Снимка: © Getty Images

Главният редактор на Bild Юлиан Райхелт беше уволнен с решение на борда на германската медийна група Axel Springer, която притежава най-големия ежедневник в Европа. Освобождаването му става факт след обвинения срещу него в сексуално посегателство и злоупотреба със служебно положение от страна на служителка в компанията.

По-рано през годината Axel Springer нае адвокатска кантора, която да разследва случая с Райхелт, но тя не откри доказателства за сексуално насилие на главния редактор. Медийните публикации срещу него обаче продължиха да задълбават в историята и през уикенда Бен Смит от The New York Times публикува още подробности около скандала.

Това привлече вниманието на борда на Axel Springer, които обявиха, че уволняват 41-годишния журналист заради това, че не е успял „да поддържа ясна граница между личния и професионалния си живот“, както и че е лъгал изпълнителните директори.

В центъра на историята на Райхелт е стажантка в Bild, която е 11 години по-млада от него. През ноември 2016, когато той е на 36, а тя на 25, журналистът ѝ казва: „Ако разберат, че имам афера със стажантка, ще загубя работата си“. Това са думите му, предадени от жената към адвокатската кантора Freshfields, която прави разследването за сексуален тормоз. Тя не разкрива самоличността си.

По това време Райхелт още не е главен редактор на една от най-престижните медии в Европа. Малко преди да изрече тези думи, друга жена от медията пуска жалба за сексуално посегателство срещу издателя на Bild Кай Дийкман. Прокуратурата обаче спира разследването заради липса на доказателства. Въпреки рисковете Райхелт продължава връзката си и през 2017 стига до топ позицията в офиса на изданието.

След това журналистът предлага на стажантката висококвалифициран пост, за който тя не е била готова, според личните ѝ показания. Райхелт продължавал да я кани в хотелски стаи край офисите на Axel Springer в Берлин. „Ето как се случват нещата в Bild – тези, които спят с шефа, получават по-добра работа“, твърди тя пред адвокатската фирма, цитирана от NYT.

Този откъс до момента не беше публикуван. Кантората, която бе наета през пролетта на 2021, бързо закри разследването и оправда действията на Райхелт. Говорител на Axel Springer обяви, че показанията на служителката се основават на „някои неточни факти“. Тогава главният редактор не загуби работата си въпреки връзката си с нея и отношението си към други жени от Bild. Вместо това си взе кратка почивка и скоро се завърна в офиса.

Axel Springer има над 16 хиляди служители по целия свят и продължава да се разширява на нови пазари. През 2015 групата купи Insider за 442 млн. долара, а това лято обяви, че придобива Politico за 1 млрд. долара. В компанията влизат още престижни медии като Die Welt, а изпълнителен директор е Матиас Дьопфнер. Той е в добри отношения с Фриде Шпрингер – вдовицата на Аксел Шпрингер и наследник на бизнеса му. Казва, че цел за медийната група е да се превърне във „водещия издател в демократичния свят“.

Разкритията около Юлиан Райхелт обаче несъмнено ще навредят на репутацията на Bild и компанията собственик. Доскорошният главен редактор беше и лице на новата телевизионна мрежа, която медията стартира.

През март Der Spiegel писа, че от кантората Freshfields са разпитали „половин дузина служители“ на Bild за няколко инцидента през последните години, свързани с Райхелт. Сред тях са злоупотреба със служебно положение и използване на взаимоотношения на зависимост. Авторите на статията добавят част от показанията на служителите – че „няма никой в Axel Springer, който да постави шефа на Bild на мястото му“. Въпреки грубото му отношение в дадени случаи, той се ползвал с безрезервната подкрепа на Матиас Дьопфнер.

Свидетелите казват, че Райхелт създал враждебна работна атмосфера за жените. Според публикацията на Der Spiegel бившият главен редактор канел стажантки на вечеря чрез Instagram, а понякога млади членки на екипа бързо получавали промоция в йерархията.

„Противно на спекулациите в няколко медии, няма обвинения срещу Райхелт в сексуално посегателство и разследването не откри доказателства за такова“, съобщиха тогава от адвокатската кантора. Според нея отношението на журналиста било вследствие на дълбоките структурни промени и работата на определени негови колеги.

„Това, за което се обвинявам повече от всичко, е, че нараних хора, които ръководех“, признава тогава Райхелт. Когато той се завърна след 12-дневна почивка, заедно с него за помощник-главен редактор бе назначена Александра Вюрцбах.

Axel Springer опитали да скрият детайлите от разследването от германската преса. Райхелт осъди Der Spiegel през март и спечели делото, а медията трябваше да поправи част от статията.

През април 2018 бизнес вестникът Handelsblatt се е готвел да публикува материал, в който уличава Райхелт в конфликт на интереси заради връзка с жена от PR-агенция. Статията пропада след обаждане от тогавашния главен редактор на Bild.

Тази година Джулиан Льофлер – репортер от германското издание Ippen – е работила заедно с трима свои колеги по разследване за държанието на Райхелт в офиса на Bild. По време на работата си получила достъп до част от документите, публикувани по-късно в мащабния материал на NYT. Изведнъж обаче Ippen съобщава, че прекратява разследването си. Заповедта дошла от най-големия акционер Дирк Ипен, твърди New York Times. Според Льофлер за спиране на историята не са предоставени „никакви юридически или редакторски причини“.

Според говорител на медията било решено статията да не се публикува, за да се „избегне комбинацията между журналистически материал и икономически интерес от нарушаване репутацията на конкурент“.

Според Бен Смит от NYT документите от разследването на адвокатската кантора рисуват картина на „работна култура, която е смес между секс, журналистика и кеш“.

Жената, която обвинява бившия главен редактор, твърди, че когато разходите ѝ надвишили заплатата от новата позиция, Райхелт ѝ превел допълнителни 5000 евро с условие, че не трябва да споделя с никого.

Изпълнителният директор Дьопфнер признава: „Културата на работа в Bild не отговаряше на нашите стандарти, но не трябва да отразява цялата култура на компанията. Така се рисува фалшива картина на Axel Springer“.

„Изпълнителният борд научи, че Юлиан Райхелт не успява да поддържа ясна граница между личния и професионалния си живот и в тази връзка е предоставял неистинни твърдения на борда. Затова освобождаването му от длъжност е неизбежно“, заявяват от Axel Springer в окончателното си решение.



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Всички ученици ще могат да се върнат в клас от 6 декември

Стойчо Кацаров ще издаде нова заповед

Комисията на Цацаров проверява кмета на "Красно село" за лично облагодетелстване

КПКОНПИ чака Росина Станиславова да им предаде нужните документи

Алек Болдуин дава първо интервю след фаталния инцидент: "Не съм натискал спусъка"

Интервюто по ABC ще бъде излъчено в петък от 3 ч. наше време

Проверка откри дефекти при ремонта на мантинели на АМ "Струма"

Институтът за пътна безопасност засече серия от нарушения в поставянето на обезопасителните елементи

WTA спря всички тенис турнири в Китай заради режима: "Пен Шуай е по-важна от бизнеса"

Президентът на асоциацията Стив Саймън реши да наложи мярката с незабавен ефект

Как ще се разпределят министерствата в новата коалиция?

ИТН може да получи Енергетиката и МРРБ, ДБ - Правосъдие и Е-управление

Служебният проектобюджет 2022 изненада неприятно партиите в 47 НС

ДБ обвини финансовия министър Валери Белчев, че залага разходи, които не са одобрени от бъдещия кабинет