Един след друг германски брандове за модни стоки започнаха да изпадат в несъстоятелност, а експертите виждат в това знак за настъпващи структурни промени на пазара. Въпросът е кой ще оцелее и кой не, пише в свой анализ Spiegel.
През последните месеци вериги като опериращата и в България Peek & Cloppenburg (P&C), заедно с Hallhuber и Gerry Weber изпаднаха в несъстоятелност. Брандове за обувки като Görtz, Salamander и Reno се оказаха в същата ситуация.
Според анализаторите тази вълна от фалити предвещава значителни размествания. А браншовата асоциация BTE предупреждава за още предстоящи трудности.
Според Йорг Фундер, експерт по търговия на дребно от Университета във Вормс, сега се отстраняват слабите и недобре позиционираните компании. Според него става дума по-скоро за структурно приспособяване. Това дори би било добре за останалите компании, тъй като пазарът е залят с модни стоки. „Гардеробите на повечето германци са пълни.“
Тенденцията бива отключена от рефлекса на клиентите да спестяват от ненужни покупки на фона на опасенията от силно повишената инфлация. От това страдат най-вече брандовете в средния пазарен сегмент – между луксозните и масовите стоки, защото те „са по-скоро взаимозаменяеми“.
Според Фундер те регистрират значителна загуба на продажби заради онлайн бизнеса, докато същевременно разходите за енергия в производството и логистиката, за памук и бои се увеличават.
Още преди кризата около пандемията изпитващите в момента затруднения търговци на дребно на дрехи и обувки са се намирали в лошо положение и поради това не са могли да инвестират достатъчно в обновяването на бизнес стратегиите си. Ниският собствен капитал се допълва от нарастващите кредити, чиито лихви сега намаляват рентабилността.
Търговците на обувки, които все повече продават онлайн, са особено засегнати от високия процент на връщане на стоки, докато същевременно маржовете на печалба така или иначе са ниски, посочва Фундер.
В подобна ситуация стратегическите грешки дават незабавен резултат. „Вземете например Görtz: търговецът на обувки се разшири твърде много“, посочва Фундер и допълва, че в същото време се опита да прави колкото се може повече онлайн бизнес. Според него това обаче не може да донесе печалба, тъй като липсва необходимата отделна логистика.
Дюселдорфската P&C, която има сестринско дружество със същото име и в Хамбург, също обърка своя онлайн бизнес. Докато маркетинговите разходи за пазаруване в интернет се покачваха, големият брой връщания доведе до големи загуби – проблеми, които измъчват куп компании по пътя им към онлайн продажбите. Още по-големият проблем бе, че едновременно с това бизнесът в магазините се срина и в резултат на това компанията вече не можеше да поеме загубите.
Въпреки това тези, които са инвестирали в преосмислянето на стратегията още преди кризата с коронавируса, сега имат шанс да спечелят точки. Фундер дава пример с модната компания CBR, известна с марки като Cecil и Street One, която отрано редуцира търговските си обекти, разшири онлайн бизнеса си и паралелно с това ефективно създаде необходимите за новата пазарна реалност системи.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: