Вероятно първите кемпери са се появили, защото някой е установил, че свободата, с която са популярни обикновените автомобили, всъщност е доста ограничена. Докато леката кола се ангажира само с това да откара хората до някъде, кемперът е по-грижовен и предоставя нужното, за да може човек да хване пътя дори без посока и да се чувства спокойно и комфортно за това къде ще яде и спи.

В този контекст би било подходящо да наречем Веселин Вълев експерт по свободата. Неговата страст е къмпинг туризма, с който има не просто много познания, но и много богат опит. Той е един от създателите и съществена част от сайта camping.bg, който започва през 2015 г. като нишов проект за не чак толкова популярно занимание. Днес освен сайта, в който има информация за къмпингите в страната и най-важните новини от света и България по темата, Веселин и партньорите му организират най-голямото изложение за къмпинг туризъм у нас и създават ежегоден пътеводител на къмпингите в страната.

Това прави Веселин един от най-подходящите хора, на които да се доверим за възможностите на California 6.1 когато е в ролята си на кемпер. В полза на това твърдение Веселин подходи към задачата изключително сериозно и отговорно. За около седмица посети три от най-добрите къмпинги в България, където изпробва както възможностите на California 6.1, така и самите къмпинги.

Къмпингуването в България няма много добра репутация. Има ли причина за това?

В България доскоро схващането масово беше, че къмпинг значи море и че е за бедняците, които ходят голи и нямат пари за храна и хотел. Отиват да пият, ядат, слушат музика и да се търкалят в мръсотията.

Реалността е обратната. В Европа това е занимание за хора с пари, защото да си купиш или наемеш кемпер струва колкото апартамент в София. Не е за бедни хора изобщо.

След комунизма една голяма част от къмпингите у нас заминаха, бяха приватизирани, унищожени и т.н. По морето една част се запазиха, други бяха застроени с хотели. Почти всички къмпинги във вътрешността на страната изчезнаха.

Доколко това се променя днес? Има ли нови къмпинги?

Къмпингите по морето, които се запазиха, постепенно започват да се реновират. Да се инвестират пари в тях, но и да се откриват още нови. Това лято ще изкарам два месеца на новооткрит къмпинг, който е от 2018 г. На изцяло ново място, където не е имало къмпинг преди.

Във вътрешността на страната те стават все повече и 90% от тях са нови, защото почти всички стари просто загинаха. Има над 10 къмпинга, които са собственост на чужденци - предимно селска къща с голям двор, в който се настаняват хора. Има обаче и страхотни къмпинг комплекси, които са абсолютно на европейско ниво като условия, услуги и визия. Затова издаваме тази книжка с 34 къмпинга по седем маршрута из цялата страна.

Колко къмпинга, които би препоръчал, има у нас?

Къмпинг настаняване, без непременно всички места да се наричат къмпинги, има на около 100 места. Кемпер стоповете, които са спирка за кемпери и каравани, все още са малко, около 5-10, но се откриват нови. От тях предлагащите санитарни условия на добро ниво, на европейско ниво - да ти е приятно да отидеш в тоалетната - са горе-долу половината.

Какво приключение си организира с California 6.1?

Направих план да посетя три от най-новите български къмпинги и тръгнах от София по подбалканския път, спрях в Карлово да си купя храна и отидох в къмпинг “Алба”, където изкарах две нощи. Той е на 20-30 км. от Казанлък и има хладилници, така че можеш да си оставиш нещата, да не ти стоят в колата.

Първата вечер спах в горната част, втората вечер обаче духаше страхотно силен вятър и не се реших да отворя горната част. Предположих, че ще се клати колата от вятъра и спах долу при затворен покрив.

Третата вечер пътувах към Пловдив, където има чисто нов къмпинг, който се нарича “Глемпинг Алианс”. Той се намира в покрайнините на самия град. Достъпът до него е много интересен, защото няма персонал и всичко се прави онлайн. Резервираш си място, посочваш услугите, които искаш, и ти се генерира QR-код. Можеш да го отпечаташ или да го ползваш директно от телефона. С него се регистрираш на входа, да влезеш в тоалетната, да отвориш спа центъра, който ще заработи скоро. Каквото си избрал, можеш да го отвориш с този код.

В Пловдив успях да се разходя с California 6.1 и в самия град - даже в Стария град, където направих много снимки. Това е първото от големите преимущества пред всеки кемпер, че е много маневрен и компактен, може да отидеш навсякъде. Можеш да спреш като обикновена кола, да си намериш паркомясто и да паркираш. После се разходих и в самия град.

Последната ми нощувка беше в новия къмпинг Велинград, който е с минерални басейни и беше избран за най-добър къмпинг в България за миналата година.

Оттам на следващия ден, в посока София, се качих до язовир Белмекен. В тези тежки условия не бих могъл да мина с моята кола и в един момент се притесних, че нямаше къде да се обърне, защото влизаш в един коловоз - сняг отляво и сняг отдясно. Ако срещнеш кола, не знам какво става, сигурно някой трябва да връща един километър назад. Притесних се дали ще мога да се върна изобщо, като стигна горе. Нямаше проблем, успях да го направя и хванах много хубаво време със силен леден вятър, но с ясно синьо небе. После се върнах в София.

Как подбра маршрута, по който да пътуваш с California 6.1?

Моделът, който ползвах, е и 4х4, което го прави типично приключенско превозно средство, с което можеш да отидеш навсякъде, не толкова много да седиш на едно място. Да се движиш, да сменяш локациите, да ходиш на места, на които с кола не можеш да достигнеш.

Също така тази версия - California 6.1 Beach Edition, не може да се включи към електричество да се зарежда отвън и трябва да се съобразяваш с това, че батериите му падат за около два дни. Затова къмпингите, които избрах, предлагаха всичко необходимо - тоалетни, бани, кухни, хладилници, ток и вода.

California 6.1 не е точно кемпер, но къде се намира по пътя между автомобила и кемпера?

Когато го взех, прекарах няколко дни в размисъл как да го определя за себе си. Стигнах до това, че е многофункционален автомобил, който ти дава възможност за комфортна нощувка. Не е кемпер, не е кола, до някаква степен е бус, но може да се използва за много неща. На база на опита ми за няколко дни, има неща, които се доближават до кемпера, докато други изискват да спазваш правилата за къмпингуване с палатка.

Например вътре нямаш тоалетна и баня. Затова трябва да спреш сравнително близо до санитарните възли, за да не обикаляш по студа и по тъмното, ако ти се ходи до тоалетната през нощта. Ако някой трябва да спи в горната част, е нужно да се съобрази с вятър, температура и какво се случва навън, защото температурата долу е една, а горе - друга.

В общи линии, това е превозно средство за приключения. С него бях на температури от 20 до -5 градуса, пробвах го и при пролетни условия, и при зимни условия. Ще те заведе може би до всяко място на света, защото е 4motion. Според мен е изключително функционален за приключения където искаш, въпреки че ако го използваш и за къмпингуване, трябва да се съобразиш с някои неща.

От друга гледна точка, какви са предимствата му пред пълнокръвния кемпер?

Успях да вляза в Стария град на Пловдив, където кемпер по принцип не може да го направи. Минах през малки улички, под балкони на къщи, което и с най-малкия кемпер не можеш да го направиш. Така че предимствата са в няколко насоки.

Първо, габаритите - малко по-голям е от кола, но дава възможност да спиш в него комфортно. Второто нещо е разходът, който, сравнен с кемпер, е по-малък. И третото предимство е, че е 4х4 и високопроходим. Кемпери има 4х4, но са много редки и много скъпи. Това за мен са трите основни неща.

Четвъртото е, че можеш да го използваш за всичко. С кемпер не можеш да отидеш на работа, особено в София. California 6.1 през седмицата може да е за работа, да си пренасяш тежки и обемисти неща и да го ползваш като бус, а през уикендите и лятото да ходиш на море и планина, както и да спиш в него.

Впечатлен бях как са успели в това малко пространство да вкарат неща, които по принцип заемат много място - масичка, столове, котлонче. Разработката му е плод на десетилетия работа и интегриран опит на поколения инженери и любители на живота сред природата.


ОЩЕ ОТ ПОРЕДИЦАТА:

Двама мъже за риба, без да броим кемпера

Свободата лежи върху четири гуми

Цветан Илиев от Roadhunter тества California 6.1: Отляво море, отдясно море, направо море

Владислав Терзийски: Търсачът на златна светлина


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024