Французойката Жулия Дюкорно стана едва втората жена режисьор, която печели „Златна палма“ за най-добър филм на кино фестивала в Кан. Нейният „Titane“ беше удостоен с най-високото отличие по време на 74-ата церемония на бул. „Кроазет“.
Председателят на журито Спайк Лий направи гаф, тъй като обяви победителя още в ранните етапи на церемонията, преди останалите категории, заради объркване в комуникацията с останалите членове. Това обаче не смути публиката, а създаде „съспенс“ кой ще бъде победителят във втората по сила категория, пише Variety.
37-годишната Дюкорно представи втория си филм – след „Raw“ – като това беше и дебютът ѝ в Кан. „Titane“ разказва историята на млада жена, която оцелява в катастрофа и оттам нататък изгражда особена връзка с автомобилите. Скандалният елемент е, че жената, превърнала се в убиец, прави секс с тях.
Продукцията раздели мненията на критиците, но журито, в което освен Лий бяха още Маги Джиленхол, Мелани Лориен, Джесика Хауснер и други, реши, че филмът е достоен за „Златната палма“.
Дюкорно си припомни как е гледала фестивала в Кан като дете. „Бях сигурна, че всички филми заслужават награди, защото най-вероятно са перфектни. Сега съм на същата тази сцена, но знам, че моят филм не е перфектен. Нито един не е в очите на човека, който го е създал. Можете дори да кажете, че моят е чудовищен“, заяви тя.
В секцията „Особен поглед“ участваше и филмът „Жените наистина плачат“ („Women Do Cry“) на българските режисьорки Мина Милева и Весела Казакова. В него участват Мария Бакалова, трите сестри Казакови – Весела, Биляна и Катя, Ралица Стоянова, Йосиф Сърчаджиев. В категорията за необичаен подход в разказването на киноистории „Жените наистина плачат“ не успя да стигне до отличието.
"Жените наистина плачат": Българските лица на фестивала в Кан
Втората най-голяма награда за вечерта - Grand Prix – беше връчена на Асгар Фархади за филма „A Hero“ и на Джухо Кусоманен за „Compartment No.6“.
„Memoria“ на тайландския режисьор Апичатпонг Уеерасетакул и „Ahed’s Knee“ на израелеца Надав Лапид си поделиха Наградата на журито.
Американецът Кейлъб Ландри Джоунс получи отличието за най-добър актьор за участието си в „Nitram“. Продукцията на Джъстин Кърцел разказва историята за клането в Порт Артър в Австралия от 1996.
Наградата за най-добра актриса спечели норвежката Ренате Рейнсве. Тя играе в „The Worst Person in the World“.
Призът за най-добър режисьор попадна в ръцете на французина Лео Кара. Той е създател на мюзикъла „Annette“, в който участват Адам Драйвър и Марион Котияр. Там те са двама любовници в един обречен свят.
Рисуке Хамагучи е автор на най-добрия сценарий в Кан за „Drive My Car“.
Наградата Camera d'Or за най-добър дебютен филм отиде при хърватката Антонета Аламат Кусиянович за продукцията „Murina“ – семейна драма, чието действие се развива на брега на Адриатическо море.
Фестивалът в Кан беше отложен през 2020 заради пандемията от Covid-19, но сега се завърна в класическия си формат. Много други кино фестивали през последните 12 месеца се проведоха в хибридна форма – с ограничено присъствие и онлайн включвания, или изцяло през Zoom.
Епидемията от коронавирус все пак възпрепятства актьорите, режисьорите, сценаристите, представителите на медиите и останалите, пристигащи в Кан. Те трябваше да си правят тестове на всеки 48 часа, за да получават достъп до Фестивалния комплекс на бул. „Кроазет“ в периода 6-17 юли.
На фестивала се завърнаха много бивши победители като Жак Одиар, Бруно Дюмон, Франсоа Озон и Нани Морети, но този път си тръгнаха без отличия. Същото важи за Пол Верховен, който създаде противоречия с историческия си филм „Benedetta“.
"Еми" 2021: Всички номинации в най-важните категории
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: