Зелените политики на Европа за новите коли се отлагат още малко Снимка: © Getty Images

Европейският парламент одобри с голямо мнозинство промяна, която ще облекчи лимитите за вредни емисии на автомобилните производители в ЕС.

С 458 гласа „за“, 101 „против” и 14 „въздържал се“, членовете на ЕП подкрепиха предложението на ЕК за подкрепа на индустрията.

Предложеното изменение дава възможност на производителите да изпълнят задълженията си за 2025, 2026 и 2027 г., като изчисляват средните си емисии за тригодишен период, а не за всяка година поотделно.

Този подход ще им позволи да компенсират евентуалните годишни превишения на емисиите, като надхвърлят целта през следващите години.

Действащите правила определят годишни цели за намаляване на средните емисии на въглероден диоксид от новите леки автомобили и лекотоварни автомобили в автомобилния парк на ЕС за петгодишни периоди.

От 2025 г. за периода 2025—2029 г. ще се прилага цел за намаляване на емисиите на CO2 с 15% спрямо стойностите от 2021 г.

Решението беше взето след призиви от някои от най-големите автомобилни компании в ЕС и държавите, които най-много разчитат на тази индеустрия.

Те твърдят, че бизнесът не е готов и ще пострада на фона на и без това трудната конкурентна среда.

През 2020 г. автопроизводителите вече бяха принудени да платят над половин милиард евро, защото не успяха да покрият целта.

Renault оценяваха евентуалната си загуба на няколкостотин милиона евро, а главният изпълнителен директор Лука де Мео коментира пред изданието, че "Политически не можем да си позволим Renault да бъде натоварен с глоби или да се принуди да купува CO2-квоти от китайски конкуренти".

Други групи като Stellantis, която притежава брандовете Alfa Romeo, Fiat, Peugeot, Opel, Citroen, имаха резерви към отлагането, защото производителите вече са инвестирали големи средства в изпълнение на плана.

Затова ЕК задейства нов план, който трябва да намери баланс между климатичните цели на ЕС и текущите проблеми на автомобилните компании.

За да ускори приемането му, ЕП реши във вторник да разгледа досието по неотложната процедура. За да влезе в сила, законопроектът трябва да бъде официално одобрен от Съвета, който прие същия текст на 7 май 2025 г.

Защо 2025 г. идва с риск от солени глоби за производителите на коли в ЕС (обяснено)

Инфографика: Автоиндустрията е гордостта на Европа. Защо сега навлиза в криза?


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Култура

Австрия ще се откаже от домакинството на „Евровизия“ в защита на Израел

Подкрепа за Тел Авив дойде и от германския канцлер Фридрих Мерц

17:22 - 10.10.2025
Живот

Джоли, Пит и шато "Миравал": Защо актьорите не спират да се съдят дори след развода

Една имотна сделка с ултиматум преследва бившите съпрузи

15:47 - 10.10.2025
Важно днес

Огънят в Газа спря, палестинците се връщат по домовете си

Безсрочното прекратяване на огъня между Израел и „Хамас“ влезе в сила на обяд в петък

15:32 - 10.10.2025
Важно днес

Съдът решава дали да пусне от ареста кмета на Варна Благомир Коцев

Заседанието е насрочено изненадващо, докато адвокатът на Коцев Ина Лулчева е извън страната

13:58 - 10.10.2025
Политика

Шоуто на Слави, което не е смешно дори на главния му сценарист

Дори Иво Сиромахов се възмути от това, в което се превърна ИТН

13:17 - 10.10.2025
Пътуване

Експериментират с нови мерки за движение по “Хемус" и "Тракия" заради ремонтите

Причината за новата организация е недоволството поредено от проблемите с придвижването по магистралите.

12:42 - 10.10.2025
Важно днес

Главният прокурор на Ню Йорк се сдоби с обвинение след указанията на Тръмп "за действия срещу политическите опоненти"

През 2022 година Летисия Джеймс повдигна обвинения на Тръмп, а съдът го призна за виновен

12:30 - 10.10.2025
Спорт

Леброн Джеймс пропуска старта на сезона в NBA

Това ще бъде 23-ти сезон за 40-годишния лидер на „Лос Анджелис Лейкърс“ - рекорд за НБА

12:23 - 10.10.2025