Kaufland България са внесли в края на миналата седмица обновен проект за реконструкция на Централните хали в София, където смятат да открият свой обект, ако получат регулаторно разрешение.
На 30 юли компанията представи първоначалната си идея, но след това получи препоръки от Експертния съвет за опазване на недвижими културни ценности. Съобразявайки се с тях и след консултации със специалисти, обновеното предложение е било представено пред Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН).
Датата, на която Експертният съвет трябва да се произнесе, зависи от Министерството на културата и все още не е ясна. От Kaufland обявиха, че след евентуално получаване на всички разрешителни имат намерение да изпълнят реконструкцията в рамките на 6-7 месеца.
Общата стойност на инвестицията е около 50 милиона лева. Част от площта ще е предназначена за други търговци.
Едноличен собственик на Халите е компанията "Ащром". От Kaufland обявиха на пресконференция на 12 октомври, че имат юридически регламентирани взаимоотношения със собственика.
Компанията потвърди намеренията си да не променя нищо по фасадата и орнаментиката по нея, по представителния вход, часовниковата кула и герба на София. Ще се извършат само дейности за реставрация и почистване, плюс консервация, за която вече има одобрен проект от Министерството на културата.
През юли „Спаси София“ и служебният министър на културата Велислав Минеков изразиха съмнения за запазването на фасадата, но Kaufland няма да променя нищо по нея, няма да добавя рекламни пана и фирмени лога.
Идейният проект предвижда пълно запазване на околното пространство и паркинга от южната част на сградата. Предвидени са допълнителни паркоместа с включване на сектор от страната на ул. „Георг Вашингтон“. Сега местата са около 65 и се очаква да станат близо 80.
Съществуващата дървесна растителност ще се запази, ще се облагородява и поддържа.
„Важно е да запазим сградата във вида, в който е създадена от арх. Наум Торбов през 1911 г. Всеки посетител ще може да усети духа и атмосферата, както е замислена от него“, заявиха от Kaufland.
Компанията се е отказала от понижаване на нивото на подземния участък след препоръките на Експертния съвет. Става въпрос за зоната между Халите и ул. „Георг Вашингтон“. „Няма да се извършват изкопни работи в зоната, нивото на настилката ще се запази. Има нова концепция за осигуряване на транспортен достъп. Сградата е в зона 1 от централната градска част и има специфични правила – магазинът ще се зарежда с малки камиони, според условията“, каза проектовият ръководител „Строителство“ Асен Костадинов.
Ще се премахне компрометираната таванска плоча над отсека от надземния участък от товарната рампа. Повдигнатото ниво няма да закрие части от фасадата, а ще я открие и достъпът до сградата ще бъде подобрен, казват от Kaufland.
По отношение на интериора, от компанията заявиха, че искат да съчетаят „история, традиция, култура и съвременна търговия“, спазвайки препоръките на НИНКН и Министерството на културата. Ще се запази първоначалната схема на сградата – две основни пешеходни оси „Изток-Запад“ и „Север-Юг“.
Обособено е централно пространство, където ще се възстанови оригиналният фонтан по проект на арх. Торбов. Ще има главна улица с щандове от двете страни.
В дъното се предвижда да се изгради галерия - малка тераса от лека метална конструкция. Входът на терасата по протежение на оста „Изток-Запад“ ще бъде остъклен. Зоната ще е общо пространство тип „open space“, създаващо усещане за малък градски площад с кафетерия, щандове за кулинарни специалитети, място за отдих. Ще има стълба и стъклен асансьор.
На приземното ниво се цели освобождаване на пространството със зони за събития и експозиции. Предвижда се оформяне на интерактивна зона за история и археология. Ще има площи за малки търговци, а част от площта ще се оформи като книжарница.
За клиенти ще бъдат отворени два входа – главният от бул. „Мария Луиза“ и входът от паркинга откъм ул. „Пиротска“. Визуално и четирите входа ще бъдат „отворени“ с остъклени витрини.
„Създаваме не просто един магазин, а място, където хората да се разхождат, да пазаруват, да осъществяват социални контакти“, казват от Kaufland.
Компанията е разработила интерактивна визуална разходка в „обновените“ Хали на сайта sofia-hali.bg. Там ще съобщава и всички новини около проекта.
„Предвидили сме и експозиция на открито – от 14 октомври, в продължение на 2 седмици, в сградата на Халите ще има пана, които представят проекта на Kaufland“, каза ръководителят на „Корпоративни комуникации“ Гергана Димитрова.
„Искаме сградата да е достъпна за всички жители и гости на града. Проектът връща Централните хали на хората, независимо кой ще управлява сградата. Ще се запазят името и обществената функция. Отчитаме, че автентичният вид ще носи добавена стойност. За нас ще бъде гордост да се грижим за сградата и да я запазим за следващите поколения“, заяви Тодор Левенов, ръководител направление „Нови проекти и модернизации“ на Kaufland България.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: