България рискува да бъде изолирана от международния товарен транспорт заради серия от безумия по граничните си пунктове.
Предупрежденията за това не идват за първи път, но сега са потвърдени и на форума на Съюза на асоциациите за автомобилен транспорт в региона на Черноморско икономическо сътрудничество.
"Срамът, който българските организации, присъстващи на събитието, изпитаха, е за сметка на държавата", съобщават от българската Камара на автомобилните превозвачи.
Конференцията е започнала с "основателни упреци към България" заради "хаоса, който се създава по граничните пунктове".
Представителите на Турция и Гърция вече са заплашили, че ще търсят алтернативен транспортен коридор, за да заобиколят България.
Един от вариантите е построяването на мост между граничните пунктове "Ипсала - Кипи" между Турция и Гърция, на север от Александруполис. Друг вариант е камионите да използват маршрут с ферибот.
"Вместо да сме вратата и изходът на Европа, ще станем камък, който заобикалят", коментира пред БНР Йоана Лалова от "Европейски транспортен клъстер".
"Дунав мост" - ремонт безкрай и "няма хора"
Проблемите са толкова много, че няма нищо учудващо в международните протести. Самите български превозвачи отдавна са изгубили търпение.
Шофьор на камион беше заснел собствената си гневна тирада, след като е прекарал 20 часа на опашка, за да мине "Дунав мост" - без вода, без храна, без възможност да почине.
Съоръжението беше вкарано в двугодишен основен ремонт от средата на юли 2024 г..
"Защо работи само един кантар?", пита гневният шофьор, а насреща чува "Няма хора", докато наоколо стоят 3-4 униформени служители на митницата. "Какво значи няма хора? Вие утре може да затворите и този кантар, защото нямало хора. Затваряй и да закриваме държавата".
Обяснението на Агенция "Митници" се оказа различно: приоритетното пропускане на леките коли през лятото водело до намаляване на подаването на ТИР-овете, а иначе българската страна била подготвена с двойно повече кантари от румънската.
Според Йоана Лалова обаче много често се появяват разминавания между измерванията от двете страни на границата - в Румъния масово се отчитало "претоварване", за разлика от българските пунктове.
Проблемът би трябвало да се постави на правителствено ниво, още повече става дума за две съседни държави от ЕС. Резултат няма. Няма и резултат по предложението да се пусне корабна линия Русе-Гюргево, която да облекчи частично напрежението.
Предложението на Димитър Главчев беше МВР да разделя международния трафик на два потока - камиони от ЕС и камиони от трети страни.
Това обаче се оказва невъзможно на втората невралгична точка:
"Дунав мост 2" - здравите момчета, които решават кой, кога и как ще мине границата
Достъпът до втория мост над Дунав при Видин е практически приватизиран от собственика на частен буферен паркинг, през който всички товарни камиони са длъжни да минават срещу заплащане.
Схемата беше осветена още преди месеци - включително от трибуната на Народното събрание - но реакция на държавно ниво отново няма.
Превозвачи и спедитори се оплакват, че "здрави момчета" са си присвоили правото да насочват трафика задължително през паркинга на "Данубия логистик". Престоят в него е между 15 лв. и 25 евро според собствеността на камиона.
Всичко започва с внезапното излизане на пътя от няколко мъже с жълти жилетки, буквално пред хода на камионите.
Ако някой от шофьорите не се съгласи да се отбие в паркинга, служителите започвали да го гонят по държавния мост към Румъния и го принуждават да се върне обратно, накрая на опашката. От Европейския транспортен клъстър твърдят и че след подобен инцидент се е стигнало до още по-груби мерки като институционални проверки на фирмите, чиито шофьори не минават през частния паркинг.
Ако това не е съвпадение - става дума за координиран държавен тормоз.
Операторът на паркинга отрича да е имало гонки, а изскачането на служители на пътното платно било заради "подробно обяснение на услугите... тъй като обектът е новооткрит" (по Нова ТВ).
Паркингът получи разрешение без оценка за въздействието на околната среда в края на кабинета на Гълъб Донев. Разследване на "Капитал" от 2023 г. беше показало няколко косвени връзки към бизнес мрежата на Размиг Чакърян-Ами и фирмата, която 10 години събираше такса "Златна локва".
Такива паркинги се появиха за първи път на "Капитан Андреево" и "Лесово".
Неслучайно всички скандали водят до българо-турската граница.
Такса "Дезинфекция" и 20 лв. за банката
Едва успяла да си върне контрола върху границата след десетилетен частен монопол - Българската агенция за безопасност на храните (БАБХ) се върна към някои от най-безумните практики от миналото.
Отново в средата на юли беше върната задължителната дезинфекция по границите заради предполагаемата завишена опасност от чума по дребните преживни животни.
Преминаването през локвата вече струва по 4 лв. на шофьорите на леки коли, 10 лв. на автобусите и 20 лв. на камионите.
Плащането обаче може да стане само в брой, на касата на банка - въпреки че от БАБХ твърдят, че са подсигурили "необходимия брой ПОСтерминални устройства".
Рекетът по границите продължава. Миналата седмица показах случващото се на Капитан Андреево. На друг пункт - Лесово таксата за дезинфекция на БАБХ е 20 лв. за чужденци. Толкова е и банковата такса - също 20 лв.
— Ивайло Мирчев (@IvoMirchev) August 14, 2024
Вече има и реакции от асоциации на превозвачи от чужбина, които… pic.twitter.com/aWRDrLI9fz
Таксата за обработването на плащането с платежно нареждане се оказва 3 лева за обикновените автомобили и 20 лева за тежкотоварните.
Тоест - разходът на превозвача за преминаване на границата е със 100% надценка заради посредника в плащането.
Обслужващата банка е "Инвестбанк" на Петя Славова, с която БАБХ имат договор. Вместо агенцията да се намеси и да предотврати скандала, едва ли не оправда ценоразписа на банката, която сама определя таксите си.
На този фон, километричните опашки на "Кулата" в посока Гърция изглеждат като най-малкия проблем на кабинета на Димитър Главчев.
"Калотина" - ТИРовете в аварийната лента, висящ ремонт и още един "златен" паркинг в зародиш
ГКПП Калотина е поредният пункт с тотално недомислена пътна и обслужваща инфраструктура на фона на стратегическото разположение.
Магистрала "Европа", която довежда трафика до българо-сръбската граница, свършва 90 метра преди навлизането в граничната зона.
Довършването ѝ още е само на документална фаза заради несъгласие по предложено изменение на парцеларния план в зоната.
Паркинг за изчакващите тежкотоварни превозни средства няма - изобщо не е предвиден по план и занапред не се предвижда изграждането му.
Мантинелата на изхода е прекъсната, както проверка на "Булевард България" показа преди месец, а вляво е започнала сходна процедура за ударно изкупуване и окрупняване на частни имоти от инвеститор с връзки с т.нар. Братовчеда Ради (роднина на Бойко Борисов) с цел да се разшири сегашното пространството за престой.
През това време камионите са принудени да чакат ред за минаване на границата в аварийната лента на пътя.
От АПИ твърдят, че прекъсването на ограничителната система на това място е направено за маневриране при аварийни ситуации или за снегопочистване.
Неадекватното планиране на пътната мрежа и натоварването на "Калотина" създава съвсем реална вероятност и там да се появи поредният частен буферен паркинг, от каквито превозвачите вече пропищяха.
Ето така изглежда България отстрани. Организационен хаос, административен рекет и мутренски похвати като от 90-те. Цена, която вече излиза прекалено скъпо на чуждестранните транспортни фирми - докато тук всяко чудо е за три дни.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: