Казахме ли сбогом на високите токчета? Снимка: © Getty

„Никога не бих носила токчета, ако краката ми бяха с такава форма“, възкликва Барби в едноименния блокбъстър, когато открива, че стъпалата ѝ са станали плоски и са изгубили изкуствено издигнатата си форма. Не е само Барби - постепенното намаляване на популярността на високите токчета е тенденция и промяна, която привлече вниманието на експертите.

Замисляли ли сте се кога за последен път забелязахте обувката, пита CNN.

Някога високият ток се приемаше за синоним на елегантност и изтънченост и дори извисяващ символ на женственост. После сякаш тихо се отдръпна от светлината на прожекторите, за да бъде заменен от нова модна вълна, която приоритизира комфорта.

Възможно ли е пандемията да е нанесла майсторския удар, който води до смъртта на високите токчета? Променилият се ход на живота несъмнено изигра роля за упадъка на определени стилове облекло.

Казахме ли сбогом на високите токчета?

Преди светът да спре, високите токчета царуваха. Тези чудеса на дизайна не само са способни да издигнат нечий ръст, но и събуждат усещането за елегантност, което надхвърля обикновеното облекло. Високите токчета бяха обявени не просто за обувки, а за вход към увереността, привлекателността и неукротимия блясък.

„Високите токчета променят стойката на тялото и създават отличителна походка, която може да повлияе на начина, по който хората се държат, докато ги носят. Те насърчават по-изправена стойка и засилват усещането за привлекателност и възхищение от другите“, казва д-р Каролин Меър, когнитивен психолог и моден бизнес консултант, автор на "Психологията на модата".

„Това може да допринесе за чувството и усещането, че сте забелязани и оценени като женствени, бляскави или професионалисти", добави тя.

Нови приоритети за новия начин на живот

Когато пандемията затвори света, високите токчета се оттеглиха от сцената. Интересът към тях намаля значително: продажбите са спаднали с 65% на годишна база през второто тримесечие на 2020 г., според данни на фирмата за пазарни проучвания NPD Group. Виновникът? Сеизмичната промяна в приоритетите, вследствие на новия начин на живот.

Нуждата от удобство и практичността заглушиха привлекателността на високите токчета.

Със задълбочаването на тенденцията за дистанционна работа се размиха границите между бизнес облекло и такова за свободното време - броят на светските и бизнес събития намаля и в това време се настаниха спортът и свободното време.

„В резултат на пандемията много от нас приоритизираха благополучието, комфорта и практичността“, коментира Меър. „Нещата, които доведоха до преминаване към по-небрежно облекло, включват намалените възможности за общуване и присъствие на официални или елегантни поводи и широкото приемане на дистанционна работа.“

Въпросът обаче остава. Наистина ли пандемията причини такава гигантска промяна в популярността на високите токчета или спадът е част от по-голяма тенденция?

„Тъй като обществото се движи към идеалите за равенство, вече се вижда отхвърляне на строго дефинираната женственост, а високите токчета се приемат като основен белег на женствеността“, добави Меър. „Тази промяна ни насърчава да прегърнем индивидуалността и да отхвърлим обувките, които могат да ограничат мобилността и комфорта.“

Новото значение на обувките е смесица от стил и комфорт, която не прави компромис с нито едно от двете.

Повсеместното присъствие на маратонки, мокасини и обувки на платформи промени пейзажа на избора на дамски обувки.

Новата модерност

Тенденцията за обувките отразява и нарастването на популярността на различни ,,безполови" стилове на обличане през последните години. Сътрудничествата на дизайнерски брандове като Valentino, Proenza Schouler и Rick Owens вдъхнаха нов живот на класическите сандали Arizona на Birkenstock (стар фаворит на покойния Стив Джобс). Обувката беше смятана за грозна, а изведнъж стилът стана сред предпочитаните по време на пандемията, като търсенията се увеличиха с 225% през второто тримесечие на 2020 г. според Lyst. Подобен е и случаят с ,,мистерията Crocs".

През 2023 г. търсенията на „обемни маратонки“ и „черни балетки“ са нараснали със 70% и 71% според анализатора на модната индустрия Мади Лапуерта от Data, But Make It Fashion.

След като пандемията приключи, апетитът за високи токчета не се е възстанови напълно. Въпреки постепенното връщане към обичайното му състояние и нарастването на търсенето със 177% в сравнение с 2020 г. през третото тримесечие на 2021 г. нивата на интерес като цяло остават значително по-ниски от тези преди пандемията. Вместо това хората се насочват към комфорта на по-ниски токчета и блок токчета (моделите със значително по-широк ток).

„Популярността на токчетата остана стабилна по време и след периода на локдауна, като токчетата останаха една от най-силните категории“, каза говорител на луксозната марка Christian Louboutin. „Пандемията обаче предизвика апетит за широка гама от ниски токчета, отразяващи промяната в начина на живот и тенденциите, включително обувките на платформа.“

На други места продажбите на равни обувки и маратонки летят. Оборотът на спортните обувки Gazelle на adidas се е увеличил със 143% към настоящия месец на 2023 г., а четири от 10-те най-популярни продукта на The Lyst Index за второто тримесечие на 2023 г. са равни обувки (от всички обувки в списъка) — маратонки Onitsuka Tiger Mexico 66 (обувките на Ума Търман от Kill Bill), New Balance x Aime Leon Dore, мрежестите обувки Alaïa и джапанки The Row City.

Плоските обувки постоянно присъстват и на модните подиуми за сезон есен/зима 2023 г. Заострените балетни обувки царуват при Prada и Balmain, докато Miu Miu и Loewe издигнаха мокасини на следващото ниво. Междувременно Burberry и Valentino представиха елегантни ботуши за студените месеци.

Докато временно се сбогуваме с високите токчета, остават въпроси за бъдещата им траектория. Ще имат ли триумфално завръщане и ще потвърдят ли отново позицията си на въплъщение на привлекателността?

Казахме ли сбогом на високите токчета?

„Високите токчета вероятно ще останат популярен избор за специални поводи като партита и сватби“, мисли Меър.

,,Развиващото се възприемане на красотата и женствеността насърчи по-широкото приемане на различни типове тяло, даде приоритет на комфорта и практичността, насърчи себеизразяването и индивидуалността и предизвика традиционните полови норми.“

Без съмнение пандемията пренаписа правилата на модата, като посгтави началото на ера, в която удобството безпроблемно се преплита с елегантността. Токчетата, засега, вече не се разглеждат като основен маркер на женствеността. Момичетата от "Сексът и градът" вероятно не биха повярвали в какво се е превърнал светът.

Хари Стайлс, лак за нокти Pleasing, Безполова красота: новата тенденция, в която козметичните марки се впускат да инвестират

Barbiecore, Марго Роби, Райън Гослинг, Барби Идва ли краят на Barbiecore и ще оцелее ли розовото през лятото?


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

ЦСКА отново победи "Левски"

18:29 - 27.04.2024
Важно днес

Шествия на агитките на "Левски" и ЦСКА ще затруднят движението в София

Очаква се кръстовището на Орлов мост да бъде затворено за кратко около 15:15 - 16:00 ч.

12:33 - 27.04.2024
Важно днес

Русия атакува украинската енергетика в три области

Ударени са четири топлоелектрически централи

11:06 - 27.04.2024
GEN Z дневници

Vol. 19: Кой изобщо слуша Тейлър Суифт, гълъб в парламента, сбогом "Ема Стоун"

Кои са 5-те новини от седмицата, направили впечатление на Gen Z поколението в "Булевард България"?

10:22 - 27.04.2024