Марина Хадрович от Монделийз: В бизнеса всичко е въпрос на смелост Снимка: © Студио KARE за BoulevardBulgaria.bg

Името ѝ е Марина Хадрович – лъчезарна и висока хърватка с чувство за хумор. Марина е управляващ директор на Монделийз Интернешънъл за 9 пазара* от региона, включително българския.

След няколкогодишен престой в централата на компанията в Швейцария, сега Марина Хадрович е базирана обратно в родния си Загреб.

Когато идва в София сяда при екипа си в open space пространството, разположено на цял етаж в една от сградите на Бизнес парка. Няма персонално бюро, нито кабинет.

В YouТube лесно ще откриете едно интересно видео от нейно участие в женски форум, където разказва как години наред е тренирала баскетбол с дясната ръка, въпреки че е левичарка, защото треньорът ѝ никога не я е попитал коя е водещата ѝ ръка, но и тя самата не му е казала. Поуката от преживяването си Марина превръща в принцип при работата си с хората – „Винаги питай и се интересувай от хората, с които работиш. Някои от тях никога няма да ви споделят какво искат или може би не знаят. Затова просто попитайте."

Първото впечатление, което прави, е на открит и социален човек. Сама себе си описва като „гръмогласна и директна“. Добавяме и широката усмивка, която не слиза от лицето ѝ.

„В бизнеса това е полезно, защото мисля, че за един екстроверт е по-лесно да извлече най-доброто от хората, да ги накара да се отворят, да говорят повече, да започнат да се развиват и да растат в бизнес среда.“

На въпроса харесва ли професията си, без да се замисля изстрелва – „обичам я“.

Когато постъпва в Крафт фуудс (сега Монделийз Интернешънъл) е време, в което да се работи за Milka и OREO е привилегия – която продължава и до днес. Марките са тези, които основно я привличат. Хадрович идва от друг световен бранд – Procter & Gamble, преди това е била част и от един от най-големите дистрибутори в Централна и Източна Европа – „Орбико“.

Онова обаче, което е водещо и до ден днешен за мотивацията ѝ, са хората.

„Като че ли всички го казват, но ние в Монделийз наистина имаме култура, в която хората са основен приоритет. Грижим се един за друг. Има много работа, много натиск за постижения – публична компания сме и няма как да е комфортно понякога, тъй като трябва да изпълним ангажиментите си към нашите служители, към консуматорите, общността, но и към нашите акционери."

Спецификата на пазарите, които управлява Хадрович е, че на фона на мащаба на глобалния бизнес, те са по-малки и със силни културни различия. Това води до естествения инстинкт да се търсят обединения и да се работи в екипи.

„В нашия бизнес хъб (Гърция, Кипър, България, пазарите от Източна Адриатика, Румъния) има много езици и култури, силна концентрация на цялото разнообразие на региона и това е предизвикателство, но всъщност предлага и много възможности. Налага се да работим в сложна среда и да сме заедно – обединени, фокусирани, мислещи стратегически, защото само така можем да сме успешни.“

Когато преди няколко години се мести да работи в централата в Цюрих, за да отговаря за европейския експорт, ѝ казват, че това ще е дейност с голяма сложност, а в ресора ѝ ще са 30 държави, както и марки, които са по-слабо разпознаваеми на тези големи пазари.

Нейният отговор е, че идва от Балканите, където нищо не е лесно и това е начинът, по който се работи ежедневно – преминавайки през различни предизвикателства.

За опита си в Швейцария в централа на Монделийз споделя, че е бил много полезен и надграждащ личностно и професионално.

Работата в централата означава, че си на мястото, където се взимат решенията, имаш информация много по-бързо, разбираш по-голямата картина. Когато си на терен в сателитните пазари, ако нямаш тази връзка с централата, тогава понякога е трудно да схванеш в цялост решенията, които се вземат, така че, от гледна точка на бизнеса, определено беше голям плюс за мен.“

Според Марина Хадрович опитът в централата носи и много бизнес ползи, тъй като отношенията, които са изградени, са изключително полезни, когато отговаряш за конкретен пазар или регион.

„Ако не бях прекарала това време в Швейцария, може би хората там нямаше да са съвсем наясно къде е Хърватска на картата. Ние сме твърде малък бизнес, в сравнение с германския, например.”

В личен план моментът за заминаване в чужбина също се оказва подходящ. Хадрович тъкмо се връща от майчинство, дъщеря ѝ е на една годинка и все още цялата ѝ връзка с вселената е единствено майка ѝ. В този смисъл преместването не е свързано с нарушаване на нейната социализация, откъсване от приятелите ѝ и т.н.

Затова и го оценява като перфектният момент. Необходима е само сериозна логистична подкрепа за поддържане на баланса между професионалния и личния живот. От бизнес гледна точка за нея това е възможност.

„Не искаш да се питаш по-късно в кариерата си дали си пропуснал възможност и дали отново ще се появи такава. Така че аз го направих и беше страхотно“, казва сега като равносметка.

Хадрович харесва един от съветите на Ричард Брансън, който учи, че на новите възможности трябва да се отговаря с „да“, защото истината е, че дори и човек да не знае как да се справи с работата, би могъл да се научи.

Казва, че това мислене много добре описва живота ѝ, дори в по-голям контекст – не просто като бизнес кариера, но и като всичко, което е правила от дете.

„Идвам от семейство, което много прилича на нормалното балканско семейство. С всички ценности, които казват, че то – семейството, е на първо място, а ти оставаш на заден план и трябва си скромен. Цялата ми фамилия е на една улица, там живеем от 300 години, там са всичките ми лели и чичовци. Фактически, аз съм първият човек, който се е местил някога. Така че, бидейки от такъв произход и имайки различни възможности в живота, особено след периода на 90-те години в Хърватия, аз се научих да казвам „да“ на всичко.“

Така Марина Хадрович отива да учи в бизнес училище, което току-що е открито в Загреб.

„Ако пробваш, но накрая се провалиш, това пак не е провал, защото си направил всичко възможно да тестваш, да опиташ и да се научиш. И в крайна сметка в бизнеса всичко е въпрос на смелост“, обобщава Марина.

Прави препратка и с новите поколения, казва, че има много дискусии за това как да се работи с тях и в частност как да им се предаде културата на Монделийз, която за Марина Хадрович е най-ценното в компанията.

„Защото те израстват и работят в различна среда, имат различни приоритети в живота си. Често имаме различни виждания и нагласи за нещата и за начините на работа. Така че въпросът е как да се приспособим един към друг и да преодолеем заедно различията.“

И отново реферира към личния си опит:

„Връщайки се назад в годините, оценявам факта, че съм се поставяла извън зоната си на комфорт. Че съм приела някои професионални предизвикателства, че съм се пробвала в няколко функции и не съм останала само с търговската си експертиза. Истината е, че трябва да се правят различни неща, защото те позволяват на човек да стане по-силен и уверен в бизнеса", убедена е Хадрович.

„Чак след като преминах през кариера с няколко роли и промени, всъщност мога да кажа, че дори тези позиции, които са ми били наистина трудни и които не са ми харесвали чак толкова, ме направиха по-силна за следващата стъпка. Но това не можете да го обясните лесно на по-млад човек, освен ако не го подтикнете и подкрепите в тази посока.“

Компания като Монделийз, която развива под шапката си топ брандове, би трябвало добре да познава следващите поколения.

По този въпрос Марина Хадрович отново изненадва с прямотата си. Онова, което се опитва да разбере или по-скоро го отчита на житейската неопитност е, че новите поколения имат особено чувство за привилегированост и очакват определени неща да им се случват бързо, без на практика да са положили усилия.

От друга страна обаче отчита, че са супер бързи, умни и добре свързани.

Харесва ѝ също и критичният поглед, който някои млади имат към информацията, защото това им помага да изберат най-доброто. Но и се иска да вижда по-често този критичен прочит.

В портфолиото от пазари на Марина Хадрович българският е най-големият пазар в региона. През годините е научила колко важни за българите са местните марки.

„Това е голям плюс за нас, защото не само, че имаме местни марки като Своге, Suchard, Морени, но и защото имаме и Milka, която се произвежда тук – в Своге. Така че България има с какво да се гордее – местно наследство от любими брандове и световни марки."

Нещо друго, което прави българският пазар атрактивен за компанията е, че потребителите обичат да похапват между основните хранения. Резултатите и тенденциите, които Монделийз отчитат на пазара, са, че при 70% от хората снаксът замества някое от храненията през деня.

От българите компанията също научава някои неща, като например споделянето на храната с други хора. Това знание за споделеност може да се види в продуктите на местния пазар, кампаниите и рекламите и то е свързано с традициите в България.

Много важна за компанията е фабриката в Своге. Само при споменаването ѝ Марина се сеща за Морени.

„Най-добрият продукт, който съм взимала от производствената линия е вафла Морени – още топла, с този мек вкус, хрупкава вафла с тъмен шоколад. Невероятно е, ужасно вкусно.“

Въпреки че се определя като човек, който не се разтапя пред вида на шоколада и бонбоните, Хадрович казва, че не може да устои на тази гледка.

Брандът с почти поп културно значение в семейството на Монделийз обаче е OREO.

Според нея OREO е добре познат, любим продукт – две бисквитки с крем между тях, и в това е тайната му.

„Да, има различни разновидности, както и размери на опаковките, но основното е, че това са бисквитки с ванилов крем. Колаборациите, които имаме последните години – с Лейди Гага, филмът „Батман“ и др. лимитирани серии привличат вниманието, но в крайна сметка това е бисквитка с ванилов крем и така тя преминава през поколенията, превръщайки се в ритуал по целия свят – завърташ, отделяш, облизваш ваниловия крем, потапяш в млякото си и изяждаш.“

Най-новата реклама на OREO в България се заиграва с начина, по който правим ежедневния си избор, в зависимост от това къде се пада кремът от бисквитката OREO. В един от клиповете майка обсъжда с дъщерите си какво да облече за работа. И показва два варианта. Решават да тестват какво ще покаже OREO.

Детето завърта бисквитката и в следващата сцена се вижда, че майката е на работа, облечена в костюм на русалка.

„Историята зад концепцията OREO е да бъдеш игрив, да имаш смелостта да се промениш, да бъдеш различен. Просто бъди достатъчно смел и се покажи такъв, какъвто си, без предразсъдъци – и всичко това свързано със същността на продукта, който обаче е напълно нетрадиционен. Като се замисля, това е любимата ми марка – OREO, и май можем да направим още повече неща в България“, казва с усмивка.

В основата на плановете за растеж през следващата години стои увеличеният производствен капацитет. Защото, онова което показват тенденциите е, че в забързания живот, хората все повече заместват храненията си с продукти за похапване. За да е отговорно консумирането обаче, от Монделийз вярват в концепцията за осъзнатото похапване.

„Осъзнатата част на похапването е нещо, което ние силно насърчаваме като компания. Все по-важно за хората е да имат контрол над порциите. Ако вземете една голяма опаковка от 100-250 грама, ще забележите, че вътре има по-малки опаковани продукти. И те са количеството, което ви препоръчваме да хапнете, спрямо хранителните стойности за този продукт. С други думи казваме, че не е нужно да се отказваме от нещата, които обичаме, а просто трябва да го правим с мярка.“

„Друг важен фактор е устойчивостта и отношението, което ние като компания имаме към околната среда – от доставката на основните за нас суровини, през въгледорния отпечатък до опаковките. Не случайно мисията ни е да управляваме бъдещето на продуктите за похапване като произвеждаме точния продукт за точния момент, произведен по правилния начин. И все повече потребителски изследвания показват, че клиентите ще изберат продукт, който е с устойчиво добити съставки и с грижа за околната среда“, казва Хадрович.

Отвън дългосрочните цели – след 20 години компанията да е с нулев въглероден отпечатък, стоят и краткосрочните такива – до края на 2025 г. опаковките да бъдат напълно рециклируеми.

В България Монделийз има и още една производствена мощност – заводът в Казичене (Chipita). Сделката за придобиването беше финализирана в началото на 2022 г.

За Хадрович 7DAYS е бранд с прекрасна 40 годишна история в Гърция и региона. Според нея марката има своето място на пазарите в Централна и Източна Европа и перфектно се вписва в портфолиото на Монделийз, като дава възможност да се предлагат продукти в различни сегменти – този на тестените и печени продукти.

Плановете са да се увеличи мащабът на бизнеса и да се навлезе в нови пазари в Европа и извън нея.

Играе ли Марина все още баскетбол?

„Правя го с доведения ми брат, той е по-висок от мен – аз съм 178, а той е 2 метра и 3 сантиметра. Всички мъже в семейството ми са над два метра. Спрях да го бия, когато той беше на 14, така че сега той ми „къса шортите“ – извинявам се за израза. Но това е нашето си време, аз го обичам и мисля, че успяхме да заразим и дъщеря ми.“

Рекламна публикация от Монделийз България


*Словения, Хърватия, Сърбия, Босна и Херцеговина, Черна гора, Северна Македония, Албания, Косово и България.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Русия обяви Зеленски за международно издирване

Украинският президент се издирва по неуточнено обвинение

18:24 - 04.05.2024
Живот

Мъжете и депресията – защо е толкова трудно да се разпознае

Възможно ли е голяма част от депресиите при мъжете просто да не се разпознават?

16:47 - 04.05.2024
Важно днес

Пребиха водача на листата за ЕП на социалистите в Германия

Матиас Еке е бил нападнат и пребит от четирима души

14:27 - 04.05.2024
Култура

Защо масовата култура е станала толкова скучна

Какво стана с големите културни пробиви и как специфичното знание спря да е ценно

13:10 - 04.05.2024