Новината е обновена в 13:29 ч. на 22.06.2025 г.
Наземният оператор „Суиспорт България“ АД ще загуби лиценза си временно след трети сериозен инцидент за по-малко от месец. Това съобщи транспортният министър Гроздан Караджов пред журналисти и обяви извънредни мерки заради продължаващите проблеми в обслужването на пътници на летище „Васил Левски“. Главният секретар на Гражданската въздухоплавателна администрация е освободен от длъжност, след като не е изпълнил възложеното му задание – да изготви до края на деня в понеделник доклад с конкретни мерки за подобряване на работата на наземните оператори и предложения за повишаване на санкциите при нарушения, които в момента са ограничени до 500 лв.
Докладът така и не е бил предоставен. Заданието е било възложено на него, тъй като ръководителят на администрацията Анелия Маринова е била в командировка.
„Извинявам се на всички засегнати пътници. В понеделник временно ще бъде отнет лицензът на „Суиспорт България“ АД, а дейността им ще се поеме от останалите оператори. Предстоят нови конкурсни процедури – няма да търпим повече некомпетентност“, каза Караджов. "Същото ще последва към всеки наземен оператор, който не си върши работата съвестно."
Поводът е случаят с полет от Лондон, при който над 130 души са били задържани близо час в затворено пространство без обяснение. Общо 300 пътници са останали блокирани в „ръкав“ на летище „Васил Левски“.
В продължение на почти час няма реакция нито от страна на наземния оператор, нито от Гранична полиция, която заявява, че не е компетентна да ги изведе.
Едва след това се намира служител, който да отвори достъп до терминала. "Всичко това е плод на неадекватно поведение на служител от наземния оператор", уточни Караджов.
Министърът посочи сериозни пропуски в работата на Гражданската въздухоплавателна администрация (ГВА), която е единственият орган, който регулира дейността на наземните оператори. Наземните оператори нямат договор с летището, а работят само с авиокомпании, което изключва контрол от страна на летищния оператор.
От понеделник влиза в сила нова организация за пътници от страни извън Шенген: самолетите ще спират на ръкав, но пътниците ще бъдат транспортирани с автобус директно до паспортния контрол, за да се избегне досегашният хаос. "80 % от целия нешенгски трафик идва от Лондон", уточни министър Караджов.
В дългосрочен план се обмислят два архитектурни варианта – изграждане на проход до граничния контрол или инсталиране на пунктове в ръкавите. По думите на Гроздан Караджов се очаква да има окончателно решение в рамките на няколко седмици.
Първите сигнали срещу операторите, включително „Суиспорт“, се появиха в началото на юни след извънредни проверки на Гражданската въздухоплавателна администрация (ГВА) по повод жега, лоша хигиена и липса на климатизация в автобусите, с които се превозват пътници на летищата в София, Пловдив и Бургас. На операторите бяха наложени глоби до 500 лв. и бяха издадени конкретни предписания за подобряване на условията.
Вторият инцидент е свързан с неизпълнение на предписанията, което наложи нова проверка от страна на ГВА. Въпреки повторния контрол и максималните санкции, ефект не е постигнат.
Вчера след като инцидентът с блокираните пътници предизвика обществено възмущение концесионерът на летище “Васил Левски” “СОФ Кънект” прехвърли цялата отговорност за този случай, както и за всички останали, свързани с лошо обслужване на пътници, към наземните оператори “Голдеър Хендлинг” AД България и „Суиспорт България“ АД.
От летището съобщиха, че именно наземните оператори отговарят за дейностите, свързани с пътници - от чекирането им, през проверката на размера на багажите преди отвеждането им до самолета, превозването им с автобус или преминаването им на ръкав и времето за доставянето на багажа.
300 пътници бяха блокирани в ръкав на летище „Васил Левски“ в продължение на час
Терминал 3 на Летище София ще е готов през 2031г.
Спешна проверка на Летище София заради сигнали за лошо обслужване на пътници
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: