Горанчо от Пробищип владее трафика на българската граница при Видин Снимка: © Скрийншот, bTV

Беден миньор, пазач и шофьор. Това е професионалният профил на македонеца Горанчо Цветовски, който е едноличният собственик на фирмата "Данубия логистик Видин", получила привилегията да контролира трафика през граница на България при Видин.

Човек, който взима пари на заем за погребението на майка си, се оказва с фирма с 250 хил. евро капитал, която еднолично разпределя движението на ТИР-овете на Дунав мост 2 и прибира по 25 евро от всеки шофьор на международна компания и по 15 лева от българските.

Разследващият журналист Стоян Георгиев от bTV тръгва по следите на Горанчно Цветковски. Откриването му обаче е трудна задача дори за мащабите на малка страна като РСМ.

Причината - за него няма никаква публична информация, както и никакви контакти.

Помощ на Георгиев оказва разследващата журналистка Мая Йовановска, която преди това е сезирана по случая от "Бърд".

"Още преди месец и половина с нас се свързаха колегите от "Бърд" и ни попитаха дали ни е познато лицето Горанчо Цветковски. За него се знае, че има бизнес в България и съмнение дали е замесен в организирана престъпност", казва тя в интервю за bTV.

В край на сметка се установява, че мъжът живее в Пробищип. Градът е известен предимно със своите миньори и в него живеят около 10 000 души.

Когато журналистическият екип на bTV пристига на предполагаемото му местонахождение, заварва не луксозен имот на заможен човек, а стар блок с изпочупени дограми с ведомствени жилища за местните миньори.

Журналистът на bTV Стоян Георгиев разговаря със съседи на Цветковски.

От думите им става ясно, че той първоначално е работил като миньр, след това пазач, а последно е бил шофьор на един от шефовете на мината, който е българин.

Близка на Горанчо, пожелала анонимност, твърди, че наскоро майката на 56-годишният Цветковски е починала, а той нямал пари за погребението ѝ.

"Той взима заеми от комшиите си. Някой сигурно стои зад него. Знаеш ли защо се е подписал? Защото момчето е сиромах - мислил е, че ще забогатее", споделя жената.

Йовановска и нейният екип успяват да установят, че в действителност не става дума за бизнесмен, а за шофьор във фирма "Булмак 2016" - същата компания е взела концесията на рудниците "Злетово" и "Тораница".

"Злетово" се експлоатира от българска компания - "Минстрой Холдин" - през македонското си дружество "Булмак 2016".

Според разследващата журналистка Цветковски е работил като миньор в "Булмак", след това е бил пазач, а от две-три години е личен шофьор на българския директор на "Булмак" - Илия Горанов.

"Когато разбрахме, че е шофьор в българската "Булмак", която е свързана с "Минстрой", веднага го свързахме с първия човек в "Минстрой" Николай Вълканов, който има своето минало още от времето на "Мултигруп". Вълканов никога не успя да изчисти името си от "Мултигруп" и Илия Павлов. За това от време на време показваше добрите си политически връзки. Показваше се с предишния премиер Зоран Заев.., но и със сегашния премиер Християн Мицкоски", отбелязва Йовановска.

От bTV са изпратили запитване до компанията на Николай Вълканов "Минстрой". И са получили изненадващо бърз отговор.

В официална позиция до медията "Минстрой" се разграничават от Горанчо Цветковски и поясняват, че от 6 септември тази година той е уволнен. Това е и датата, на която bTV пуска запитването си.

"Булмак, Пробищип, като работодател не е запозната и не носи отговорност за действията, които служителите му "извършват извън работно време", се казва в позиция до bTV.

Кой е Николай Вълканов?

Николай Вълканов е български предприемач и собственик на "Минстрой холдинг", известен с близките си връзки с Ахмед Доган. През 2012 г. той даде хонорар в размер на 1,5 млн. лв. от Института по минно дело на почетния председател на ДПС за изграждането на хидровъзела "Цанков камък".

Вълканов е и бивш дългогодишен вицепрезидент на групировката "Мултигруп", ръководена от убития през 2003 г. Илия Павлов.

Вълканов е носител на орден Стара Планина, връчен му от президента Румен Радев, по предложение на Гълъб Донев като служебен премиер.

Проблемът с буферните паркинги

Частните буферни паркинги, които претендират да регулират трафика по границите, са проблем, за който се говори от няколко години. Последно обаче преди дни стана ясно, че България рискува да бъде изолирана от международния товарен транспорт заради серия от безумия по граничните си пунктове.

Това предупрежденията отправиха от Съюза на асоциациите за автомобилен транспорт в региона на Черноморско икономическо сътрудничество, като представителите на Турция и Гърция директно са заплашили, че ще търсят алтернативен транспортен коридор, за да заобиколят България.

Схемата на "Дунав мост 2" беше осветена още преди месеци от депутат от "Възраждане", включително от трибуната на Народното събрание.

Превозвачи и спедитори се оплакват, че "здрави момчета" са си присвоили правото да насочват трафика задължително през паркинга на "Данубия логистик". Престоят в него е между 15 лв. и 25 евро според собствеността на камиона.

Паркингът получава разрешение за строеж без оценка за въздействието на околната среда в края на кабинета на Гълъб Донев.

България - "Камък, който всички заобикалят" заради безобразията по границите

ГКПП Калотина тирове Нов участник в “Игра на паркинги”: какво се случва на Калотина


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: