Инфлацията при строителството е надула цената на магистралата "Русе-Велико Търново". Така изпълнителният директор на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Йордан Вълчев се опита да обясни как се стига до космическата цена от 50 млн. лева за километър магистрала.
На 18 март Пътната агенция (АПИ) пусна поръчка за 60 км от магистралата между Бяла и Велико Търново и предизвика пълен шок с прогнозната цена - тя е почти 3 млрд. лева. Така един километър магистрала ще струва 50 милиона лева.
Според инж. Вълчев "реалната цена ще разберем, след като построим пътя, това е прогнозната цена, на която ще се играе търгът, това е максималната цена", заяви той. Не стана ясно дали "максималната цена" при търг е грешка на езика, нито какво точно има предвид.
В документите за обществената поръчка е записано "прогнозна цена". В отговор на въпрос защо за първия участък на магистралата през 2020 година цената за км. е била 13 млн,. Вълев обясни с натрупаната инфлация.
"Когато са играли търга 2020 година, прогнозната цена е била 13 млн. на километър. Прогнозна, но е могла да бъде надвишавана и търгът е спечелен с 20 млн. на километър. Оттогава досега инфлацията в строителството е около 108% по данни на НСИ, което означава, че цената на първия участък сега би била около 42 млн. лв.", заяви шефът на АПИ по bTV.
Според него участъкът, за който сега се пуска на търг, е по-сложен, "защото се приближава към планината и ще се строи най-големият възел в България, който включва около 10 км. само връзки, а както и две отсечки, които са връзка между две магистрали. Това са си още 5 км магистрала. Оскъпява ги, че има тунели в този участък, и виадукти ", заяви инж. Вълчев.
По думите му "цената е много близка до първия участък - 20 млн. лв., като се индексира цената с инфлацията в строителството". Вълчев сравни строителството на магистрали с жилищното строителство.
"Защото искаме да се строи на нормални цени и това е направено на реални цени, които в момента са в България за строителството. Знаете цената на квадратен метър жилище беше 1500 евро, сега е 3000 евро", смята инж. Вълчев.
Оферти за участие в търга ще се приемат в следващите близо 2 месеца, като след това комисия в АПИ ще оцени офертите, за да определи победител.
Златната магистрала "Русе - Велико Търново": 4,5 млрд. лв. за път, който не съществува
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: