедни хора. Ще раздадем максимална сума пари на хора, които активно работят за спасяването на тази планета", каза 83-годишният предприемач, цитиран от "Ню Йорк Таймс".
Богатите много цапат: Частните самолети бълват повече въглеродни емисии от цяла Дания
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: