"Искам да Ви помоля да не забравяте какво ни е поръчал суверенът, да се стегнем и да започнем да работим" - тези думи от речта на Мика Зайкова при откриването на 46 Народно събрание сякаш се изтриха от паметта на депутатите през последните няколко седмици.

Не само Пламен Николов ще остане в историята с екзистенциалната си дилема "Вече нямам представа дали съм премиер или не съм" - цялото 46 Народно събрание започва да създава сериозни съмнения за осмислянето на конституционната си роля.

Взаимните "комплименти" между депутатите са само част от фоновия шум, запълващ тишината от функционалната парализа.

Добре че служебното правителство си прави труда да отговаря на депутатските въпроси (за разлика от министрите в миналия мандат) - иначе парламентът трябваше да излезе в принудителна ваканция поради неспособност да работи.

Достатъчно е да направим сравнение между 45 и 46 Народно събрание, за да си дадем сметка за това. Разликите в скоростта и производителността се виждат на всяко ниво.

В момента двата парламента представляват огледални копия по своята форма и продължителност: шест групи, 3 седмици от началото на работата им, никаква реалистична перспектива за съставяне на устойчиво мнозинство.

Още на втория ден от съществуването на 45 Народно събрание (16 април) бяха формирани три от най-важните постоянни комисии - Финанси, Правни въпроси, Здравеопазване. Без тяхното съществуване е невъзможно да се проведе нормална процедура по обсъждането и приемането на каквито и да законопроекти.

"Има такъв народ" пое ръководството на Правната комисия (Радостин Василев), а Георги Ганев и Александър Симидчиев от "Демократична България" оглавиха останалите две.

24 дни след откриването на действащия парламент - още няма нито една постоянна комисия, а законопроектите остават блокирани в деловодството, защото няма на кого да се разпределят.

Проблемът, според Ива Митева, е в това, че ръководителите на парламентарните групи още водят спорове по състава на всяка от тях.

Явно това се отразява и върху интереса на депутатите към писането на закони. В 45 Народно събрание бяха представени цели 77 законопроекта, като почти всички от тях бяха авторство на народни представители, а не на Министерски съвет. В момента са внесени само 38 законопроекта, като три от тях са свързани с актуализацията на бюджета, поискана от Асен Василев.

Източник: Булевард България

Липсата на ефективна законодателна дейност в сегашния парламент се компенсира от създаването на общо шест временни комисии - от разследването за полицейското насилие по време на протестите и проверката по санкциите "Магнитски", до... комисия за вилата на Иво Прокопиев край Созопол.

Най-голямата парламентарна група "Има такъв народ" не е представила нито един собствен проект за промяна в законодателството в 46 Народно събрание, докато между април и май 2021 г. предложенията им бяха общо три.

ДПС е единствената парламентарна група, която има 0 законопроекта и тогава, и сега.

Количествените натрупвания не винаги водят до качествени изменения. В своите девет пленарни заседания 45 Народно събрание успя да приеме само два нови закона - промените в Изборния кодекс и ратификация на споразумението с Румъния за air policing. 46 Народно събрание не може да се похвали дори с този скромен резултат - отново поради неспособността си да формира съгласие по базови правила на играта.

С какво се занимават депутатите, щом не осъществяват най-важната си власт - законодателната? С втората част на конституционния чл. 62. С упражняване на парламентарен контрол върху служебното правителство.

За три седмици народните представители са успели да формулират цели 215 въпроса до министрите от кабинета "Янев", като са получили отговор на 126 от тях.

Промяната се дължи на внезапно избухналия интерес на ГЕРБ към парламентарния контрол - почти половината от всички въпроси са техни. Депутатите от ДПС също са формулирали 9 въпроса към служебното правителство, при нито един към кабинета с мандата на ГЕРБ-Обединени патриоти.

Резултатността в предходното 45 Народно събрание, където премиерът Бойко Борисов не пожела да стъпи нито веднъж, е доста по-скромна. Само 30% са въпросите от парламентарния контрол, които са получили отговор. 113 от 159 са отпаднали, защото съответният министър не е предал поисканата информация преди разпускането на парламента.

Четири въпроса и три питания са отправени до Борисов в качеството му на министър-председател между април и май 2021 г. Нито един от тях няма отговор.

Служебният премиер Стефан Янев е отговорил на два въпроса и едно питане на народни представители за изминалите три седмици.

45 Народно събрание нямаше особен успех с привикването на министри за изслушвания (с изключение на отзивчивостта на Кирил Ананиев, Министерство на финансите). За сметка на това 46 Народно събрание е провело цели 16 изслушвания на служебни министри, ръководители на регулаторни органи като КЕВР или институции като НЗОК.

45 Народно събрание изпреварва наследника си и по скоростта, с която изчисти мъглата около вероятността да има ново правителство.

Президентът Румен Радев връчи първия проучвателен мандат на ГЕРБ още на петия ден след откриването на парламента през април 2021 г. Вторият мандат за ИТН бе връчен и върнат точно две седмици след учредителното заседание. Отказът на БСП от третия мандат дойде в третата седмица (5 май), когато вече беше назначена нова Централна избирателна комисия и се знаеше датата на предсрочните избори (11 юли).

Равносметката на 46 Народно събрание? Най-голямата парламентарна група ИТН успя да произведе цели два проектокабинета с титуляри Николай Василев и Пламен Николов, но не събра подкрепа за нито един от тях. Първият мандат беше връчен на 10-тия ден от откриването на Народното събрание след настойчивия призив на "Дондуков 2" да не се губи повече време. Вторият мандат все още не е даден на ГЕРБ, а вече се очертава епична битка коя от по-малките групи заслужава да си "счупи главата" с третия мандат.

Ако и двата парламента се отказаха от ваканциите си, за да демонстрират добра воля за неуморна работа, показателно е, че 46 Народно събрание досега се проваля и в най-спешното си и най-лесно изпълнимо конституционно задължение - да определи датата на президентските избори през есента на 2021 г.


Избори 2 в 1: Кой, кога и как може да ги насрочи


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024