Спите ли добре? - този въпрос изскача все по-често в разговори между приятели. Може би има причина и със сигурност част от отговора й се крие във всичко, което ни се случва през 2020. Или може би сега започнахме да се вглеждаме повече в себе си и в здравето си. 

Имаме ли обаче обективни данни за стреса, който ни съпътства през годината? Как да знаем как спим? Можем ли да се научим да спим по-добре? 

Отговорите на тези въпроси струват милиони, защото “индустрията на съня” е следващият голям бизнес. 

Около 39% от хората в България потвърждават, че имат смущения в съня, показва изследване на технологичната компания Huawei, която инвестира много в приложения за следене на нивото на стрес, мониторинг на съня и т.н. Всички последни смарт часовници на бранда мерят не само физическото движение, но и едновременно с това проследяват нивото ни на стрес, качеството на дишане, пулса и др.

Изследването, което споменахме, е правено от Ipsos и включва България заедно с още 10 страни (Гърция, Турция, Литва, Унгария, Полша, Австрия, Румъния, Сърбия, Хърватска, Финландия). Интервюирани са хора на възраст между 18 и 65 години, като периодът на изследването е края на август - началото на септември 2020. 

Трябва да кажем, че тези 39% българи с проблеми в съня не са нещо необичайно в сравнителен план с останалите страни. Горе-долу между 30 и 44% са стойностите във всички наблюдавани европейски държави.

Тоест, над една трета от хората не спят добре. 

 

Лошият сън има много форми: Трудно заспиване, често будене, проблем с повторното заспиване, сънища, кошмари.

Всеки от тези казуси би могъл да има различно решение, затова е важно да се разграничат един от друг. 

Най-масовият проблем за българите на базата на това изследване на Huawei е хронична умора. Спим, но се събуждаме уморени, след което носим тази умора през целия ден с нас и я прехвърляме на следващия, докато не се вкараме в една спирала. 

40% и повече процента формулират и следните два проблема: трудно заспиване и по-лошото - будене, след което не е възможно бързо да се заспи повторно. 

Това е онзи момент, в който панически се опитвате да изключите мислите си от главата, а те се връщат обратно в нея и се блъскат като в стена на вълнолом.

Лекият сън е също често срещан и то при една трета от хората.  

Връзките между съня, нивото на стрес и качеството на живот са ясни. Може да отидем и по-нататък в разсъжденията си с въпроси от типа как да си щастлив, ако сънуваш кошмари или нощем се въртиш в леглото с часове. 

Навързвайки серия от въпроси за физическата ни форма, финансовото състояние и баланса между личен и професионален живот, от Huawei формулират индекс на щастието - няма да се изненадаме, че 24% от българите казват, че са нещастни срещу 9% от хората в Австрия или Литва. Като нация през годините свикнахме да оглавяваме негативните класации, но ако изключим финансовия фактор, който си е “перо” в общото ни нещастие, другите компоненти са в голяма степен под наш контрол - отношения с близките, личен живот, физическа форма и сън. По тях ние не се различаваме особено от държави като Австрия, Финландия или Полша.

И така, ако се върнем на съня, въпросът е как да знаем какво ни се случва нощем. 

Спането с гривна или смарт часовник е наистина полезен начин да правите това. Слагате я на нощен режим, не защото тя няма да разбере, че спите, а за да елиминирате възможни известия (нотификации), които биха смутили съня ви чрез звук или вибрация. На сутринта синхронизирате с телефон или компютър и разбирате много неща за себе си. 

Меря съня си в продължение на месец с Huawei Watch Fit. Ще се концентрирам обаче върху по-къс период от време, а именно последната седмица.

Единственият ден, в който се събудих с усещането за отпочиналост, беше неделя. В събота вечерта реших да не пия обичайната чаша вино, легнах малко преди полунощ, гледах 20-ина минути сериал в леглото, после заспах и се събудих в 9.30.

За първи път от много време насам всички показатели за съня ми светеха в зелено. Бях спала 9 часа и 23 минути, от които дълбокият ми сън беше 31% (нормата е между 20 и 60%), лекият ми сън беше 42% (нормата е под 55%), а REM сънят - това е времето, в което сънувате - 27% (нормата е между 10 и 30%).   

Картината за седмицата и за месеца не изглежда толкова добре. Въпреки че спя малко над 8 часа, според приложението Huawei Health, което е анализиращият софтуер към моя смарт часовник, лягам късно, което е отбелязано в червено като проблемно.  

Как да подобрим нещата? 

Тук няма един отговор, а още по-малко един магически. Това, което ясно се вижда от цитираното изследване, е, че в останалите страни от Европа над 80% от хората с проблеми в съня опитват да го поправят с по-здравословна диета.

Тук за най-голямо учудване България се откъсва силно от общата линия - само 56% от хората виждат решението по този начин и съответно опитват да направят нещо в този дух. Същото е и с храната късно вечер. България, този път заедно с Гърция и Финландия, отново е малко встрани от общия консенсус, че храненето късно вечер преди лягане може да е причина за лошото качество на съня.

