Валтер Волф е директор „Управление веригата на доставки“ в Kaufland България. След като завършва висшето си образование, Валтер Волф започва професионалния си път в Schwarz Gruppe, от която е част вече 12 години. 10 години трупа богат професионален опит в сферата на логистиката и продажбите, като работи на ръководни позиции в Lidl в Германия, Швейцария, Франция и България.

Две години работи в централата на Lidl в Германия като отговорник за логистиката за четири държави - Германия, Франция, Белгия и Холандия. В началото на 2019 година застава начело на  “Управление на веригата за доставки” в Kaufland България. В ресора му влиза и целият Логистичен комплекс на Kaufland в с. Стряма.  


Kaufland разполага с две бази, които обслужват хранителния и нехранителния асортимент на хипермаркетите. Какво е да се ръководи най-големия логистичен комплекс в сектора на модерната търговия у нас? 

Голяма отговорност, която имам привилегията да споделям с изключителен екип от професионалисти. Нашата работа упражнява пълния целогодишен контрол върху поръчаните продукти, за да можем да гарантираме напълно прозрачно тяхното качество и свежест от влизането в склада до поставянето им на рафтовете в хипермаркета. 

За да очертая мащаба по-добре, ще споделя няколко цифри: логистичният ни комплекс се разгръща на площ от 359 хиляди квадратни метра в с. Стряма и разполага с общо 210 рампи за прием на стока. На ден в комплекса влизат над 300 камиона и повече от 1 милиона палета със стока излизат към магазините ни годишно. 

Зад всичко това стои единствено целта клиентът да намира качествени продукти в нашите обекти в страната във всеки един момент. Това изисква перфектна организация, дългосрочен поглед, усърдна работа във високо динамична и непрекъснато променяща се среда и най-вече взаимно доверие и точния екип. 

Казвате, че качеството е въпрос и на правилните хора…

Точно така. Първият ни критерий за качество са хората в нашия екип. Именно затова инвестираме много в тях. Специалистите ни по качествен контрол в склада преминават вътрешни и външни профилирани обучения и надграждат всяка година продуктовите си познания според сезона с професорите от Аграрния университет в Пловдив, които са наши доверени партньори. В допълнение всяка година преминаваме вътрешни и външни одити на работата ни от независими и акредитирани местни и международни организации.

Разбира се, разчитаме на мнението на нашите колеги и като потребители, защото те са и наши клиенти. Затова когато окачествяват продукцията при нейния прием, те залагат и на собствената си преценка дали това е продукт, който те самите биха избрали в магазина. 

Силата ни е в това, че на всеки етап от веригата на доставка разчитаме на нашите над 600 специалисти на място в логистичния ни комплекс, както и на нашите професионалисти по стокови потоци, които споделят еднакво високи професионални критерии за качество. Това е основополагащо за продукта, който накрая клиентът слага на трапезата си. 

Логистиката е най-строгият поглед върху качеството в Kaufland и тя може да е ефективна само с правилните хора. 

 

 

Как изглежда ефективната логистика? 

Ефективната логистика трябва да е организирана така, че да доставя правилното количество, на правилното място, в точния момент, с проверено високо качество, което клиентът очаква.  Това означава прецизно цялостно управление и контрол на доставките - от точните анализи и прогнози за пазара – какво купува или ще купува клиента – през правилните поръчки, до складовите операции и контрола на качеството. Всички тези активности трябва да са добре оптимизирани и в добра синергия помежду си. 

Смея да твърдя, че дейността ни тук е на световно ниво и е наистина образец за интелигентна логистика.

Разкажете как на практика се проверява качеството в логистичния център на Kaufland? 

Извършваме около 1000 проверки на качеството на различна свежа продукция всеки ден. Фокусираме се особено много върху прясното месо, плодовете и зеленчуците.

Проверяваме дали всеки артикул отговаря на строгите ни изисквания за свежест, качество, цялост, здравина, чистота и аромат, грамаж, коректност на етикета и качеството на опаковката. За определени артикули, особено при прясното месо, се измерва и температурата - както на продукта, така и на помещението, в което се съхранява. 

Имаме складове с различни температурни режими за различните артикули. Прясното месо и млечните продукти например се съхраняват на температура между 0 и 4 градуса, плодовете и зеленчуците - между 9 и 11 градуса, с изключение на бананите - между 13 и 17 градуса. Дълбоко замразените – от -20 до -23 градуса, а в допълнение имаме и специална т.нар. шоко камера, в която съхраняваме шоколадовите изделия през летния сезон. 

Наблюдаваме и поддържаме температурните режими 24 часа в денонощието както дистанционно, чрез компютърни системи, така и лично. 

Как успявате да следите за качеството на толкова много продукция всеки ден? 

Чрез непрекъснати оптимизации и иновации. Складовата дейност е една от сферите в нашия бизнес, която подлежи на най-големи автоматизации именно, защото обемът от работа е огромен, но ние не можем да  си позволим компромис с качеството. 

Затова разчитаме на синергията между опитния ни екип и ефективните системи. Всички процеси по качеството в логистичния ни комплекс са дигитализирани, като по този начин постигаме пълна прозрачност по цялата верига на доставки. В Kaufland се води архив на всеки продукт, който е минал качествен контрол. По този начин много по-лесно правим анализ, ако има някакъв проблем с него. 

Друга стандартна практика при нас е всеки доставчик да запазва предварително час, в който стоката му да бъде приета и окачествена. Така ние имаме възможността да обработим стоката по-ефективно, а доставчикът да направи повече от една доставка за деня. Това има и друг плюс – по-малък период на съхранение в склада и по-бърз достъп на свежата продукция до магазините ни. 

Как гарантирате, че качеството на продукцията ще се запази същото от склада до рафта в магазина? 

На първо място избираме да работим с доверени партньори в логистиката, които разполагат с най-модерната техника. От дълги години работим с три от най-големите и утвърдени транспортни фирми у нас. 

Всички те отговарят на стандартите, които налагаме по отношение на качеството – хладилните камиони трябва да разполагат с поне 2 температурни зони, които се регулират спрямо спецификите на продукцията. Заедно следим изкъсо хладилната верига да не се нарушава между логистичната база и нашите магазини. 

С нашите партньори гледаме в една посока и когато става въпрос за опазването на околната среда. Затова вече над 80% от всички наши доставки се извършват с общо 96 товарни автомобила на CNG гориво. По този начин чрез съвместната ни дейност успяваме да се грижим и за природата, като пестим въглеродни емисии на атмосферата. 

За това ни помага и друга наша иновация - т.нар. EPS каси за многократна употреба. В момента близо 50% от доставките на плодове и зеленчуци се извършват в тези каси.

Те са сгъваеми, което ни дава възможността да доставяме по-голям брой наведнъж, като същевременно намалим обратната логистика на касите към централния ни склад. 

Имате богат опит и на чужди пазари. С какво се отличава българският? 

Това, което винаги ми е правило впечатление, е колко горди са българите с домашно приготвената храна – с градинския домат или домашното вино. Затова и ние в Kaufland имаме специално отношение към българските производители и работим приоритетно с тях от самото начало. 

Прочети