Алтернативна реалност, в която събитията в Украйна не са война, а бомбардировките от страна на Русия са „фалшива информация“. Така представят контролираните от държавата руски телевизии военния конфликт в съседната страна.

Докато световните медии съобщават за руски атаки в едни от най-големите украински градове, сред които Харков и Киев, държавните телевизии в Русия описват една съвсем различна картина.

Денят е вторник. Новинарската емисия на BBC World започва с репортаж за руско нападение срещу телевизионната кула в Киев. Междувременно по редица руски телевизии се говори за това как Украйна е отговорна за ударите по собствените си градове.

Разрушение и пустош: Киев в сърцето на войната

Един от най-популярните телевизионни канали в Русия - „Канал 1“, прекъсва сутрешната си програма и съобщава, че в нея ще бъдат включени повече новини и актуални предавания. Причината за промяната са „добре известните събития“, обясняват водещите. Започва новинарска емисия, която съобщава, че твърденията за това как украински сили са унищожили руска военна техника, са фалшиви и са предназначени „да заблудят неопитните зрители“.

„В интернет продължават да се разпространяват кадри, които не могат да бъдат описани като нищо друго освен фалшиви“, съобщава водещият на програмата.

Сходни твърдения се излъчват и по друг популярен канал - „Россия 1“. От ефира му се чуват обвинения към украинските сили за военни престъпления в региона на Донбас. Според водещ на едно от предаванията - заплахата за цивилните в Украйна идва от „украинските националисти“.

„Те ще използват цивилните като жив щит, като умишлено позиционират ударни системи в жилищни райони и засилват обстрела на градове в Донбас”, допълва още водещият.

От ефира на „Канал 1“ се говори за това как украинските войски се готвят да обстрелват къщи и да бомбардират складове с амоняк „в акт на провокация срещу цивилните и руските сили“.

Междувременно по телевизионния канал NTV, собственост на дъщерно дружество на контролираната от Кремъл фирма „Газпром“, вървят репортажи предимно от Донбас. Това е регионът, за който Русия заяви, че започва своята „специална военна операция“ за "демилитаризиране и денацификация" на Украйна.

Новини за насочващия се по това време от Беларус към Киев военен конвой не се съобщават. Факт, който е водещ в новинарската емисия на BBC Radio 4 само половин час по-късно.

Никъде по руските телевизии, отразяващи събитията в Украйна, няма да чуете термина „война“. Вместо това те описват конфликта като операция по демилитаризация, насочена към военна инфраструктура, или като „специална военна операция за защита народните републики“. Кореспондентите на държавните телевизии не предават от места като Киев и Харков – двата най-големи града, в които домовете на хората са обстрелвани денонощно и вече има стотици цивилни жертви.

Руските държавни телевизии представляват жизненоважен инструмент за публични съобщения, чрез които Кремъл навигира обществените реакции.

Операциите на Москва се представят като успешни. Редовно се дават статистики с броя на унищожените украински единици военна техника и оръжия. Според съобщеното в руските сутрешни новини - повече от 1100 украински единици военна инфраструктура са унищожени, но не се споменава за броя на руските загуби.

Новината за обстрела над град Харков влиза в емисията новини на NTV, но твърденията, че руските сили са отговорни за действията, са определени като „фалшиви“.

„Съдейки по траекторията на ракетата, ударът е нанесен от северозапад, където няма руски сили“, казва водещият на новините.

А в едно от предаванията на „Россия 1“ обвиненията за удара над Харков са насочени към Украйна. „Да ударят Харков и да кажат, че това е Русия. Украйна удря своите и лъже Запада. Но възможно ли е да се заблудят хората?“, се пита в новинарския бюлетин.

За да се справи с "фалшивите новини и слухове", руското правителство обяви, че стартира нов уебсайт, където „ще се публикува само вярна информация“. Междувременно руският медиен регулатор „Роскомнадзор“ забрани излъчването на BBC на територията на страната и блокира независими медии, сред които „Медуза“ и „Радио Свобода“. Опозиционното радио "Ехото на Москва" и ТВ "Дождь" вече бяха свалени от ефир.

Регулаторът се обърна и към социалните мрежи и нареди на платформата TikTok да спре разпространението на военно съдържание с подчертан „антируски характер“, и поиска от „Гугъл“ да премахне новина, съобщаваща за броя на загубите на руската армия.


"Русия е като бензиностанция с ракети": Кой е авторът на сравнението, използвано от Петков и Ювал Ноа Харари

Как се натиска ядреното копче в Русия?



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Двата руски газопровода "Северен поток" аварираха едновременно

Дания ограничи движението на корабите заради изтичане на газ край остров Борнхолм

"Това е моето политическо завещание": Стотици гости на премиерата на книгата на Иван Костов

"Ако демократичната общност се превърне в авангард и излъчи своите силни послания към обществото, много бързо ще се решат другите проблеми"

21 офиса на Еконт в страната ще работят и в неделните дни

В рамките на 24 часа, всеки потребител на Еконт в районите на тези 21 офиса, ще има възможност да вземе пратката си.

Дагестан отказва на Кремъл да изпраща мъжете си като пушечно месо в Украйна

Втори ден на протести в Махачкала срещу войната

Kaufland изгради парк с над 300 нови дървета в кв. „Горубляне“

Избрани са видове, които пречистват повече въздуха

Урсула фон дер Лайен идва в България за откриването на интерконектора с Гърция

Това е второто посещение в България на председателя на ЕК за тази година

Русия изпрати въоръжена охрана на границата с Грузия заради бягащите резервисти

Почти 5000 автомобила чакат на пункта "Верхний Ларс", за да напуснат Русия

Шофьорът, предизвикал катастрофата на Околовръстното, е бил дрогиран и пиян

В кръвта на 39-годишния шофьор са открити кокаин и 1,7 промила алкохол