Голям е и процентът на онези, които казват, че преяждат (всеки пети) - нещо типично за нас, Румъния и Турция, но не и за Финландия, Унгария или Австрия. 

Липсата на сън, често е свързана с някакво болестно състояние, често с депресия. В този смисъл тя е симптом, а не нещо, което може да се третира отделно. 

Това доказва и високият процент на приемащи лекарства или хранителни добавки за сън.  

Около 30% от хората заспиват с медикаменти с рецепта, а над 40% с такива без лекарско предписание. В Полша този процент стига до 58, което означава, че проблем има, и той до голяма - но и в различна - степен е осъзнат.  

В масовото съзнание за подобряването на съня има различни рецепти, които започват с чаша топло мляко или релаксиращ душ преди лягане, минават през слушане на музика и четене на книга и стигат до приложения или устройства, които излъчват т.н. white noise. Само 50% от хората обаче са готови да се разделят с телефоните или таблетите си преди лягане, в името на съня. 

Както се вижда и от моя личен пример: спестих си чаша вино, но не и гледането на сериал в леглото, въпреки ясното съзнание, че час по-ранно лягане с книга в ръка и 2-3 кафета по-малко през деня ще се отразят доста добре на съня ми. Както се казваше в “Емили в Париж”: ако се лишим от всички удоволствия в живота, ще сме германци, а ние, очевдино, не сме. 

В изследването си компания като Huawei, естествено, се интересува и от готовността на хората да използват устройства, за да подобрят съня си. И тук любопитното е, че България е на първо място по обявен интерес да се използва смарт часовник като тракер за сън - 30% са твърдо за, а 40% проявяват интерес към тази възможност. Този резултат е в силен контраст с Австрия, където само 15% искат да спят с гривна. 

В анализа, който Huawei Health прави на базата на данните от моите физически показатели, има персонализирани препоръки за това, което мога да подобря.

За мен специално винаги важи тази да си лягам по-рано. Понякога ми дава и родителски съвети - не пий много течности, за да не се налага да ставаш нощем. Хубавото е, че да видя тези препоръки, трябва сама да ги потърся, защото нямаше да ги изтърпя, ако идваха в пощата ми като сутрешен нюзлетър. 

Още няколко неща, които бихте могли да правите от гледна точка на здраве с едно wearable устройство, е това да си следите пулса, дишането и нивата на стрес.

С приятно удоволствие открих, че за един месец, нивото ми на стрес нито един път не е излязло извън границата на нормалното. Все пак, ако през уикендите пребивавам и в зоната на Relaxed, през седмицата твърдо съм Normal. Следващите две стъпки, които не са препоръчителни са Medium и High. 

Ако има нещо истински досадно, това е известяването, че отдавна не си се движил и ти е време да се размърдаш. Особено ако вибрацията и картинката с протягащия се човек се появят, докато работиш нещо усилено. С времето се научаваш да го игнорираш, но лошата съвест си остава. 

И накрая един по-обобщаващ поглед към целия сектор свързан с устройствата и здравето ни: очевидно е, че както с колите сме във фазата, която предхожда автономното шофиране, така и по отношение на здравето и устройствата сме в “чакалнята” на нещо, което много скоро ще ползваме (може би не точно ние в България) като телемедицина. В Япония вече има зъболекарски кабинети без зъболекари, има и магазин на Uniqlo без продавачи. 

Текстът е в партньорство с Huawei.


Прочетете още: 

Huawei GT 2 Pro: Едно ревю в движение

Първото нещо, което правя сутрин … 


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Панов и Касимова са "за" зеления сертификат, но "против" закъснялото му въвеждане

Кандидат-президентската двойка призова гражданите да се ваксинират

На 21 години е починал певецът Денис Теофиков

Той беше един от популярните попфолк изпълнители

От 25 октомври центърът за ваксинация в "Пирогов" ще работи до полунощ

За бързите антигенни тестове ще се плаща само такса 10 лв. за вземане на пробата

Наследникът на Хабсбургите, който иска да влезе в света на F1

24-годишният Фердинанд спечели "24-те часа на Льо Ман" и иска да пробие на най-високо ниво

Почина бившият генерален директор на БНТ Кирил Гоцев

Кирил Гоцев беше професионален фотограф и дълги години организираше фотопленери на морето, в които участваше със свои изложби

Ясен Григоров: Eдин млад фотограф се връща от Лондон, за да снима Северозапада

Проектът му "Образцов дом" е едно завръщане към детството, към корените на семейството му и към един от най-бедните региони в ЕС

Децата от 1.-4. клас могат да се върнат в училище до 7-10 дни, ще влизат с тестове тип близалки

МОН и МЗ предлагат мярката, Министерството на финансите ще отпусне средства

Корнелия Нинова смята да се ваксинира, когато ѝ "изтекат антителата"

Лидерът на БСП прекара коронавируса два пъти