Казва се Румен Артарски. Познаваме се от “казармата”. В тъмнината (и с нарочно спрян ток) вечерта на 10 ноември 1989 заедно посрещнахме новината за падането на българския комунизъм.
Артарски е електронен инженер и се занимаваше с техниката в “телевизионното студио” на офицерската школа в Плевен, а аз се пробвах с ”военна” журналистика, за да преживея по-поносимо в оная социалистическа мизерия.
После той започна да произвежда своите усилватели, аз си продължих с журналистиката и медиите, но голямата ми страст винаги е била музиката. Покрай това никога не загубихме връзка в следващите години.
Сега името Артарски отваря всяка врата от Хонг-Конг до Ню Йорк в една силно бутикова, но много престижна и скъпа индустрия – т.нар high-end audio – там, където също толкова бутикова група аудиофили ценят с времето, страстта и парите си супервисокото и реалистично възпроизвеждане на музика.
Малко са световните бизнеси, в които България има толкова известен и уважаван човек.
Името на компанията му е THRAX AUDIO, а продуктите му са кръстени на тракийски и гръцки герои - Spartacus, ARES, ENYO, Dyonissos. Произвежда всичко в България със здрав екип български инженери и техници.
В тази специална индустрия конкуренцията е свирепа, десетки фирми (дори и с добри продукти) се появяват и изчезват всяка година. За да се задържиш горе, трябва да си наистина добър.
Най-голямото изложение за high-end аудио в света е всяка година през май в Мюнхен. (От 2026 ще се премести трайно във Виена). В рамките на един дълъг уикенд на изложението се стичат хора от цял свят – пътуванията се планират месеци напред, идват посетители с частни самолети, правят се сериозни покупки.
Всеки по-именит производител има собствена стая за слушане, където винаги има поток от десетки аудиофили. Вътре се пази тишина, ходи се на пръсти и се слушат звуците, които се сглобяват по чудодеен начин в красиво звучаща музика – заради това в края на краищата се събираме всички там.
В хай-енда има много легендарни имена, които навремето буквално създадоха тази индустрия: Mark Levinson, Audio Research, McIntosh, Krell и които обаче в годините по различни причини загубиха самостоятелност – основалите ги ентусиасти отстъпиха на корпоративни управления, някои директно станаха собственост на инвестиционни фондове или на гигантски компании за потребителска електроника.
И “музиката” започна малко по малко да се губи за сметка на ефективното управление на ресурси.
„Ние все още сме малка компания с 22 служители – казва Румен Артарски. И нямаме планове за голямо разширяване. Поне 30% от приходите ни отиват за научно-изследователска и развойна дейност и сме една от малкото компании с толкова широка компетентност в аудиообластта, че можем да разгледаме цялата сигнална верига и взаимодействието между компонентите.“
В стаята на THRAX в Мюнхен звукът винаги е в топ 5 на най-добрите.
В high-end аудиото е известно, че всеки от големите дизайнери “озвучава” машините си по определен и различаващ се от другите начин. Това е част от “магията”, защото изобщо не е достатъчно да знаеш къде да сложиш съпротивление и къде кондензатор. Както се казва, това го може всяко дете.
Иска се специално отношение към музиката, познаване на десетки екзотични производители на електронни компоненти пръснати от Япония до Америките, “слушане” на много резистори, кабели и други елементи и избор на тези, които отговарят на това, което си представяш.
"Като цяло търся яснота с малко топлина в тона. Основните качества, които търся, са динамиката без напрежение, с достатъчна резолюция и контраст. Да мога да предам модулацията и промяната в тона и текстурата, докато се свири на инструмент. Всеки удар с лък ще има леко различен тон и понякога музиката е точно в тези вариации. Чуването им всъщност предава емоционалното послание."
Ако решите да си избирате аудиотехника, най-лесният съвет, който мога да ви дам, е да изпишете модела в Google и да отворите “изображения” – на всеки по-добър апарат има снимки отвътре. Гарантирам ви, че дори и нищо да не разбирате от електроника, ще се ориентирате даже и по интуиция къде е правено “индустриално” и с компромиси, и къде са вложени повече мисъл и работа.

Ходя често в “манифактурата” на Румен, за да гледам как се правят усилвателите, DAC-овете, грамофонните предусилватели. Как се планира архитектурата около всяка платка, как подрежда всеки кабел, как мисли за всеки възможен проблем или най-малък източник на вибрация. Как се работи с най-софистицирани софтуери, но накрая всеки апарат се пипа, донастройва и слуша от жив човек, от "естествен интелект".
Дотук все трябва да сте се ориентирали, че Thrax Audio произвежда аудиотехника за супер високо представяне. Продуктовият дизайн е на топ ниво, а това е ключов момент в общото впечатление. Гордостта от притежанието е голям двигател при решението да имаш или не дадена вещ.
Като съм започнал да давам лесни съвети - друг индикатор за качествата на един производител, е пазарът на “втора ръка”. Има няколко специализирани сайта за продажба само на hi-end техника, но там ще откриете много малко продукти на Thrax. Хората им се радват и не си ги продават. Купуват ги и остават с тях за дълго.
Наближава Мюнхен и тази година (от 15 – 18 май), и ако имате вкус към аудио техниката – горещо ви съветвам да отделите един уикенд. Шоуто е голямо, а и може да видите там и Румен Артарски – винаги усмихнат и готов да говори дълго за работата, която обича.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: