Led Zeppelin, плагиатството в музиката u някои интересни съдебни битки

<br><br>
„Stairway To Heaven“ е една от най-популярните песни в историята на рок музиката. Но дали наистина е била написана от Джими Пейдж и Робърт Плант? Да – реши Върховният съд на САЩ. <br><br>
Британската рок банда спечели дългогодишна битка в съда, която можеше да има огромен ефект върху музикалната индустрия. През 2014 г. срещу групата бе заведен иск с твърдението, че началната част на песента е открадната от Taurus и тяхното парче Spirit. <br><br>
Тримата живи членове на Led Zeppelin спечелиха делото през 2016, но две години по-късно то бе възобновено. Калифорнийският съд отсъди в полза на групата, а сега и най-висшата инстанция реши, че бандата не е копирала музиканта Ранди Улф в откриващата част на „Stairway To Heaven“. <br><br>
Представяме ви някои от най-известните битки за авторско право в музиката през последните години:



„Stairway To Heaven“ е една от най-популярните песни в историята на рок музиката. Но дали наистина е била написана от Джими Пейдж и Робърт Плант? Да – реши Върховният съд на САЩ.

Британската рок банда спечели дългогодишна битка в съда, която можеше да има огромен ефект върху музикалната индустрия. През 2014 г. срещу групата бе заведен иск с твърдението, че началната част на песента е открадната от Taurus и тяхното парче Spirit.

Тримата живи членове на Led Zeppelin спечелиха делото през 2016, но две години по-късно то бе възобновено. Калифорнийският съд отсъди в полза на групата, а сега и най-висшата инстанция реши, че бандата не е копирала музиканта Ранди Улф в откриващата част на „Stairway To Heaven“.

Представяме ви някои от най-известните битки за авторско право в музиката през последните години:

Led Zeppelin срещу Spirit  <br><br>
Делото срещу Zeppelin тръгна още през 2014. Американската рок банда Spirit на покойния Ранди Улф покани лондонската група да открие техен концерт в първото американско турне на Пейдж, Плант, Бонъм и Джоунс.  <br><br>
Песента на Spirit „Taurus“ е от 1968, а „Stairway To Heaven“ е написана три години по-късно. Макар да има значителни прилики, Върховният съд на САЩ реши, че акордната прогресия в парчето на британците е толкова често срещана, че няма как да става дума за нарушено авторско право.  <br><br>
Китаристът Джими Пейдж сподели пред съда в Лос Анджелис през 2016, че е чул „Taurus“ години след пускането на "Stairway To Heaven".

Led Zeppelin срещу Spirit

Делото срещу Zeppelin тръгна още през 2014. Американската рок банда Spirit на покойния Ранди Улф покани лондонската група да открие техен концерт в първото американско турне на Пейдж, Плант, Бонъм и Джоунс.

Песента на Spirit „Taurus“ е от 1968, а „Stairway To Heaven“ е написана три години по-късно. Макар да има значителни прилики, Върховният съд на САЩ реши, че акордната прогресия в парчето на британците е толкова често срещана, че няма как да става дума за нарушено авторско право.

Китаристът Джими Пейдж сподели пред съда в Лос Анджелис през 2016, че е чул „Taurus“ години след пускането на "Stairway To Heaven".

Лана дел Рей срещу Radiohead <br><br>
Няма как да се отрече, че парчето „Get Free“ на Лана дел Рей прилича много на известния хит на групата Radiohead „Creep“. Именно поради тази причина британската банда влезе в спор за авторски права с американската певица. <br><br>
Преди няколко години Лана предложи на членовете на групата 40% от авторските и лицензионни възнаграждения, припомня Deutsche Welle. Те представляват плащания за използването или за правото на използване на всяко авторско право за литературно, художествено или научно произведение. Radiohead обаче настояваха за 100%.

Лана дел Рей срещу Radiohead

Няма как да се отрече, че парчето „Get Free“ на Лана дел Рей прилича много на известния хит на групата Radiohead „Creep“. Именно поради тази причина британската банда влезе в спор за авторски права с американската певица.

Преди няколко години Лана предложи на членовете на групата 40% от авторските и лицензионни възнаграждения, припомня Deutsche Welle. Те представляват плащания за използването или за правото на използване на всяко авторско право за литературно, художествено или научно произведение. Radiohead обаче настояваха за 100%.

От бандата отрекоха да са завели дело в съда, но потвърдиха, че са помолили американката да включи имената им в песента. В крайна сметка спорът бе разрешен, без да се дават допълнителни подробности.  <br><br>
Интересното е, че части от „Creep“ също са били копирани – от песента „The Air That I Breathe“ (1974) на The Hollies. В този случай двете групи са стигнали до извънсъдебно споразумение.

От бандата отрекоха да са завели дело в съда, но потвърдиха, че са помолили американката да включи имената им в песента. В крайна сметка спорът бе разрешен, без да се дават допълнителни подробности.

Интересното е, че части от „Creep“ също са били копирани – от песента „The Air That I Breathe“ (1974) на The Hollies. В този случай двете групи са стигнали до извънсъдебно споразумение.

Фарел Уилямс и Робин Тик срещу Марвин Гей <br><br>
Уилямс и Тик станаха хит през 2013 с песента „Blurred Lines“, но пет години по-късно загубиха съдебната битка срещу представителите на покойния Марвин Гей. Те трябваше да платят 5 млн. долара заради това, че са нарушили закона за авторските права. <br><br>
Членове на семейството на американския музикант, роден през 1939, съдиха Тик и Фарел за това, че са копирали части от хита на Гей „Got to Give It Up“. <br><br>
Първоначално поп дуото трябваше да плати 7 млн. долара, но след това съдът намали сумата. Двамата отрекоха да са плагиатствали.

Фарел Уилямс и Робин Тик срещу Марвин Гей

Уилямс и Тик станаха хит през 2013 с песента „Blurred Lines“, но пет години по-късно загубиха съдебната битка срещу представителите на покойния Марвин Гей. Те трябваше да платят 5 млн. долара заради това, че са нарушили закона за авторските права.

Членове на семейството на американския музикант, роден през 1939, съдиха Тик и Фарел за това, че са копирали части от хита на Гей „Got to Give It Up“.

Първоначално поп дуото трябваше да плати 7 млн. долара, но след това съдът намали сумата. Двамата отрекоха да са плагиатствали.

Сабрина Сетлър и Моузес Пелъм срещу Kraftwerk <br><br>
Интересен е случаят на тази съдебна битка, обект на която стана едва 2-секунден сампъл. През 2019 германската група Kraftwerk спечели 20-годишното дело за нарушени авторски права от страна на Сетлър и продуцента ѝ Моузес. <br><br>
Бандата от Дюселдорф водеше делото още от края на 20 век заради копиране на част от композицията им на „Metal auf Metal“ от 1977. През 1997 излезе песента на Сетлър „Nur Mir“, което в някои части прилича на това на немската група.  <br><br>
Делото мина на всички инстанции в Германия и през 2012 Федералният съд отсъди в полза на Kraftwerk, но Конституционният съд постанови, че предната инстанция трябва да преразгледа решението си. В крайна сметка Европейският съд отсъди, че музиканти не могат да използват за своите песни записи на други изпълнители, без да са поискали разрешението им.

Сабрина Сетлър и Моузес Пелъм срещу Kraftwerk

Интересен е случаят на тази съдебна битка, обект на която стана едва 2-секунден сампъл. През 2019 германската група Kraftwerk спечели 20-годишното дело за нарушени авторски права от страна на Сетлър и продуцента ѝ Моузес.

Бандата от Дюселдорф водеше делото още от края на 20 век заради копиране на част от композицията им на „Metal auf Metal“ от 1977. През 1997 излезе песента на Сетлър „Nur Mir“, което в някои части прилича на това на немската група.

Делото мина на всички инстанции в Германия и през 2012 Федералният съд отсъди в полза на Kraftwerk, но Конституционният съд постанови, че предната инстанция трябва да преразгледа решението си. В крайна сметка Европейският съд отсъди, че музиканти не могат да използват за своите песни записи на други изпълнители, без да са поискали разрешението им.

Шакира срещу Рамон Ариас Васкес <br><br>
Шакира също се замеси в съдебен спор за плагиатство. Колумбийката беше обвинена от доминиканеца Рамон Ариас Васкес, че незаконно е копирала песента му „Loca con su Tiguere“, за да сътвори своя хит „Loca“. <br><br>
Федерален щатски съд реши през 2014, че поп певицата е плагиатствала, но година по-късно отсъждането бе променено в полза на Шакира. Тя продаде няколко милиона записа на „Loca“ по целия свят.

Шакира срещу Рамон Ариас Васкес

Шакира също се замеси в съдебен спор за плагиатство. Колумбийката беше обвинена от доминиканеца Рамон Ариас Васкес, че незаконно е копирала песента му „Loca con su Tiguere“, за да сътвори своя хит „Loca“.

Федерален щатски съд реши през 2014, че поп певицата е плагиатствала, но година по-късно отсъждането бе променено в полза на Шакира. Тя продаде няколко милиона записа на „Loca“ по целия свят.

Сам Смит срещу Том Пети <br><br>
Поп изпълнителят предизвика противоречиви реакции, след като през 2014 пусна парчето „Stay With Me“. Твърдеше се, че песента е била вдъхновена от „I Won’t Back Down“ на Том Пети. <br><br>
Рок легендата, която почина по-късно – през 2017, придоби част от авторските и лицензионни възнаграждения. Той обаче не бе ядосан на Смит и дори обяви, че подобията в двете песни може да са се получили съвсем случайно.

Сам Смит срещу Том Пети

Поп изпълнителят предизвика противоречиви реакции, след като през 2014 пусна парчето „Stay With Me“. Твърдеше се, че песента е била вдъхновена от „I Won’t Back Down“ на Том Пети.

Рок легендата, която почина по-късно – през 2017, придоби част от авторските и лицензионни възнаграждения. Той обаче не бе ядосан на Смит и дори обяви, че подобията в двете песни може да са се получили съвсем случайно.

Боб Дилън и речта му при приемането на Нобелова награда  <br><br>
Любопитен е казусът с Боб Дилън. Американският музикант обаче не е копирал песен, а речта си при приемането на Нобеловата награда за литература през 2016. Той получи признанието за това, че е „създал нови поетични изрази в американската музика“.  <br><br>
Оказа се обаче, че Дилън е използвал помощната платформа SparkNotes, за да цитира части от романа на Херман Мелвил „Моби Дик“, без да назовава източника.  <br><br>
Журналистът Андреа Питцър забеляза, че музикантът е използвал близо 20 изречения, които са изцяло копирани. До по-сериозни последствия за Дилън обаче не се стигна.

Боб Дилън и речта му при приемането на Нобелова награда

Любопитен е казусът с Боб Дилън. Американският музикант обаче не е копирал песен, а речта си при приемането на Нобеловата награда за литература през 2016. Той получи признанието за това, че е „създал нови поетични изрази в американската музика“.

Оказа се обаче, че Дилън е използвал помощната платформа SparkNotes, за да цитира части от романа на Херман Мелвил „Моби Дик“, без да назовава източника.

Журналистът Андреа Питцър забеляза, че музикантът е използвал близо 20 изречения, които са изцяло копирани. До по-сериозни последствия за Дилън обаче не се стигна.

Ние използваме "бисквитки" и други персонализиращи технологии, за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт, да ви покажем персонализирано съдържание, таргетирана реклама, за да анализираме трафика на сайта и да проследим откъде идва нашата аудитория. Ако искате да разберете повече по темата можете да прочетете нашата "Политика на поверителност", както и "Политика за съхранение на личните данни", съобразно регламента за GDPR, който е в сила от 23 май 2018г.

Избирайки "Приемам", вие се съгласявате да използваме вашите "бисквитки" и други трафични данни.

Приемам