Shein vs Temu: Конфликтът между гигантите се задълбочава след нови обвинения Снимка: © Getty Images

Два от големите онлайн гиганта за бърза мода Shein и Temu са съперници не само на пазара, но и в съда. Shein е подал иск срещу основния си конкурент, като го обвинява в кражба на дизайни, копиране на изображения на продукти, нарушаване на авторски права и други видове измами. Съдебният иск обаче е само нов епизод от продължаващия конфликт между двете китайски компании.

Shein, която е основана в Китай, но сега е базирана в Сингапур - твърди, че Temu извършва множество нарушения. В жалбата, подадена тази седмица във федерален съд във Вашингтон, Shein обвинява Temu, че си е осигурявал ниски цени в платформата си, като е насърчавал продавачите да предлагат фалшиви и некачествени продукти.

Онлайн платформата за евтини стоки е обвинена още в организиране на "координирана схема" за кражба на търговски тайни, нарушаване на бизнес марки и авторски права, както и фалшива реклама.

Поне един от служителите на Temu е откраднал "ценни търговски тайни", твърди Shein. Компанията посочва още, че конкурентът ѝ е взимал някои от най-продаваните ѝ продукти и е карал своите продавачи да предлагат по-евтини копия на тези артикули. Сред нелоялните практики на Temu са още:

  • Кражба на вътрешна информация за ценообразуването на своя конкурент
  • Опит за заблуда на клиенти чрез фалшиви профили в X, включително такива, имитиращи Shein
  • Използване на търговската марка на конкурента си в реклами в Google

В жалбата от близо 80 страници пише, че Temu невярно се представя за "легитимен пазар" за електронна търговия, в който всеки независим продавач може свободно да предлага продуктите си. В действителност обаче това не е така и платформата упражнява силен контрол над това какви точно артикули да се продават.

Обвиненията идват в момент, в който самата Shein е обект на съдебни дела от различни марки. Известни брандове, сред които H&M, Adidas, Puma, Dr. Martens и Ralph Lauren са подали жалби срещу гиганта във връзка с кражба на интелектуална собственост. Тези искове са в процес на разглеждане от правомощните органи.

Те твърдят, че сайтът произвежда и продава точни копия на техни модели без позволение. За целта компанията използва "тайни алгоритми", с които да определи модните тенденции и да забогатява чрез нелоялни практики.

Temu излезе с изявление по случая. В него говорител на компанията осъжда "наглостта" на своя конкурент.

"Shein, затрупана под собствената си планина от съдебни дела за кражба на интелектуална собственост, има наглостта да фабрикува обвинения срещу други за нарушения, за които самата тя е многократно съдена", казва говорителят.

Новият иск е пореден пример за разрастващия се конфликт между двете китайски платформи. През последните години те си разменяха взаимни обвинения за различни казуси, включително за случай с предполагаемо "мафиотско сплашване" на производители. Temu твърдеше, че съперникът ѝ на пазара е заплашвал доставчици да не работят с фирмата.

Двата онлайн търговеца завладяха индустрията за търговия на дребно със своите евтини продукти и способността да реагират светкавично на тенденциите. По пътя си и двете компании натрупаха солиден списък от критики, свързани с нарушения на трудови и човешки права, връзки с китайското правителство, кражба на авторски дизайни и неустойчив за околната среда бизнес модел.

Ожесточената правна война между двете платформи се очаква тепърва да набира скорост. С предприемането на съдебни действия Shein се надява да създаде прецедент, който да възпре Temu, но и други конкуренти, и евентуално да отблъсне клиенти от конкурента си. Спечелването на иска може да помогне на гиганта да затвърди пазарната си позиция, като евентуално отблъсне клиенти от конкурента си.

По-широките последици от този конфликт обаче биха могли да бъдат мащабни - да повлияят на бъдещето на онлайн търговията, особено по отношение на прилагането на интелектуалната собственост и регулацията върху подобни платформи.

Още по темата:

Снимка на дрехи от китайския онлайн гигант Shein Възходът на Shein: Как китайският гигант за бърза мода стана по-търсен от марки като Nike и Adidas

Един бизнес похарчи $21 милиона за три реклами на Супербоул и всички вече знаят името му


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Басистът на "Остава" е новият директор на "Историческия парк"

Ивелин Михайлов обяви, че се оттегля от поста

21:54 - 11.12.2024
Спорт

“Невъзможният хеттрик” - Карлос Насар стана и световен шампион през 2024 година

Българинът успя да вдигне 183 килограма в третия си опит

20:59 - 11.12.2024
Спорт

Като няма точки, има мърч: adidas и "Арсенал" представиха капсулна колекция за феновете

Новата капсулна колекция съчетава американския университетски стил с неповторимия дух на Северен Лондон

20:35 - 11.12.2024
Бизнес

Джон Галиано напуска Maison Margiela след 10 години: „Време е за нови мечти“

Дизайнерът оставя наследство на иновации и успехи

20:15 - 11.12.2024
Спорт

Вече е официално: Саудитска Арабия ще бъде домакин на Световното по футбол през 2034 г.

Решението е било взето без конкурентни кандидати, след като други страни са се отказаха от надпреварата

19:36 - 11.12.2024
Важно днес

Без прецедент: БНБ призова да не се приема Бюджет 2025 на кабинета "Главчев"

Димитър Радев засипа с критики проекта на Министерството на финансите

18:04 - 11.12.2024
Важно днес

Прокуратурата е задържала сътрудник на Асен Василев

Отнет е само личният му мобилен телефон

17:44 - 11.12.2024