Зелените политики на Европа за новите коли се отлагат още малко Снимка: © Getty Images

Европейският парламент одобри с голямо мнозинство промяна, която ще облекчи лимитите за вредни емисии на автомобилните производители в ЕС.

С 458 гласа „за“, 101 „против” и 14 „въздържал се“, членовете на ЕП подкрепиха предложението на ЕК за подкрепа на индустрията.

Предложеното изменение дава възможност на производителите да изпълнят задълженията си за 2025, 2026 и 2027 г., като изчисляват средните си емисии за тригодишен период, а не за всяка година поотделно.

Този подход ще им позволи да компенсират евентуалните годишни превишения на емисиите, като надхвърлят целта през следващите години.

Действащите правила определят годишни цели за намаляване на средните емисии на въглероден диоксид от новите леки автомобили и лекотоварни автомобили в автомобилния парк на ЕС за петгодишни периоди.

От 2025 г. за периода 2025—2029 г. ще се прилага цел за намаляване на емисиите на CO2 с 15% спрямо стойностите от 2021 г.

Решението беше взето след призиви от някои от най-големите автомобилни компании в ЕС и държавите, които най-много разчитат на тази индеустрия.

Те твърдят, че бизнесът не е готов и ще пострада на фона на и без това трудната конкурентна среда.

През 2020 г. автопроизводителите вече бяха принудени да платят над половин милиард евро, защото не успяха да покрият целта.

Renault оценяваха евентуалната си загуба на няколкостотин милиона евро, а главният изпълнителен директор Лука де Мео коментира пред изданието, че "Политически не можем да си позволим Renault да бъде натоварен с глоби или да се принуди да купува CO2-квоти от китайски конкуренти".

Други групи като Stellantis, която притежава брандовете Alfa Romeo, Fiat, Peugeot, Opel, Citroen, имаха резерви към отлагането, защото производителите вече са инвестирали големи средства в изпълнение на плана.

Затова ЕК задейства нов план, който трябва да намери баланс между климатичните цели на ЕС и текущите проблеми на автомобилните компании.

За да ускори приемането му, ЕП реши във вторник да разгледа досието по неотложната процедура. За да влезе в сила, законопроектът трябва да бъде официално одобрен от Съвета, който прие същия текст на 7 май 2025 г.

Защо 2025 г. идва с риск от солени глоби за производителите на коли в ЕС (обяснено)

Инфографика: Автоиндустрията е гордостта на Европа. Защо сега навлиза в криза?


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Политика

Тръмп и Стармър се споразумяха: САЩ премахват част от митата за Великобритания

Тръмп разхлабва митата в първото търговско споразумение с чужда страна

19:39 - 08.05.2025
Важно днес

Съдът отново пуска Васил Божков да пътува в чужбина, за да се лекува

Не е ясно кога и къде точно ще пътува Божков

19:15 - 08.05.2025
Важно днес

За първи път американец е начело на Католическата църква. Конклавът избра папа Лъв XIV

В първото си обръщение към католическия свят папа Лъв XIV призова за мир

19:14 - 08.05.2025
Важно днес

Управляващите и ДПС-Пеевски си избраха ръководства на два държавни контролни органа

Трима служители на ДАНС влизат в Бюрото за подслушване. Комисията за дискриминацията има нов председател

18:30 - 08.05.2025
Бизнес

48 германски корпорации се извиниха за възхода на нацизма

От "Дойче Банк" до BMW - компаниите излязоха с декларация по случай 80 години от края на Втората световна война

18:18 - 08.05.2025
Политика

"Алтернатива за Германия" вече не е екстремистка, а "подозрителна" организация

Германското разузнаване свали етикета от партията, докато тече съдебен спор

17:53 - 08.05.2025
Важно днес

Стачка блокира италиански летища на 9 май

Очакват се закъснения и отменени полети от Милано, Болоня, Венеция

17:29 - 08.05.2025
Политика

Имотен скандал беляза президентския вот в Полша

Консервативният кандидат Карол Навроцки е в центъра на съмнителна сделка

16:09 - 08.05.2025
Еврото - въпроси и отговори

Георги Стоев: Да не позволяваме чиновници да срутят доверието във въвеждането на еврото

Икономистът предлага мерки срещу административен произвол

15:23 - 08.05.2025