• Една от най-големите хотелиерски вериги в света - Marriott International - успя да разшири бизнеса си и да удвои пазарната си капитализация за няколко години под управлението на Арни Соренсън
  • Син на лутерански пастори и юрист по професия, Соренсън е първият главен изпълнителен директор на компанията, който не принадлежи на семейството на основателя Джон Мариот
  • Успехът на Соренсън се дължи както на сделката за придобиване на Starwood Hotels, така и на активното присъствие на компанията в социалните мрежи и привличането на новото поколение клиенти с ангажираност към устойчив бизнес

Най-налудничавата идея понякога може да се окаже най-добрият кариерен ход. Историята на Арни Соренсън, главен изпълнителен директор на веригата хотели Marriott, e доказателство за този парадокс. 

През октомври 2015 г. той прави радикално предложение пред собственика на компанията Бил Мариот - да похарчи 13,6 милиарда долара за придобиването на конкурентната група Starwood Hotels. По това време пазарната капитализация на Marriott e само 20 милиарда долара. Натискът от страна на онлайн-услуги като Airbnb e особено силен. Соренсън знае, че поема риск, но знае, че рискът си струва. Сделката със Starwood означава придобиване на нови 11 бранда хотели - включително Sheraton, Westin, St. Regis. Le Meridien и др. 

Първоначалната реакция на 83-годишния Бил Мариот е резервирана, но когато вижда финансовите прогнози за следващите четири години на Соренсън, собственикът дава "благословия" на сделката.

Резултатът е потвърждение за усета на Соренсън към риска. Marriott менажира хотели по цял свят с повече от 1,3 милиона стаи за настаняване на гости - двойно увеличение на капацитета в сравнение с 2012 г., когато започва мандатът на новия главен изпълнителен директор. 

Приходите на веригата достигат до 20 милиарда долара през 2018 г., стойността на акциите на Marriott се удвоява от момента, в който Соренсън встъпва в длъжност. Компанията е работодател на 730 000 души, а чувствителността на мениджмънта към социални каузи и екологични практики (например, решението за отказ от пластмасовите опаковки за еднократна употреба) помагат на Marriott да попадне в списъка на Forbes със стоте най-добри компании в САЩ в сферата на корпоративната социална отговорност. 

Marriott притежава само 14 от хотелите, които управлява, и дава 49 други обекта под наем. Всички останали места за настаняване, които ползват техния бранд и системата за обслужване с договори за франчайз или за мениджмънт, плащат процент от приходите или от печалбата си за тази привилегия. 

Стратегията на Marriott за привличане на млади клиенти, които не се съобразяват със старите "аналогови" норми на туристическия бизнес, е насочена към силна маркетингова кампания в социалните мрежи - включително с кратки клипове за Snapchat, в които инфлуенсъри показват новите луксозни хотели и вили на компанията.

Marriott разполага и със "команден център", наречен M Live, в който експерти следят присъствието на бранда в различни канали на социалните мрежи. Когато някой гост сподели впечатлението си за престоя в техен хотел, екипът на M Live може да организира предоставянето на допълнителни лични услуги за конкретния човек, за да засили ефектът от специалното отношение. Мобилното приложение на компанията е предназначено за хората, които ценят удобството и възможностите за предварително персонализиране на условията в стаята (регистрирането и напускането стаава през app-a, a телефонът може да се ползва за отключване на вратата). 

Програмата им за лоялни клиенти дава достъп не само до отстъпки за нощувки, но и допълнителни привилегии - като пакети за спортни събития от нивото на Super Bowl, билети за концерти и изложби по цял свят, и др. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

#LetYourMindTravel and explore Bangkok from the ground up at @marriottsurawongse. / Video by @mikevisuals

A post shared by Marriott Hotels & Resorts (@marriotthotels) on

Разцветът на бизнеса се дължи до голяма степен на Арни Соренсън, който беше избран за носител на годишната награда на списание Chief Executive, излъчвана с гласовете на изпълнителните директори на някои от най-големите индустриални гиганти в света. 

Роден в Япония, в семейство на лутерански проповедници, той завършва право и започва да работи в адвокатска кантора във Вашингтон. Кариерата му в хотелиерския бизнес започва през 1996 г., след като Соренсън прави силно впечатление на сина на основателя на Marriott, които представлява в съдебно дело. Първата му позиция е на ръководител на отдела по сливания и придобивания, а две години по-късно е избран за главен финансов директор. През 2003 г. той оглавява Marriott в Европа, а през 2009 г. е назначен за главен оперативен директор. 

Соренсън е първият изпълнителен директор на Marriott в 92-годишната история на бизнеса, който не принадлежи към фамилията на нейния основател. Първоначалният план на Бил Мариот е да предаде щафетата на едно от четирите си деца. Развитието на събитията обаче го принуждава да преразгледа тази идея. Най-големият му син Стивън умира от тежко заболяване през 2013 г. По-малкият Джон Мариот III следва стъпките на своя баща, като преминава по цялата професионална верига от готвач до мениджър, но перспективите му като "престолонаследник" на хотелиерската империя са помрачени заради зависимост от алкохол и наркотици. Най-младият син Дейвид Мариот е на 38 години, когато Арни Соренсън поема управлението на компанията през 2012 г. 

Бившият адвокат печели доверието на мажоритарния собственик, след като прекарва близо 20 години в доказване на качествата и ценностите си. Семейното мото на Мариот гласи, че "успехът никога не е окончателен". 

Последните години само потвърждават смисъла на предпазливия оптимизъм.

Marriott се оказа жертва на масивна хакерска атака, която е позволила незаконен достъп до данните на над 300 милиона гости. Извършителите на пробива все още не са изяснени, експерти по киберсигурност сочат към операция на китайското военно разузнаване. Веригата тепърва ще трябва да плати сериозни глоби - британският регулатор ICO обяви, че ще поиска 123 милиона долара обезщетение, тъй като атаката е засегнала данните на 7 милиона граждани на Обединеното кралство. 

Самият Арни Соренсън преминава през сериозно лично изпитание през 2019 г.. Мениджърът беше диагностициран с рак на панкреаса в началото на 2019 г., като премина през химиотерапия и операция. 61-годишният директор на Marriott обаче няма намерения да се отказва, а в момента се намира в Давос, където се провежда Световният икономически форум.