Зелените политики на Европа за новите коли се отлагат още малко Снимка: © Getty Images

Европейският парламент одобри с голямо мнозинство промяна, която ще облекчи лимитите за вредни емисии на автомобилните производители в ЕС.

С 458 гласа „за“, 101 „против” и 14 „въздържал се“, членовете на ЕП подкрепиха предложението на ЕК за подкрепа на индустрията.

Предложеното изменение дава възможност на производителите да изпълнят задълженията си за 2025, 2026 и 2027 г., като изчисляват средните си емисии за тригодишен период, а не за всяка година поотделно.

Този подход ще им позволи да компенсират евентуалните годишни превишения на емисиите, като надхвърлят целта през следващите години.

Действащите правила определят годишни цели за намаляване на средните емисии на въглероден диоксид от новите леки автомобили и лекотоварни автомобили в автомобилния парк на ЕС за петгодишни периоди.

От 2025 г. за периода 2025—2029 г. ще се прилага цел за намаляване на емисиите на CO2 с 15% спрямо стойностите от 2021 г.

Решението беше взето след призиви от някои от най-големите автомобилни компании в ЕС и държавите, които най-много разчитат на тази индеустрия.

Те твърдят, че бизнесът не е готов и ще пострада на фона на и без това трудната конкурентна среда.

През 2020 г. автопроизводителите вече бяха принудени да платят над половин милиард евро, защото не успяха да покрият целта.

Renault оценяваха евентуалната си загуба на няколкостотин милиона евро, а главният изпълнителен директор Лука де Мео коментира пред изданието, че "Политически не можем да си позволим Renault да бъде натоварен с глоби или да се принуди да купува CO2-квоти от китайски конкуренти".

Други групи като Stellantis, която притежава брандовете Alfa Romeo, Fiat, Peugeot, Opel, Citroen, имаха резерви към отлагането, защото производителите вече са инвестирали големи средства в изпълнение на плана.

Затова ЕК задейства нов план, който трябва да намери баланс между климатичните цели на ЕС и текущите проблеми на автомобилните компании.

За да ускори приемането му, ЕП реши във вторник да разгледа досието по неотложната процедура. За да влезе в сила, законопроектът трябва да бъде официално одобрен от Съвета, който прие същия текст на 7 май 2025 г.

Защо 2025 г. идва с риск от солени глоби за производителите на коли в ЕС (обяснено)

Инфографика: Автоиндустрията е гордостта на Европа. Защо сега навлиза в криза?


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Австралия забранява YouTube за деца под 16 години

Видеоплатформата влиза в забранителния списък, където вече са включени останалите социални мрежи

19:00 - 30.07.2025
Важно днес

Протестиращи настояват държавата най-после да закупи авиотехника за гасене на пожари

Недоволството е не само срещу правителството, но и срещу депутатите в Народното събрание

18:32 - 30.07.2025
Важно днес

Проектът на Пеевски за закриване на КПК е временно блокиран

Правната комисия в парламента отказа да го разгледа като извънредна точка в днешното си заседание

18:26 - 30.07.2025
Важно днес

Москва заплаши България с "адекватен отговор" заради позиция за войната в Украйна

Кремъл определи декларацията на българския парламент, която осъжда руската агресия, като “откъсната от реалността” и заговори за “неизбежни последици”

17:41 - 30.07.2025
Важно днес

Дете на две години е в кома след падане от втория етаж на болницата в Карнобат

Обстоятелствата около инцидента се разследват

17:16 - 30.07.2025
Кариерен (ре)старт

От AI до дигитален маркетинг: започва кандидатстването за стажантската програма Hub by Yettel

До 10 септември студенти и млади специалисти могат да кандидатстват за десетото юбилейно издание на програмата

17:11 - 30.07.2025