Великобритания се бори с криза в доставките на горива до бензиностанциите, но това не е единственият продукт, който не успява да стигне до дестинацията си. Супермаркети остават с празни рафтове, McDonald’s няма млечни шейкове, Nando’s e без популярното си пири-пири пиле, а центрове за кръвни тестове са без оборудване.

В дъното на всичко това е недостигът на шофьори на товарни камиони. Основна причина за изострянето на този недостиг е Брекзит, но проблемът не е нов, не е временен и далеч не засяга само Великобритания.

В целия Европейски съюз са нужни над 400 хиляди тираджии, като проблемът е остър из целия континент - от Испания и Германия, до Полша и Чехия. Причините са комплексни, но в основата са ниските заплати, лошите условия на труд и дългите периоди, в които шофьорите са далеч от домовете си.

Във Великобритания недостигът е от около 100 хил. шофьори, което е екстремен пример за проблемите, които са изострени от Брекзит.

Доскоро на Острова разчитат на шофьори, които идват основно от Източна Европа, но след напускането на Европейския Съюз нещата се променят. Днес тези шофьори търсят по-добри условия и заплащане на континента.

“Недостиг на шофьори в началото на 2000-те във Великобритания доведе до наемането на евтина работна ръка от новите членове на ЕС”, казва Николай Рашков от Съюза на международните превозвачи пред Евронюз.

Според него 20 години по-късно проблемът е непроменен, но условията след Брекзит са по-различни. “Великобритания не иска необразовани хора от ЕС. Не трябва университетска диплома, за шофьорите на камиони. Но въпреки това те са класифицирани като нежелани хора в страната”.

В ЕС проблемът не е много по-лек. По данни на Международната пътнотранспортна организация в Обединеното кралство през 2019 свободни са били 24% от позициите за шофьори на тежкотоварни автомобили. В Полша са били 22%, в Чехия 21%, а в Испания 20%.

Локдауните от миналата година само влошават проблема и водят до освобождаването на много шофьори. Така целият сектор се озовава в ситуация, в която има нужда бързо да запълни позиции, докато икономиките отварят отново и са по-активни и от преди, което сякаш прави ситуацията още по-трудна.

Реалностите в работата на тираджиите правят професията особено непривлекателна за младите хора, докато активните работници наближават пенсионна възраст. Средната възраст на шофьорите в Европа е 44 г., което означава, че скоро много от тях ще се пенсионират. Това кара случващото се във Великобритания днес да изглежда като пророчество за това, което очаква Европейския съюз скоро.

В Испания в следващите три години ще има над 15 хил. свободни позиции за шофьори. Повечето шофьори в страната са наследили работата си от своите бащи, но и там младите отказват да продължат традицията.

“Наблюдаваме силна конкуренция между транспортните компании, които си крадат шофьорите, за да могат да продължат да работя. Проблемът съществува от години, но сега е крайно изострен“, казва Хосе Мария Кихано, генерален секретар на Испанската конфедерация на товарния транспорт, цитиран от БНР.

 Какво причини кризата с горивата във Великобритания? Какво причини кризата с горивата във Великобритания?

Част от проблема са лошите практики в бранша, като много от шофьорите са наети в страни с по-ниски заплати като Турция и Полша, въпреки че шофират холандски или немски камиони. Според шофьорски организации е важно ЕС да подсигури спазване на законите за защита на труда и подобряване на условията, ако иска да облекчи проблема.

Засега решението изглежда комплексно. От една страна е нужно подобряване на имиджа на целия сектор, но и улесняване на някои от процедурите. За транспортните компании високата цена за обучение на нови кадри е затруднение, особено за хора, които не са част от бранша, като жени, младежи и мигранти.

Работнически организации също така искат повече зони за почивка, които да са с по-добра сигурност и достъп до основните санитарни услуги. Това е важно в контекста на множество случаи на кражби и насилие над шофьори. В ЕС има недостиг на 100 хил. места за паркиране, пише Politico. Едва 3% от съществуващите пък са сертифицирани като безопасни.

За да не се налага английската кралица да превозва бензин, пиле или продукти за млечни шейкове, работата на шофьорите трябва да стане по-привлекателна. Това означава по-високи заплати, по-добри графици на работа и безопасни места за паркиране.



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Интерконекторът с Гърция най-после получи Акт 16

На 1 октомври България ще може да получава азерски газ по връзката с Гърция

Отнета от руски олигарх суперяхта беше продадена за 37 млн. долара

Суперяхтата, която разполага с шест палуби, басейн и киносалон, вече е собственост на неизвестен купувач.

Държавата опита да продаде кораба "Vera Su", но високата му цена не привлече кандидати

Първият опит на държава да продаде на търг кораба "Вера Су", който преди година заседна край Камен бряг, се оказа неуспешен

Дезинформация за 200 млн. европейци: "Мета" и журналисти разкриха руска мрежа за пропаганда

Мрежата е най-голямата досега от началото на войната. Имитиращи сайтове на медии, руски посолства и стотици долари за реклама на пропаганда

Меркел се появи с предупреждение: "Путин не блъфира с ядрената заплаха"

SDZ: "Меркел се въздържа да коментира актуални проблеми - вероятно защото част от тях са резултат и на собственото ѝ управление"

Над 80% от блоковете в София нямат мълниезащита

Инсталациите са отстранявани по време на покривни ремонти

Искрен Митев: Тъжно е да гледаш колко "несвободни" хора има в парламента

От идеята за емиграция до политиката - пътят на кандидат-депутат от "Продължаваме промяната"

"Дори руснаците, които подкрепяха войната, вече не искат да имат нищо общо с Путин"

Руският поглед отвътре - от преподавател по математика в Москва