"България в Шенген", епизод пореден: Плахи надежди за пробив преди края на 2024
Европейски дневници

"България в Шенген", епизод пореден: Плахи надежди за пробив преди края на 2024

Снимка: © Getty Images

Казусът с членството на България в Шенген ще бъде вдигнат на дневен ред в ЕС повторно на 10 октомври.

Това е датата, на която се очаква еврокомисарят по вътрешните работи Илва Йохансон да предложи присъединяването на България и Румъния към зоната и по сухопътните граници.

ЕК отдавна подкрепя разширяването на Шенген, но решението все така зависи от националните правителства на останалите 25 държави.

Всички погледи сега са насочени към Австрия, която продължава да държи вето над българското присъединяване заради проблема с контрола върху нелегалната миграция.

Страната ще проведе парламентарни избори на 27 септември (неделя), като засега крайнодясната Партия на свободата на Австрия е първа политическа сила в много тясна конкуренция с Австрийската народна партия (член на ЕНП).

В новото разпределение на позициите в комисията "Фон дер Лайен 2" ресорът за вътрешни работи беше предоставен именно на Австрия.

Още през лятото досегашният еврокомисар по вътрешните работи Илва Йохансон беше дала заявка, че иска до края на 2024 г. да има решение за отпадане на вътрешните сухопътни шенгенски граници за България и Румъния.

Това предложение се подкрепя и от унгарското председателство на ЕС, но съпротивата във Виена не е преодоляна, особено в разгара на предизборната кампания.

Въпросът за безсрочното отлагане на пълноправния Шенген беше употребен и от Бойко Борисов.

"Като критерии сме покрили всичко, но с какви очи да застана пред моя приятел австрийския канцлер и да кажа последните няколко години шенгенската ви външна граница се пази добре... Трябва незабавно България да има редовно правителство, трябва на нашите партньори в Австрия да им гарантираме нулевата миграция", каза той по време на кръгла маса за продължаващите негативни последици за бизнеса.

Изследване на БАН по поръчка на Министерството на икономиката и индустрията показва, че общия размер на загубите заради липсата на пълноправен Шенген е 1,3 млрд. лева годишно. От тях пропуснатите ползи от престоя на превозни средства по границите е над половин милиард лева, съобщава БНТ, като цитира данни, представени на кръгла маса по темата в София.


Ние използваме "бисквитки" и други персонализиращи технологии, за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт, да ви покажем персонализирано съдържание, таргетирана реклама, за да анализираме трафика на сайта и да проследим откъде идва нашата аудитория. Ако искате да разберете повече по темата можете да прочетете нашата "Политика на поверителност", както и "Политика за съхранение на личните данни", съобразно регламента за GDPR, който е в сила от 23 май 2018г.

Избирайки "Приемам", вие се съгласявате да използваме вашите "бисквитки" и други трафични данни.

Приемам