Мащабната реорганизация на движението в центъра на София продължава да предизвиква полемика и недоволство сред живеещите в района.
Два дни поред протестиращи блокираха движението на кръстовището межу булевардите „Патриарх Евтимий” и „Витоша” в час пик.
Опасенията им са, че новата организация ще доведе до задръствания, ще повиши замърсяването на въздуха, ще създаде предпоставки за инциденти и ще съкрати допълнително и бездруго недостатъчните паркоместа в центъра.
Какви са промените:
-
бус лента и велоалея по бул. „Патриарх Евтимий“ (виж основната снимка)
-
ул. „Фритьоф Нансен“ става двупосочен (снимката вляво);
-
компенсиране с паркоместа на бул. „Витоша“;
-
отваряне на паркинг на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) за почасово паркиране и за живеещи в „Синя Зона“;
Целта на промените е да се съкрати времето за пътуване с градски транспорт в центъра, където са някои от натоварените линии, както да и да се свържат седем велоалеи, които да облекчат трафика. Според общината местата за паркиране, които бъдат премахнати от бул. „Патриарх Евтимий“, ще бъдат компенсирани на бул. „Витоша“ и с отварянето на паркинг на ЦГМ за почасово паркиране и за живеещи в „Синя Зона“ до НДК.
Проектът за реорганизация на движението не е нов. Изграждането на бус лента на „Патриарх Евтимий“ е заложено още през 2011 година, когато София се управлява от ГЕРБ, но е „отлежавал“ от години, защото досега не са били предвидени мерки, които да компенсират отпадането на част от местата за паркиране, обясниха при началото на ремонта от общината. Сега обаче на протестите се появяват и политици от ГЕРБ, които критикуват цялостния проект.
Какъв ще е реалният ефект върху трафика все още не може да се каже, тъй като самият ремонт не е приключил.
Очаква се това да стане най-късно в събота с полагането на цялата маркировка, обясни за „Булевард България“ общинският съветник от „Спаси София“ Борис Бонев. След това трафикът в района ще се следи всеки ден, за да се прецени дали се налага пренастройване на светофари или други корекции. Очаква се адаптацията към новия начин на движение в района да отнеме около месец.
Според общината от реорганизацията ще бъдат загубени общо 50 паркоместа в района на булевардите „Витоша“, „Патриарх Евтимий“ и „Фритьоф Нансен“. За целта, освен допълнителните места на бул. „Витоша“ обаче, Столичният общински съвет (СОС) трябва да гласува и отварянето на паркинга на ЦГМ за почасово паркиране и за живеещи в „Синя Зона“ до НДК.
Докладът за това решение е готов и трябва да бъде гласуван на следващото заседание на СОС, където ПП-ДБ и "Спаси София" нямат мнозинство.
"Това ще бъде и тест за останалите формации в СОС дали действително са загрижени за живеещите в района или търсят единствено политически дивиденти," коментира Бонев.
Според него протестите в центъра "не са заради загубата на паркоместа, а заради загубата на евтини паркоместа“.
„Няма как да очаквате за 150 лева да имате гарантирано паркомясто. Пазарната икономика не работи така, когато търсенето е повече от предлагането,“ коментира Бонев и даде за пример частния паркинг под НДК, където имало достатъчно свободни паркоместа срещу 250 – 300 лева на месец.
Общинският съветник говори за таксата към ЦГМ от 150 лв. годишно за един автомобил, срещу която живеещите в райони със "Синя зона" могат да паркират около домовете си - стига да има къде. Всяко домакинство има право на до 2 коли, като цената на година е двойна за втората - или 300 лв., и отново няма гаранция, че ще има място в периметъра около дома.
Кметът на София Васил Терзиев защити решението за новата организация на движение в центъра на София.
"Застанал съм зад това решение и вярвам в целесъобразността на този проект. Чуваме хората за паркоместата и търсим решение. Ако падне, ще изпълним решението на съда и ще направим промяна," казва Терзиев пред БНР. Преди ден от Европейския център за транспортни политики, съобщиха, че дават на съд Столичната община заради решението.
Проектът за реорганизация на движението в центъра на София беше представен преди Великден заедно с намеренията на общината за ускоряване на идеята за въвеждане на т.нар. "червена зона", която да е с паркоместа само за живеещите в района, както и въвеждане на платено паркиране в неделя.
На практика обаче темата за актуализация на правилата за платеното паркиране в центъра на София остава само идея, която е заложник на предстоящите избори – тъй като никой не иска да прави подобни реформи непосредствено преди вот.
„Правилата за паркиране в платената зона са в правомощията на СОС, докато проектът за реорганизация на движението в района е в правомощията на общинската администрация. Той беше в много напреднала фаза и затова решихме да използваме почивните дни, за да се реализира,“ обясни за „Булевард България“ зам.-кметът по транспорта в София Илиян Павлов.
"Надявам се до края годината да се събере подкрепа в СОС и за актуализацията на правилата за платено паркиране и останалите политически сили да работят в полза на хората. Не можем да очакваме тези правила да са адекватни, след като 10 години не са били променяни,“ каза Илиян Павлов.
Доклад за промени обхвата, цената или правилата за паркиране в „Синя зона“ в София все още не е внесен в СОС. След като бъде внесен, е необходим един месец за обсъждане и разглеждане преди промените да станат факт, дори и те да получат достатъчно подкрепа.
И тъй като темата е спорна, най-вероятно ще остане за разглеждане след изборите на 9 юни, освен, ако не се стигне до нов парламентарен вот наесен.
Мащабни промени в движението в центъра на София предложиха от ПП-ДБ и "Спаси София"
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: