Евгения Боранова от Design Positive и Мими Фъркова от Ателие 360 са партньори и професионалисти в сферата на интериорния дизайн и архитектурата. В портфолиото им присъстват различни проекти – еднофамилни къщи, апартаменти, магазини, шоурумове, барове, ресторанти и хотели. И двете са италиански възпитаници - Евгения е завършила „Интериорен дизайн“ в Милано (Instituto Europeo di Design) и „Архитектура“ в Кент (University of Kent), а Мими – „Графичен дизайн“ в София (НБУ) и магистратура във Флоренция (Florence Academy of Art). Запознават се на първия им стаж през 2012 г. и си партнират в различни проекти от 2017-та насам.

Заедно създават проекта Zona Porta Bella – бутиково офис пространство за двете студия. Концепцията е то да се използва за различни събития в сферата на интериорния дизайн. Zona Porta Bella се намира в сърцето на София - емблематичните „Царски конюшни“.  

Офисът впечатлява още от улицата с красива порта от ковано желязо, през която минавате към двора - оказва се архитектурно наследство от годините на Фердинанд.

Когато започват да подреждат офиса си, Евгения и Мими избират продукти, в които вярват и биха искали да презентират нагледно пред своите клиенти. Така се появяват столовете им в заседателната зала, които са от български производител, гранитогресните плочки, използвани в различни елементи – облицовки и работни плотове, плоскостите за корпусната мебел и др.

По отношение на техниката залагат на телевизора на Samsung - The Frame, който заема ключово място в пространството. Използва се както за презентации, така и като част от декора - картина на стената, каквато е идеята на създателите му. 

Стилът на Жени е по-минималистичен и светъл. В нейните проекти преобладават изчистените форми и цветове. Казва, че държи на практичността и удобството в интериора и във всекидневието.

При Мими е пъстро, богато, топло и уютно. Част от характерния ѝ почерк е умелото съчетаване на естествени материали като вертикални градини например. “Работим много в планински райони и трябва да се съобразяваме със средата”, обяснява тя.  

Казват, че двете се балансират успешно, а комбинацията от общата им работа определят като "много интересна": "Понякога сме двете крайности, но заедно сме доста атрактивна комбинация". Работили са съвместно по различни проекти – заведения, офиси, жилища, както и някои къщи в комплекс "Белчински извор". 

Пандемията и интериорът

Пандемията извежда нова необходимост пред пространствата, които обитаваме. Част от клиентите на Евгения с вече реализирани жилища се замислят за необходимостта от обособен кът за хоум офис. Някои от тях просто имат нужда от място, което да асоциират с работа, а други от цели сетъпи с декор за стрийм записи на интервюта, web събития и видео разговори. Обръщат се към своите проектанти със задачата да трансформират домовете им.

"Трябваше да измислим нещо, което да е в стила на апартамента и същевременно да стои добре пред камера", разказва Евгения. 

Някои от хората, останали вкъщи, минават дълъг път - работят първо на дивана, после на трапезарната маса, в кухнята, на леглото, докато накрая не разбират, че имат нужда от обособена работна площ, освен всичко друго, за да могат по-лесно да разграничават почивката от работата.  

Според Мими друга тенденция за бъдещето - близко или по-далечно, е да има преобразувания на офиси в жилища.

“Има много площи, които стоят празни и това, което се построи, трябва да се трансформира, за да бъде трайно”, смята тя. 

Когато започват да работят по дадено жилище, първата им задача е функционалното зониране: “Гледаме кое е най-важно за хората, кои са приоритетните зони. Някои неща, които не са от такова значение, отпадат особено когато работим с по-малки квадратури”, обяснява Евгения.

Телевизорът

Един от задължителните елементи в дома винаги е бил телевизорът. С годините той много промени функцията си и разбира се, възможностите си. 

Има клиенти, за които телевизорът е на пиедестал, за други той е екран за игри, разказват двете архитектки. “Правили сме цели стаи за игри. Имаме примери, в които за мъжа е много важен телевизорът, а за жената - камината. Тогава ги съчетаваме, а ако пространството не позволява, с новите технологии можем да направим и от телевизора камина." 

Според Евгения балансът между уют и технологии става все по-лесен - технологиите напредват и се вписват по естествен начин в среда. Променят се и нагласите на потребителите по отношение на телевизори с големи инчове. Тези устройства стават все по-желани, защото технологиите позволяват да преодолеем ограничението на малкото жилище и да гледаме перфектна картина дори от по-близко разстояние. 

Едно време модата е била телевизорите да се крият в интериора, да се проектират във въртящи се шкафове или зад огледала - сега те са част от дизайна. Говорим за лайфстайл серията на Samsung – моделите The Frame и The Serif - продукти на високо технологично ниво, базирани на QLED технологията, които обаче впечатляват със своя дизайн.   

“The Frame може да бъде плътно окачен на стената, също като картина. А ако се ползва статива-триножник, може да се разположи на всяко друго място спрямо разположението на останалите мебели”, казва Мими. 

“Колкото до The Serif, той е много футуристичен, има детайл, модерен е, в същото време има нещо ретро в него. За първи път го видяхме на мебелното изложение в Милано в едно пространство, което беше модерен прочит на ретро интериор”, разказва Евгения. Според нея концепцията за позициониране на екрана ниско долу е свързана и с модата на по-ниските дивани, които са актуални в момента. 

“При тях потребителят също стои по-ниско, съответно и нивото на очите е по-ниско. Свободностоящите телевизори се вписват като акцентна мебел - това много се харесва на младите хора, защото вече не е просто черният телевизор от стената.” 

В Zona Porta Bella също много се радват на техния The Frame - както заради картината и звука, така и заради опцията за достъп до произведения от галерии, сред които Tate Modern и V&A в Лондон, Albertina във Виена, Prado в Мадрид и др. Избрали са си произведение на Петрус Коублис – Geneviève, което идеално се вписва с флоралните мотиви на тапета в другата зала. 

“Още по-интересно е, когато идват хора в офиса и не виждат, че имаме телевизор. Богатата палитра от творби дава възможност за създаване на различна атмосфера с един клик на дистанционното. The Frame има функцията да адаптира яркостта на светлина и звука си спрямо променящата се среда“, продължава Евгения.

“Предстоят ни интересни времена, когато хората ще могат да сменят дизайна на интериора си с едно натискане на екрана”, коментира Мими.

Питам ги кое е най-голямото предизвикателство в работата им, а те почти в един глас отговорят:  “Най-трудното е, когато влезем в апартамент, в който няма прави стени, проектирано е така, че няма прави ъгли”, казва Мими. Малките жилища също са голямо предизвикателство. 

В работата си интериорните архитекти често се налага да правят от дефекта ефект: „Един колега беше казал, че няма нищо по хубаво от колона в средата на помещението. Тайната на добрия дизайн е така да подчертае особеностите на помещението, че визуално да ги превърне в търсен ефект“, допълва Евгения

Казват, че архитектите умеят да се разпознават отдалече. Интересно ми е коя е отличителната черта в стила на двете. 

“Мими се познава по зеленината и по умелото използване на дърво и различни текстури”, описва я Евгения. 

И обратно: “Жени прави интериори с много добра линия, изчистени и добре функционално разпределени”, казва Мими. 

Детайлите

Интересно е, че част от проектите им стигат буквално до избора на чаршафите, чиниите и цветята в стаята.

“Един проект отнема средно  между 6 месеца и година. Има много детайли, трябва да следим всичко, за да не се обърка нещо на финала, казва Евгения и дава пример с човек, който си е сменил масата в трапезарията, а изведнъж столовете са се оказали с неподходяща височина. 

Според Евгения и Мими добрият дизайн започва преди всичко от функцията. 

“В момента се търсят естествените материали, които освен че са по-красиви, са и по-добри за здравето на хората”, казва Мими. 

Ароматът също е част от цялостното изживяване на един интериор, особено за обществените пространства. 

Става дума и за офисите, както и за бъдещите планове за техния. 

"Още преди пандемията co-working пространствата изиграха своята роля за разчупването на офисите. Много хора, които искат по-креативна среда, ги предпочетоха. Благодарение на споделените пространства те могат да си избират различни локации - днес могат да работят от дивана, утре са в офис среда и на бюро”. 

На улица “Врабча”, точно пред Zona Porta Bella тече усилен ремонт на настилката. Когато свърши обаче и времето се оправи, плановете са на дворчето пред красивата врата да има събития. “Може би трябва да си вземем и един проектор - видяхме The Premiere на Samsung и сме впечатлени”, казват Мими и Евгения. Тук мога и аз от личен опит да ги уверя, че свободата, която дава шорт троу проекторът на The Premiere, не може да се сравнява с нищо. 

Тази седмица премиерата беше вкъщи – ревю на Samsung The Premiere

Какво е WAF-факторът в света на техниката и какво мисли той за The Frame на Samsung


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Протестът на градския транспорт в София ще пропуска само ученици за матурите

Трафикът в столицата ще е силно затруднен след 8:30 ч.

Защо Путин подцени Украйна и как ФСБ заложи провала на войната

Пълна изолация, извънредна подозрителност, корумпирани служби за сигурност и засилено желание за мъст - мотивите за военната инвазия

Lenovo Tab P12 Pro – отличителен, вълнуващ и продуктивен

Моделът разполага с втори безжичен екран за компютър

Политици и сайтове с опорки в комбина: Как руската пропаганда стига до българските читатели

Пропагандните статии за Русия са се увеличили 10 пъти след началото на войната

За първи път от 30 г. жена оглави правителството на Франция

Елизабет Борн - "работохолик", технократ и лице на социалната реформа на Макрон