Разнообразието безспорно е едно от най-хубавите неща на съвременния свят. Независимо дали говорим за мода, места за забавление и култура, продукти за здраве и красота – изборът за всичко е огромен.
Ако кажете на някое дете, че преди години е имало два вида паста за зъби и три варианта за сапун, едва ли ще ви повярва.
За щастие, развитието на много индустрии като козметична, хранителна, химическа и фармация ни дават разнообразие от продукти, с които да се поддържаме в добра форма и да избираме най-доброто за себе си. Дори ако ви трябва крем едновременно за чувствителна и смесена кожа, с фактор за слънцезащита и цвят за покривност, най-вероятно на рафта в магазина ще се изправите пред поне 10 продукта. С огромното разнообразие идва и по-трудният избор.
Хубаво би било във всеки магазин да разчитате на подготвен консултант, който може не просто да ви препоръча най-скъпия продукт, а най-подходящия за вас. Да ви разкаже за съставките, за техните действия, за очакваните резултати, дори да прецени риска от алергии.
За да направим сами избор, трябва да прекараме поне няколко часа в интернет в четене на съставки и съмнителни отзиви от клиенти. Или да се консултираме с експерти като гримьори, козметици, нутриционисти, което обаче струва пари. Колко време и средства би спестил на потребителите един добре обучен консултант на място – като компас в море от възможности.
Също като персоналните консултанти в магазините за луксозните стоки, които обикновено виждаме във филмите - дават персонално отношение и точен съвет. Представяте ли си да разчитате на такава помощ дори когато избирате шампоана си за коса?

Добрата новина е, че можете. Има такива хора и тяхната професия е „Консултант козметични, парфюмерийни, биологични продукти и битова химия“. Много е популярна в държави като Австрия, Германия и Швейцария под името дрогерист.
Ето защо не е изненада, че марката dm я пренася и в България. Тя е позната у нас вече 14 години със своята широка мрежа от търговски обекти, в които предлага парфюмерия и козметика, стоки за дома, храна за домашни любимци, хранителни добавки и здравословни храни – или така наречения дрогериен асортимент. Разнообразието от продукти за грижа за здравето и красотата е наистина голямо, за да бъдем конкретни – над 16 000 артикула. Това логично води dm към решението да улесни живота на клиентите си, като им осигури професионални консултанти в своите магазини.
Това не са просто продавачи, които могат да ви дадат съвет на база собствения си опит или мнения на други хора. Дрогеристите са експерти по красота, хранене и здраве. Те предоставят специализирана продуктова информация, познават химичната природа на продуктите, съставките и реакциите им, разбират техния начин на действие и взаимодействие.
Първите опитни консултанти на dm са преминали своите вътрешни обучения в Австрия. Осъзнавайки важността за подготвяне на повече българи на местно ниво за извършване на тези дейности, компанията инициира създаване на нова професия „Консултант козметични, парфюмерийни, биологични продукти и битова химия“, със специалност „Осигуряване на продуктова информация”.
Тя е официално призната (трета степен на професионална квалификация) с разрешение на министъра на образованието от месец ноември 2019 г. и е включена в Националния класификатор на професиите и длъжностите.
И както често се случва, първият импулс за иновации в образованието идва от бизнеса. Компанията, която познава отвътре сферата на ритейла и вижда нейните ръст и потенциал, изпитва нужда от подготвени кадри. Затова започва партньорство с пет гимназии в цялата страна, които предлагат обучение на бъдещите специалисти в новата професия, с прием след 7-ми клас.
Това са Професионална гимназия по екология и биотехнологии „Проф. д-р Асен Златаров“, гр. София, Професионална гимназия по химични и хранително-вкусови технологии „Д. И. Менделеев“, гр. Варна, Професионална гимназия по хранително-вкусови технологии „Луи Пастьор“, гр. Плевен, Професионална гимназия по производствени технологии „Евлогий Георгиев“, гр. Силистра и Професионална гимназия „Проф. д-р Асен Златаров“, гр. Димитровград.

В иновативните паралелки учениците ще имат редица интересни предмети като предприемачество, фармакология, ботаника и фармакогнозия (наука за лечебните растения), стокознание, токсикология, козметика, биология и химия. Подробно ще се изучава не само състава на козметични, биологични и химични продукти, но и какво е тяхното въздействие върху човешкото тяло.
Освен с добри теоретични познания, зрелостниците ще завършат и с придобити практически умения. В зависимост от избраната форма на обучение – дневна или дуална, те ще имат съответно практически стажове в 10-ти, 11-ти и 12-ти клас или директно осигуряване на работно място на трудов договор и със заплащане в 11-ти и 12-ти клас, а при добро представяне и за в бъдеще.
Така учениците, завършили „Консултант козметични, парфюмерийни, биологични продукти и битова химия“, със специалност „Осигуряване на продуктова информация”, излизат от гимназията с готова професия в ръцете си и създадени контакти в бизнес средите. Освен като консултанти във вериги като dm, могат да се развиват в различни перспективни области като предприемачество, търговия или производство на козметика, препарати, био храни или хранителни добавки. Получените знания в специализираните паралелки са добра основа за кандидатстване за висше образование в сферата на медицината и фармацията.

За разлика от своите връстници без конкретна професия, те ще могат да съчетават продължаващото си образование с работа по специалността. Това е и едно от основните разбирания на dm като работодател. Компанията твърдо вярва, че щастливите и доволни служители са в основата на успешния бизнес.
Затова им предоставя разнообразни възможности за личностно и професионално развитие като съчетаването на работа и образование чрез гъвкаво работно време. Нещо повече – в dm поощряват ученето на работното място и предоставят редица възможности за обучения на своите служители, както и за участия в международни проекти в рамките на групата.
За всички младежи, които виждат бъдещето си в такава организация, която цени и развива талантливите си хора, кандидатстването по специалността „Осигуряване на продуктова информация“ е първата стъпка. Кампанията за прием след седми клас започва само след няколко месеца, така че учениците, които още имат колебания къде да се насочат, могат да открият своето поприще именно в тази професия.
Те и родителите им могат да открият подробна информация за перспективите на сайта на dm.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: