Директорът на Meta Марк Зукърбърг сподели своя семейна снимка с милионите си последователи във Facebook и Instagram, на която празнува Националният празник на САЩ (4 юли) със своята съпруга Присила Чан и трите им дъщери. Зукърбъг едва ли е очаквал обаче че на пръв поглед съвсем невинната снимка ще предизвика вълна от недоволство в социалните мрежи.
На нея той позира със сламена шапка на звезди и райета, а до него е жена му и трите му деца - облечени в светли бели рокли. Един детайл в снимката обаче подразни много потребители - Зукърбърг е закрил лицата на двете си по-големи дъщери Максима (7 г.) и Август (5 г.), като е поставил върху тях емоджита.
Снимката е събрала повече от половин милион харесвания и хиляди са реагирали на нея с емотикона за сърце. Но тя стана повод и за много критики - някои обвиняват шефа на Meta, че не приема поверителността на потребителите на платформата толкова сериозно, колкото го прави със собственото си семейство.
"Свалям му шапка. Самият Зукърбърг не обича да споделя семейни снимки, но е създал цяла платформа, в която трябва да показваш на целия свят най-интимните подробности от живота си. Това е наистина майсторска проява на ирония", пише един потребител.
Друг се чуди защо Зукърбърг внезапно насърчава поверителността на потребителите: „Дори Зук не се доверява на собствените си платформи, за да покаже лицата на децата си.“
Снимката обаче показва известна промяна в Зукърбъг относно споделеното от него съдържание. Само до преди месеци нещата изглеждаха съвсем различно и основателят на Facebook показваше по-голямата си дъщеря в собствения им хол без да крие лицето ѝ. През май 2021 г. той публикува снимка на двете си дъщери на парти за Деня на майката. Защо сега е решил да скрие лицата им не е ясно.
Бизнес моделът на социалните мрежи на Meta е такъв, че колкото повече потребителите споделят съдържание в тях, толкова повече пари може компанията да изкара чрез рекламодатели. Голяма част от гнева на потребителите е съсредоточена върху обвинението, че Зукърбърг проявява лицемерие, тъй като около компанията му има известни противоречия, свързани с данните на потребителите.
Например през декември миналата година гигантът се съгласи на споразумение на стойност 725 млн. долара, свързано със скандала с Cambridge Analytica, при който фирмата за политически консултации успя да получи достъп до данните на милиони потребители без тяхното съгласие.
А през май ѝ беше наложена рекордна глоба от 1,3 млрд. долара, след като прехвърли данни на европейци в САЩ, които според Европейския съюз не са били достатъчно защитени от шпионски агенции. Meta заяви, че планира да обжалва решението.
През последните години компании започнаха да печелят пари със съмнителни сканирания на лица. Те могат да открият самоличността на даден човек само чрез една снимка, като претърсват интернет за сходни изображения. Въз основа на характеристики като цвета на очите, ъглите на устата и формата на носа, изображенията на конкретен човек могат да бъдат избрани от интернет или видеозаписи за наблюдение за секунди - без хората, които се претърсват, изобщо да разберат.
Тези компании рядко искат разрешение за използването на снимките. И веднъж попаднал в такава база данни, потребителят трудно може да излезе от нея. Това важи и за децата, чиито лицеви характеристики и данни също могат да бъдат използвани.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: