Shein vs Temu: Конфликтът между гигантите се задълбочава след нови обвинения Снимка: © Getty Images

Два от големите онлайн гиганта за бърза мода Shein и Temu са съперници не само на пазара, но и в съда. Shein е подал иск срещу основния си конкурент, като го обвинява в кражба на дизайни, копиране на изображения на продукти, нарушаване на авторски права и други видове измами. Съдебният иск обаче е само нов епизод от продължаващия конфликт между двете китайски компании.

Shein, която е основана в Китай, но сега е базирана в Сингапур - твърди, че Temu извършва множество нарушения. В жалбата, подадена тази седмица във федерален съд във Вашингтон, Shein обвинява Temu, че си е осигурявал ниски цени в платформата си, като е насърчавал продавачите да предлагат фалшиви и некачествени продукти.

Онлайн платформата за евтини стоки е обвинена още в организиране на "координирана схема" за кражба на търговски тайни, нарушаване на бизнес марки и авторски права, както и фалшива реклама.

Поне един от служителите на Temu е откраднал "ценни търговски тайни", твърди Shein. Компанията посочва още, че конкурентът ѝ е взимал някои от най-продаваните ѝ продукти и е карал своите продавачи да предлагат по-евтини копия на тези артикули. Сред нелоялните практики на Temu са още:

  • Кражба на вътрешна информация за ценообразуването на своя конкурент
  • Опит за заблуда на клиенти чрез фалшиви профили в X, включително такива, имитиращи Shein
  • Използване на търговската марка на конкурента си в реклами в Google

В жалбата от близо 80 страници пише, че Temu невярно се представя за "легитимен пазар" за електронна търговия, в който всеки независим продавач може свободно да предлага продуктите си. В действителност обаче това не е така и платформата упражнява силен контрол над това какви точно артикули да се продават.

Обвиненията идват в момент, в който самата Shein е обект на съдебни дела от различни марки. Известни брандове, сред които H&M, Adidas, Puma, Dr. Martens и Ralph Lauren са подали жалби срещу гиганта във връзка с кражба на интелектуална собственост. Тези искове са в процес на разглеждане от правомощните органи.

Те твърдят, че сайтът произвежда и продава точни копия на техни модели без позволение. За целта компанията използва "тайни алгоритми", с които да определи модните тенденции и да забогатява чрез нелоялни практики.

Temu излезе с изявление по случая. В него говорител на компанията осъжда "наглостта" на своя конкурент.

"Shein, затрупана под собствената си планина от съдебни дела за кражба на интелектуална собственост, има наглостта да фабрикува обвинения срещу други за нарушения, за които самата тя е многократно съдена", казва говорителят.

Новият иск е пореден пример за разрастващия се конфликт между двете китайски платформи. През последните години те си разменяха взаимни обвинения за различни казуси, включително за случай с предполагаемо "мафиотско сплашване" на производители. Temu твърдеше, че съперникът ѝ на пазара е заплашвал доставчици да не работят с фирмата.

Двата онлайн търговеца завладяха индустрията за търговия на дребно със своите евтини продукти и способността да реагират светкавично на тенденциите. По пътя си и двете компании натрупаха солиден списък от критики, свързани с нарушения на трудови и човешки права, връзки с китайското правителство, кражба на авторски дизайни и неустойчив за околната среда бизнес модел.

Ожесточената правна война между двете платформи се очаква тепърва да набира скорост. С предприемането на съдебни действия Shein се надява да създаде прецедент, който да възпре Temu, но и други конкуренти, и евентуално да отблъсне клиенти от конкурента си. Спечелването на иска може да помогне на гиганта да затвърди пазарната си позиция, като евентуално отблъсне клиенти от конкурента си.

По-широките последици от този конфликт обаче биха могли да бъдат мащабни - да повлияят на бъдещето на онлайн търговията, особено по отношение на прилагането на интелектуалната собственост и регулацията върху подобни платформи.

Още по темата:

Снимка на дрехи от китайския онлайн гигант Shein Възходът на Shein: Как китайският гигант за бърза мода стана по-търсен от марки като Nike и Adidas

Един бизнес похарчи $21 милиона за три реклами на Супербоул и всички вече знаят името му


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

The Cure, Gorillaz и Moby идват на нов фестивал в Пловдив през 2026 г.

Fest Team анонсираха първите артисти на Phillgood Festival

21:58 - 16.10.2025
Важно днес

СГС: Бившият зам.-кмет на София Никола Барбутов излиза от ареста

След почти 4 месеца задържане под стража

18:57 - 16.10.2025
Спорт

Вратарят на националния отбор се оттегли след скандал и заплахи за "психическо съсипване"

Светослав Вуцов е аут от отбора по собствено решение

18:05 - 16.10.2025
Политика

Социалистите във Франция спасиха премиера на Макрон след вот на недоверие

Цената е замразена пенсионна реформа

17:53 - 16.10.2025
Технологии

Хибридите замърсяват почти колкото колите на бензин, твърди нов доклад

Дълго време те се смятаха за добра комбинация между по-ниските нива на замърсяване на електромобилите и удобствата на бензиновите и дизеловите автомобили, но ново изследване опровергава това мнение

17:17 - 16.10.2025
Текстове от партньори

Cattelan Italia ще реализира интериора на първата брандирана сграда у нас

Строителството на Twin Tower, което се изпълнява от „Главболгарстрой“, напредва с бързи темпове

17:01 - 16.10.2025
Политика

БСП е готова да сменя министри и да приеме ДПС в управлението, но при определени условия

Според социалистите участието на Делян Пеевски във властта е неизбежно, заради липсата на алтернативно мнозинство

16:36 - 16.10.2025
Текстове от партньори

Играйте боулинг с кауза в инициативата на „Фантастико груп“ - „Подай ръка“

За шеста поредна година популярни личности, боулинг състезатели и корпоративни отбори, ще играят боулинг с кауза в рамките на инициативата на „Фантастико груп“ - „Подай ръка“. На 15 и 16 ноември всички боулинг зали от веригата МegaXtreme Bowling ще отвор

16:06 - 16.10.2025
Живот

Две кино легенди, една рекламна кампания и много фин лукс в сезона на топлите дрехи

Какво е посланието в последната рекламна кампания на френския моден бранд Moncler

15:22 - 16.10.2025