Снимка: © Алекс Петров

Фотографската гилдия у нас чувствително се увеличава в последните години и на сцената изгряват нови имена. Мястото, което осезаемо допринася за развитието на фотографската общност и се стреми да поставя на преден план младите таланти, е BECA | Before Creating Academy. Във втората година от своето създаване, академията успя да открои няколко имена, които стоят зад забележителни фотографски проекти. 

Един от тях застава и начело на новия курс Photography Basics, който ще бъде насочен изцяло към начинаещите. Срещаме ви с неговия дълбок фотографски свят и последните му проекти. Говорим си за допира с първите руски лентови апарати, през сватбената фотография, големите документални проекти и ролята на лектор. Кой е най-полезният съвет, който той е получил и какво е подготвил за новите курсисти, разказва Никола Съев.


Върху какво работиш в момента?

Последният проект е този, с който избрах да завърша Мастър програмата по документална фотография в ВЕСА. Посветен е изцяло на моята майка и как аз интерпретирам нейния вътрешен свят. 

Защо избра нея? 

Тя страда от засилващи проблеми с паметта от доста години насам. Проектът показва състоянието на едно притихнало съзнание, което търси да запълни все повече бледи петна с някакъв смисъл. Всички документални проекти, по които съм работил досега, са лично свързани с мен. Фотографирал съм родителите си, след това селото, в което отраснах като дете през летните ваканции... или поне това, което е останало от него. 

Паралелно в момента работя и по още един проект, посветен на Школа по средновековна фехтовка и нейният майстор и създател в България. Бивш член съм на тази Школа, но сега се върнах в нея, след 10 години, за да създам фотографии за това как аз виждам това изкуство и духа на майстора, който го преподава и съхранява.

Какво е важно за теб, когато избираш по какво да работиш? 

На първо място трябва да съм свързан с темата по някакъв начин. Темите, които ме привличат, са личните истории. Харесва ми да фотографирам вътрешните светове на онези, които са готови да ги разкрият. Няма нужда да казвам, че повечето от нас не обичат да го правят, особено пред фотоапарат, затова и такова начинание е доста трудно, но тъкмо това ме изгражда като автор.

Темата ли е определяща за това как да бъде заснет даден проект и случвало ли ти се е в хода на работата да променяш концепцията? 

О, да, случва се! Променял съм първоначалната си идея, защото в процес на работа обикновено задълбаваш в някаква посока и тя може да те отведе на тотално различно място. Трябва да слушаш тихото гласче на интуицията си. Понякога се оказва, че не можем да стигнем там, където сме планирали, а не е и трябвало. 

Да имаме тема не е винаги важно. На някои автори ще им помогне, като крайъгълен камък, около който да гравитират, да снимат с намерение към тази тема. Други предполагам са твърде волни и не биха си позволили да се ограничават с конкретна тема. Аз искам да си мисля, че съм от първите и работата ми досега го показва. Но ето, че за проекта, по който започнах да работя в последните няколко седмици, темата е бегло поставена, действа само като идея и не е нищо конкретно. Ще видим докъде ще отведе това търсене, снимам по усещане.

Как се случи твоята среща с камерата?

В детските години. Първите си снимки правех с руските лентови апарати на баща ми и първите си уроци за фотография получих от него. Дигитална камера получих чак в гимназията. Беше ми скучна, защото нямаше ръчни настройки, но точно тогава да имаш дигитален фотоапарат, какъвто и да е, беше нещо страхотно!

Тогава ли реши, че искаш да се занимаваш с фотография? 

Нямаше как да подозирам, че да фотографирам ще е страст, която ще ме погълне напълно, че може да бъде повече от хоби, затова залегнах на уроците и кариера в Компютърните науки, когато завърших университет. Но да фотографирам си остана винаги моят начин да избягам от ежедневието и да търся. Никога не можеш да предположиш какво ти предстои да заснемеш утре, а това е едно много интересно усещане на непрестанен плам, да излизаш отново и отново, да не преставаш да снимаш.

Знаем, че дълго време си посветил на сватбената фотография, но след BECA нещата се променят. Как се разви в академията и там ли пое по пътя на документалната фотография? 

Да, ВЕСА и Димитри Стефанов допринесоха за това да открия документалната фотография. Най-напред се записах в академията в курса по Сватбена фотография, с бегла идея какво е Документалната. След като завърших първия курс, продължих в останалите модули, като този месец завършвам и Мастър класа на Димитри, с два проекта, с които се гордея. 

За теб BECA е и възможност да поемеш нова роля - тази на лектор. Какви са очакванията ти? С какви хора се надяваш да се срещнеш като курсисти? 

Това е огромен шанс за мен и съм изключително развълнуван. Курсът е насочен към ентусиасти във фотографията – хора, които имат желание да снимат и да създават добра фотография, но все още не са наясно как. Хора, които или не познават камерата си, или все още не успяват да търсят и виждат фотографията пред тях. 

Моята роля е да им помогна да напреднат осезаемо в тези насоки. Целта ми в курса ще бъде вместо да предавам едностранно информация, която така или иначе могат да открият в интернет или в една книга за фотография, да комуникираме, да анализираме заедно и да откриваме отговорите на въпросите сами. 

Очаквам в краткото ни време заедно да успея да вдъхновя курсистите и да им помогна да израснат като фотографи, а защо не и да създам приятели сред тях. Това е най-ценното, което ВЕСА дава, без да го промотира – общността от автори, която създадохме.

Какви са първите стъпки, с които ще започне обучението? 

Първите няколко занятия ще бъдат посветени на фотоапарата. На мен ми отне известно време да си обясня как някои механики в него работят, дори след като вече снимах от дълго време. Ако познаваме своята камера, няма да се налага да изпускаме кадри, които иначе сме имали шанс да уловим. Затова ще започнем с техническите теми, но без да прекаляваме. Когато курсистите се почувстват уверени, продължаваме към артистичните похвати. 

Ще видим много силна фотография, която съм селектирал от автори, чрез които ще засегнем теми като светлина, композиция, цвят, настроение и въздействие. Ще оставя курсистите сами да анализират тази фотография и да извадят заключения. Опасявам се, че когато се гмурнем в тези теми, те ще бъдат напълно погълнати от курса. А за тази цел съм избрал и задачи, които ще имат да изготвят междувременно.

С какви познания ще излязат след курса? 

Освен с всичко нужно, за да разпознават фотографската техника и какво им е необходимо, за да заснемат едно или друго нещо, курсистите ще излязат с много по-широк поглед върху фотографията – една обогатена зрителна култура. Ще се запознаят с творчеството на доста автори и ще са стигнали до заключения защо тези автори са взели решенията да снимат по определен начин, а не по друг. 

Ще имат шанс да работят върху индивидуални фотографски задачи, които ще разглеждаме и анализираме в курса. Получаването на незабавна обратна връзка в ВЕСА е помогнало на толкова много от нас да израснат като автори. Ще научат работата със светкавица в една практическа лекция, а в друга обработването на софтуер.

За мен ще бъде истински успех, ако към края на курса виждам любопитни хора, които желаят да изследват света край тях с техния апарат. Всичко останало ще се нареди след това.

Кой е най-ценният съвет, свързан с фотографията, който ти си получавал? 

Мисля си за онзи, който ме освободи истински и той беше да си повярвам. 

От една страна, чрез интернет биваме заливани от информация, в която се губим и често пъти, вместо да излезем и да действаме, поглъщането на съдържанието на останалите ни приковава у дома, уплашени, че не сме толкова значими или добри. От друга страна, когато започнем да създаваме неща и те да се забелязват, се страхуваме да не се самозабравим. И кога между едното и другото ни остава време честно сами пред себе си да си дадем признание?

Затова най-ценният съвет за мен беше да си повярвам. Даде ми свобода да действам. 

Всъщност е простичко и ще ви кажа защо. Най-добрата ни работа като автори е тази, която тепърва ще създадем. Затова не спирам да снимам.
 


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Сърбия иска членство в Европейския съюз, но отказва да санкционира Русия

Вучич увери, че не е подкрепил нито една декларация на ЕС за санкции срещу Русия

Руската офанзива в Донбас се засилва, Украйна изключва прекратяване на огъня

"Войната няма да спре, тя просто ще бъде поставена на пауза, а след това руснаците ще започнат още по-кървава и мащабна офанзива", твърди съветникът на украинския президент

Карнавалът в Габрово осмя политици и се изгаври с Костадин Костадинов

Тази година фестивалът е под мотото "Кот доди, гад доди"

Морган Фрийман и покойният Джон Маккейн получиха забрана да влизат в Русия

МВнР на Русия публикува странен санкционен списък

"Мариуполис 2": Филмът за трагедията на обсадения град, чийто създател загина във войната

Фестивалът в Кан показа последния филм на Мантас Кведаравичюс

Йотова критикува Петков - "има нещо недоизказано" в призива за свикване на КСНС

Румен Радев все още не е отговорил на предложението на премиера за Северна Македония

Нов спор между Германия и Полша заради танковете за Украйна

Берлин не може да достави исканите танкове Leopard от най-ново поколение за Варшава