Zoom връща служителите си в офиса, след като направи революция в работата от вкъщи Снимка: © Getty

Zoom, компанията за видеокомуникация, чието име стана синоним на дистанционна работа по време на пандемията от коронавирус, която буквално затвори света, сега нареди на служителите да се върнат обратно в офисите. Изглежда технологичната фирма, която помогна на милиони хора да работят от вкъщи, накрая се умори от хоумофиса.

Zoom се присъедини към редица други гиганти в технологичния бранш, които се връщат към присъствената работа, и изиска от своите 7400 служители да започнат да се появяват в офисите. Новата политика на фирмата влиза в сила през август и септември. Всички наети, които живеят в радиус от 50 мили (80 км) от офис на компанията, трябва да са на работното си място поне два дни седмично.

„Вярваме, че структуриран хибриден подход е най-ефективен за Zoom. Ще продължим да използваме цялата платформа, за да поддържаме нашите служители и разпръснати екипи свързани и работещи ефективно“, обясни говорител на компанията.

Според ръководството на Zoom новата политика ще постави компанията в „по-добра позиция да използва своите собствени технологии, да продължи да прави иновации и да подкрепя клиентите си“.

Компанията, която направи хоумофиса възможен

В годината преди пандемията от COVID-19 потребителите на приложението за видеоконферентни разговори са едва 10 млн. По време на мерките срещу ограничаване на заразата, които буквално затвориха света за месеци през 2020 г., участниците в срещи в Zoom достигнаха над 300 млн. души, показва статистиката. Причината - нуждата стотици милиона граждани да започнат да работят дистанционно. В този период безплатното приложение на Zoom за iPhone счупи рекорди по брой изтегляния на годишна база.

Между юли 2019 г. и октомври 2022 г. с ръста на популярността и приходите на Zoom работната сила на компанията също нарасна с повече от 275%.. На служителите беше разрешено да работят от вкъщи. Всъщност, според данни на Wall Street Journal, едва около 1% от работниците на Zoom са имали „редовно присъствие в офиса“ през септември 2022 г., 75% са работили изцяло от домовете си, а останалите са имали хибриден график.

За компанията се оказа трудно да поддържа растежа си след пандемията и той се забави. Това доведе до вълна от съкращения. По-рано тази година Zoom прекрати договорите на 15% от своя персонал, или около 1300 души, и намали заплатите на висшия си мениджмънт.

Обратно в офиса

В началото на пандемията технологичната индустрия бързо прегърна възможността за дистанционна работа, която стана възможна именно благодарение на продукти като Zoom, Slack, Microsoft Teams, Meet.

Но много от тези компании осъзнаха, че не искат служителите им да останат постоянно разпръснати. Ник Блум, икономист от Станфорд и експерт по хибридна работа, цитиран от New York Times, твърди, че връщането на технологичната индустрия към присъствената работа не е изненада предвид сумата, която тези компании харчат за купуване, наем и поддръжка на физически офиси.

Блум смята, че Zoom изпитва на свой гръб всички недостатъци на напълно дистанционната работа – не вижда финансовите предимства на работата от вкъщи - като спестяване на пари от офис пространство, тъй като все още плаща за недвижими имоти. Същевременно някои служители се чувстват изолирани.

Те плащат за офисите си и наемат местни хора, в същото време не получат никаква полза от това. Най-изненадващото за мен е, че им отне толкова време, за да обявят официално това“, обясни още икономистът.

Освен това скорошни проучвания потвърдиха някои ползи от присъствената работа. Икономисти от Федералната резервна банка на Ню Йорк към Университета на Айова и от Харвард установиха, че в една технологична фирма дистанционната работа намалява качеството на обратната връзка, която младшите служители получават за работата си.

Хибриден работен график

Според изследователи от Станфорд към юли 2023 г. почти една трета от работещите на пълен работен ден в САЩ са били на договори, които позволяват да прекарват няколко дни, работейки от вкъщи, а останалите от офис. Изследване на Gallup доказва, че 90% от служителите, които могат да вършат работата си от разстояние, предпочитат възможността да работят както от офиса, така и от дома си.

Точно това предложи Zoom на служителите си тази седмица – два дни работа от офиса, а останалите от вкъщи. Подобно на много други технологични компании, Zoom избра да се придържа към известна гъвкавост.

Google например също затегна политиките си за посещаемостта на офисите това лято - поиска от служителите да идват на работното си място три дни в седмицата. Компанията Salesforce възприе по-мек подход и обяви, че ще дава за благотворителност по $10 на ден от името на всеки служител, който влезе в офиса за 10-дневен период през юни. Apple, Amazon и Disney също са сред фирмите, които намалиха дистанционните работни дни на своите екипи.

Въпреки гъвкавия график съпротива от страна на някои работници не липсва. Стотици корпоративни служители на Amazon напуснаха работа в рамките на един час през май в знак на протест срещу съобщението на компанията, че трябва да се върнат в офиса за поне три дни в седмицата. В Apple служители подписаха протестна петиция срещу присъствената работа.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024