Защо Peek & Cloppenburg и още куп германски брандове изпаднаха в несъстоятелност? Снимка: © Getty Images

Един след друг германски брандове за модни стоки започнаха да изпадат в несъстоятелност, а експертите виждат в това знак за настъпващи структурни промени на пазара. Въпросът е кой ще оцелее и кой не, пише в свой анализ Spiegel.

През последните месеци вериги като опериращата и в България Peek & Cloppenburg (P&C), заедно с Hallhuber и Gerry Weber изпаднаха в несъстоятелност. Брандове за обувки като Görtz, Salamander и Reno се оказаха в същата ситуация.

Според анализаторите тази вълна от фалити предвещава значителни размествания. А браншовата асоциация BTE предупреждава за още предстоящи трудности.

Според Йорг Фундер, експерт по търговия на дребно от Университета във Вормс, сега се отстраняват слабите и недобре позиционираните компании. Според него става дума по-скоро за структурно приспособяване. Това дори би било добре за останалите компании, тъй като пазарът е залят с модни стоки. „Гардеробите на повечето германци са пълни.“

Тенденцията бива отключена от рефлекса на клиентите да спестяват от ненужни покупки на фона на опасенията от силно повишената инфлация. От това страдат най-вече брандовете в средния пазарен сегмент – между луксозните и масовите стоки, защото те „са по-скоро взаимозаменяеми“.

Според Фундер те регистрират значителна загуба на продажби заради онлайн бизнеса, докато същевременно разходите за енергия в производството и логистиката, за памук и бои се увеличават.

Още преди кризата около пандемията изпитващите в момента затруднения търговци на дребно на дрехи и обувки са се намирали в лошо положение и поради това не са могли да инвестират достатъчно в обновяването на бизнес стратегиите си. Ниският собствен капитал се допълва от нарастващите кредити, чиито лихви сега намаляват рентабилността.

Търговците на обувки, които все повече продават онлайн, са особено засегнати от високия процент на връщане на стоки, докато същевременно маржовете на печалба така или иначе са ниски, посочва Фундер.

В подобна ситуация стратегическите грешки дават незабавен резултат. „Вземете например Görtz: търговецът на обувки се разшири твърде много“, посочва Фундер и допълва, че в същото време се опита да прави колкото се може повече онлайн бизнес. Според него това обаче не може да донесе печалба, тъй като липсва необходимата отделна логистика.

Дюселдорфската P&C, която има сестринско дружество със същото име и в Хамбург, също обърка своя онлайн бизнес. Докато маркетинговите разходи за пазаруване в интернет се покачваха, големият брой връщания доведе до големи загуби – проблеми, които измъчват куп компании по пътя им към онлайн продажбите. Още по-големият проблем бе, че едновременно с това бизнесът в магазините се срина и в резултат на това компанията вече не можеше да поеме загубите.

Въпреки това тези, които са инвестирали в преосмислянето на стратегията още преди кризата с коронавируса, сега имат шанс да спечелят точки. Фундер дава пример с модната компания CBR, известна с марки като Cecil и Street One, която отрано редуцира търговските си обекти, разшири онлайн бизнеса си и паралелно с това ефективно създаде необходимите за новата пазарна реалност системи.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Сарафов иззе от прокуратурата в Бургас случая с пометените от АТВ в Слънчев бряг

Разследването ще се води от Националната следствена служба

17:57 - 21.08.2025
Важно днес

Морякът от лодката в Несебър може да е хвърлил катарамите в морето, за да прикрие следи

Двама задържани за смъртта на детето остават в ареста

17:49 - 21.08.2025
Живот

The Red Hand Files на Ник Кейв: Нюзлетър за музиката, живота и смъртта... от Гребната база в Пловдив

От 7 години Кейв отговаря на въпросите на феновете си

17:33 - 21.08.2025
Важно днес

Пожар горя в "Люлин" близо до Околовръстното

Няма опасност за сгради и жилищни блокове

17:28 - 21.08.2025
Текстове от партньори

Кои обувки Nike ще бъдат хитът на сезона?

Класика или иновация - какво ще изберете този сезон

17:13 - 21.08.2025
Важно днес

София ще помага на собствениците на къщи паметници, които искат да ги реставрират

До 30 септември може да се кандидатства по програмата "Културно наследство"

14:17 - 21.08.2025
Бизнес

Как лютата чушка „Български морков“ се върна у дома след десетилетия забрава

„Български морков“ е от семейството на шипките и се среща под различни имена

13:34 - 21.08.2025
Важно днес

"Медицински надзор" не откри нарушения в "Майчин дом", след като родилка се оплака от агресия

Според доклада за случая Антония Андонова не е съдействала на лекарите, докато ражда

13:31 - 21.08.2025
Политика

Европа иска Тръмп да прати изтребители в Румъния за защита на Украйна

Целта е предотвратяване на повторно нахлуване на Русия в Украйна, ако се стигне до мир

12:52 - 21.08.2025