Повече от 2/3 от пътниците от и до летище София ще минават по-бързо на терминалите след влизането на страната ни в Шенген от 31 март.
Отпадането на паспортните проверки ще намали времето за пътуване с около 20 -30 минути, изчисляват от летище "София", предава БНТ.
70% от трафика на летище София е от държави членки на Шенген.
"Ще бъде много полезно за пътници от Шенген, защото няма да минават през граничния контрол и ще бъде по-бързо и гладко като кацате от държава от Шенген или като отпътувате за такава ", каза Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на Летище "София".
Отварянето на коридорите за свободно преминаване на граждани от страни от Шенген вече е подготвено за лесно изпълнение за една нощ, казва Кабайеро пред "Сега".
"Всъщност ние сме готови отдавна, тъй като преминахме няколко успешни проверки от ЕС, което също допринесе за приемането на България в Шенген", допълва той.
За да не се обезсмисля спестеното време от премахването на паспортния контрол, от летището работят и за намаляване на времето за чакане на багаж. Целта им е то е да е максимум 20 минути.
На летището във Варна по-голямата част от трафика също е от и до държави, които са част от Шенген. Още от 2010 година летището там е партньор на проекта "Шенген", така че е осигурено разделянето на пътниците от трети страни от тези от Шенгенското пространство.
Директорът на Летище "Варна" Димитър Костадинов казва, че са готови във всеки един момент направят разделянето на пътуванията съгласно Шенгенския кодекс. Така пътуващите от дестинации извън Шенген ще минават през отделен салон.
Пловдивското летище също е готово за промените. Още от построяването му през 2009 г. аерогарата разполага със салони, в които да се разделят пътниците. Засега обаче няма да се налага използването им.
"Летище Пловдив няма полети за Шенген. Англия излезе от ЕС, те никога не са били и в Шенген, така че обслужаваме в момента само "нешенген" пътници. Единствено, пътници от Шенген, които имаме, са Дженерал Авиейшън, които с частни самолети са пътували за миналата година около 150 човека", казва изпълнителният директор на Летище "Пловдив" Красимир Пешев, цитиран от БНТ.
В Бургас летището също е проектирано по изискванията на Шенген.
Около 15 малки летища в България не се използват масово, именно защото нямат граничен контрол. С влизането ни в Шенген по въздух частни самолети ще могат да излитат директно за европейските страни от тези малки писти.
Примери са летищата в Приморско, софийското Лесново, както и Пистите в Балчик, Русе и Горна Оряховица които в момента се възстановяват.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: