Като сюжет от Black Mirror: С какво изкуственият интелект толкова стресна Холивуд

Холивудските актьори стачкуват за първи път от 43 години насам, слагайки на пауза огромния американски филмов и телевизионен бизнес – отчасти заради опасенията от въздействието на изкуствения интелект (AI).

Съюзът на актьорите от Гилдията на филмовите актьори (SAG-AFTRA) не успя да постигне споразумение в САЩ за по-добра защита срещу AI за своите членове – и предупреди, че „изкуственият интелект представлява екзистенциална заплаха за творческите професии“.

Дънкан Крабтрий-Ирланд, главен преговарящ на профсъюза SAG-AFTRA, разкритикува продуцентите за досегашните им предложения, свързани с използването на AI. Той заяви, че студията са поискали да могат да сканират лицата на статистите на заден план срещу заплащане на един работен ден, а след това да могат да притежават и използват образа им „до края на вечността, в който проект пожелаят, без съгласие и без компенсация“.

Това звучи като сюжет на епизод от Black Mirros на Чарли Брукър.

Американските медии побързаха да отбележат, че в последния епизод от шестата серия „Джоан е ужасна“ холивудската звезда Салма Хайек разбира, че нейната AI версия може да бъде използвана от продуцентска компания без знанието ѝ.

Не само SAG-AFTRA са обезпокоени от така нареченото „клониране на изпълнението“.

Лиъм Бъд от британския актьорски съюз Equity заяви: „Виждаме, че тази технология се използва в редица неща, като автоматизирани аудиокниги, синтезирани гласове зад кадър, цифрови аватари за корпоративни видеоклипове, а също и ролята на deep fake, които се използват във филмите.“

Бъд отбеляза, че сред членовете на Equity вече се надигат страхове. Затова профсъюзът се опитва да ги образова за правата им в този бързо развиващ се свят.

Филмовата режисьорка и писателка Джъстин Бейтман посочва защо според нея развлекателната индустрия изобщо не се нуждае от изкуствен интелект. „Техниката трябва да решава проблем, а няма проблем, който тези, които използват AI, да решават. Не ни липсват писатели, не ни липсват актьори, не ни липсват режисьори – така че нямаме нужда от AI“, обяснява тя.

Според нея алгоритмите по-скоро са в полза на корпорациите, които искат още по-големи маржове на печалба – например чрез минимизиране на разходите за поддръжка и режийни, каквито следват от наличието на повече служители.

„Ако употребата на AI се разпространи в развлекателната индустрия, това ще разбие цялата структура на този бизнес“, смята Бейтман.

Може би е само въпрос на време ChatGPT или Bard да съчинят иновативен филмов сценарий или да превърнат една идея в блокбъстър.

Някои казват, че на изкуствения интелект винаги ще му липсва човечността, която прави един филмов сценарий велик. Но има и опасения за сблъсък на интереси. Гилдията на британските писатели (WGGB) – профсъюз, който представлява създателите на телевизионни, филмови, театрални продукции, книги и видеоигри в Обединеното кралство – изразява няколко опасения, сред които:

  • Разработчиците на изкуствен интелект използват произведения на писатели без тяхно разрешение и нарушават авторските им права;
  • Инструментите за изкуствен интелект не идентифицират правилно къде е използван изкуствен интелект за създаване на съдържание;
  • По-широкото използване на изкуствен интелект ще доведе до по-малко възможности за работа за писателите;
  • Използването на AI ще намали заплащането на писателите;
  • AI ще намали приноса на творческата индустрия за икономиката и националната идентичност на Обединеното кралство.

WGGB направи редица препоръки за защита на писателите, включително AI разработчиците да използват творби на писатели само ако са получили изрично разрешение, както и да бъдат прозрачни относно това какви данни се използват за обучение на техните инструменти.

„Както при всяка нова технология, трябва да преценим рисковете спрямо ползите и да гарантираме, че скоростта на развитие няма да изпревари или осуети защитата, на която разчитат писателите и по-широката творческа работна сила, за да си изкарват прехраната“, отбеляза Заместник-генералният секретар на WGGB Лесли Ганън заяви.

„Ясно е, че е необходимо регулиране, за да се гарантират правата на работниците и да се защити аудиторията от измами и дезинформация.“

Бързото развитие на изкуствения интелект през последната година доведе до объркване на концепцията за интелектуална собственост. Когато някой въведе образа си в приложение за портрети, генерирани от изкуствен интелект, като DrawAnyone, DALL-E или дори Snapchat, получените изображения вече са публично достояние и могат да се използват свободно от всеки. Новото изображение не е защитено от закона за авторското право.

„За мен е странно, че лицето и гласът ви са по-малко защитени от колата, лаптопа, телефона, къщата или книгите ви – но това е състоянието на закона днес“, коментира Д-р Матилд Павис, юрист, специализиран в технологиите за цифрово клониране, пред BBC.

„И това е така, защото не сме мислили, че ще бъдем толкова уязвими, колкото сме, по отношение на повторното използване и имитиране с технологиите на изкуствения интелект“, каза тя.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Дълъг уикенд за учениците: 17 и 20 май са неучебни дни заради матурите

Дните, в които се провеждат изпитите, са неучебни, но работни

18:14 - 16.05.2024
Текстове от партньори

Новият HUAWEI Pura 70 Ultra е начело в класацията на DXOMARK за смартфон камери

Новият флагман на Huawei е най-модерният смартфон за мобилна фотография, предлаган в момента на пазара.

17:46 - 16.05.2024