Някога VW имаше Golf – всъщност още го има, дори тази година става на 50. Продажбите обаче не са това, което бяха, защото един друг модел на Volkswagen взе много от пазара на Golf. Става дума за Tiguan - в момента е бестселърът на немския бранд.
Новият VW Tiguan вече е тук, изглежда доста добре и няма никакво намерение да отстъпва от пазарните си позиции.
Той се предлага с добър избор от бензинови, дизелови и plug-in хибридни двигатели. Правилно, не видяхте нито дума за електрически, защото там вече има други SUV модели - ID.4 и ID.5.
VW Tiguan влиза на своя терен и с вярна фен база - привърженици на двигателя с вътрешно горене. И то в момент, в който германското правителство най-изненадващо - и за бизнеса, и за потребителите - спря субсидията за покупка на нови електрически автомобили. Все още стои дилърската отстъпка, но държавното финансиране, на фона на високите бюджетни разходи, беше задраскано - с размах и веднага. Самият пазар също се беше поохладил като продажби.
Лазурният бряг във Франция беше мястото, на което експертите от Волфсбург представиха два модела “с един гръбнак”, както се изразиха те - новите VW Tiguan и Passat. И двата са базирани на конструктивната платформа MQB evo с ново поколение на адаптивния контрол на окачването и оборудвани със системата Vehicle Dynamics Manager, която се грижи за управлението на електронните блокировки на диференциалите (XDS) и контрола на страничните колебания на каросерията чрез управлението на амортисьорите със системата DCC Pro. Ще усетите разликата, когато сменяте от комфортен на спортен режим на каране.
Tiguan запазва старите си пропорции - увеличен e само с 3 см., което на фона на тренда на постоянно растящите обеми, не е нищо.
На представянето научаваме и за една статистика от германското правителство - как хората ползват колите си. 64% от каращите всеки ден минават под 10 км., което означава, че двигателите на колите дори не могат да загреят. 95% под 50 км. и 99% под 100 км. Което означава, че plug-in hybrid колите спокойно и на всекидневна база могат да се ползват като електромобили.
Плъгин хибридът на Tiguan се предлага в две версии - с 201 к.с. или 258 к.с. - и в двете има акумулаторна батерия с капацитет 19 кВтч (в сравнение с 10 кВтч в предишния Tiguan e-Hybrid). Според данните на производителя това означава много по-добър електрически пробег с пълно зареждане от около 100 км и общ пробег с едно зареждане от над 800 км.
Самото зареждане също е идея по-лесно от преди. Ако използвате променлив ток (предназначен за бита), зареждате с мощност до 11 kW, а възможността за бързо зареждане с постоянен ток с мощност до 50 kW позволява да достигнете 80% заряд за около 25 минути.
Останалите мотори, които се предлагат, са два бензинови, два дизелови и два т. нар. мек хибрид. Като ако искате задвижване на 4-те колела (4 Motion), изборът ви е между по-мощния дизел (2.0 TDI, 193 к.с.) и двата бензинови (2.0 TSI, 204/ 265 к.с.)
Освен разликата в двигателите, тази във външния вид между различните нива на оборудване е доста голяма. Нивата са 4 - “Tiguan", "Life", "Elegance" и "R-Line".
Топ изпълненията са Elegance с хромирани елементи и R-Line - черна лъскава спортна решетка, огледала и други отличителни елементи.
От по-луксозния брат Touareg новият Tiguan наследява функцията за масаж на седалките ergoActive и матричните фарове IQ.LIGHT HD.
Едно от най-смешните определения, които прочетох за колата, е, че прилича на Батман, който носи извитите слънчеви очила на Боно. Няма да се опитвам да давам по-добро.
Tiguan e висок среден клас автомобил и остава такъв. Цената на базовата версия започва от малко над 73 хил. лева с ДДС.
Вътре голямата промяна при автоматика е, че скоростният лост е качен зад волана вдясно, а на централната конзола се намира средно голяма “врътка”, която е едновременно копче за регулиране на звука (при въртене) и контролер за режимите на каране. В него има дисплей, който показва в кой режим сте или нивото на звука.
Има и трета функция, която е по-скоро екзотична - нарича се "Атмосфера".
Тя променя осветлението в купето, температурата и настройките на стереосистемата в предварително зададени режими като "Lounge" или "Joy", които имат за цел да ви раздвижат или успокоят в зависимост от настроението ви.
Нещо също любопитно и без връзка с шофирането е, че Volkswagen внедрява генеративния изкуствен интелект ChatGPT, а Tiguan е един от първите, които ще го получат.
Той е включен към асистента за гласово управление IDA, но е предназначен единствено за забавление и не управлява нито една от системите на автомобила. Освен това всички данни, генерирани от използването на ChatGPT, и всички въпроси, които му задавате, се изтриват незабавно, след като получат отговор.
Какво можете да питате? Абсолютно всичко, за което децата на дълъг път се сещат? Защо небето е синьо? Защо облаците са пухкави? Тате, кога ще стигнем? Мамо, тази птица защо лети така ниско? Разкажи ми приказка.
ChatGPT ще бъде внедрен постепенно "по въздух" в новите Passat и Tiguan в средата на лятото. Същото важи и за автономното паркиране - между другото симпатична екстра, ако колата ви е притисната от паркирал до вас друг автомобил.
Въпреки че в задната част на купето се срещат някои по-евтини пластмаси, отпред всичко е на ниво, а панелът пред пасажера до водача е толкова лъскав, че можете да си направите селфи в него.
Приятна изненада е, че в колата откриваме и две безжични зарядни устройства за телефона, като върху тях също има повърхност, която може да се ползва.
Отзад вече се намира повече от достатъчно място за краката и главите дори на най-високите възрастни или тийнейджъри. Багажникът в хибридната версия е 490 литра – по-малък от 652-те литра, които се събират в дизеловите или бензиновите Tiguan.
Пред водача има добре оформен 10,25-инчов цифров матов дисплей, а в центъра на арматурното табло е новият сензорен екран, който е с размер на малък телевизор. Диагоналът на моделите, които тестваме, е 15 инча и е опция, стандартният е 12,9.
Ако се чудите колко са 15 инча - това са си почти две педи.
На срещата с хората от екипа, работили по системите в колите на Volkswagen, попитахме няма ли в един момент да има завръщане към копчетата.
Това, че на колите може да се говори и чрез асистентите като IDA да се набират номера или превключват радиостанции е добре, търсенето из менюто обаче често е досадна работа, която изисква внимание и разсейва шофьора.
Отговорът беше, че неслучайно на волана на Tiguan отново се откриват физически, а не дигитални бутони. Разбира се, ние отглеждаме цяло едно поколение следващи шофьори, което няма да изпитва носталгия по колите с физически бутони, защото просто няма да ги е познавало.
Тествахме двете противоположни модификации на Tiguan - по-мощния дизел 4Motion и единия от хибридите - и двата са с предно предаване.
Двете коли са много различни - хибридът е и доста по-тежък. Те са и за различни таргет групи.
Вече споменахме, че Tiguan e базиран на MQB Evo платформата и предлага ново поколение адаптивно окачване DCC (Dynamic Chassis Control).
Опционалният вариант DCC Pro включва двуклапанни амортисьори. Новият модел е оборудван серийно и с мениджър на динамиката на шофиране - система, която за първи път беше въведена в актуалния Golf GTI. Тази система контролира функции като електронните блокажи на диференциала (XDS) и аспектите на страничната динамика при управлението на амортисьорите (особено в случая на DCC Pro).
Индивидуалните спирачни интервенции на колелата и целенасочените настройки на твърдостта на амортисьорите подобряват комфорта и представянето в динамични завои. Идеята е управлението на автомобила да е бъде по-стабилно, пъргаво и прецизно.
Факт е, че автомобилът се движи приятно, с добра рафинираност, не е много шумен и носи усещането за разумна пъргавина.
При завоите ще усетите накланяне на каросерията, но управлението на волана е достатъчно добро, за да компенсирате. Още по-прецизни ще бъдете, ако сте на спортен режим.
Между другото пак на същия прес брифинг, освен данни за разстоянията, които изминават германците, получихме и доста интересно обяснение на това защо хората се изморяват, докато се возят в кола. А именно - заради накланянето. Тялото противодейства на клатенето, което го мобилизира, респективно нарушава покоя му и хаби енергията му.
Сега добрата новина - Tiguan е вече в България и ако ви е много интересно, можете да добиете лични впечатления от него.
Ето и пълната гама двигатели:
Задвижване |
Мощност в кВт/ к.с. |
Трансмисия |
Предаване |
Plug-in |
|||
eHybrid 4 |
150/204 | Шестстепенна eDSG |
Предно |
eHybrid 4 |
200/272 | Шестстепенна eDSG |
Предно |
Mild хибридно |
|||
1.5 eTSI |
96/130 | Седемстепенна DSG |
Предно |
1.5 eTSI |
110/150 | Седемстепенна DSG |
Предно |
Бензинови |
|||
2.0 TSI |
150/204 | Седемстепенна DSG |
Двойно |
2.0 TSI |
195/265 | Седемстепенна DSG |
Двойно |
Дизелови |
|||
2.0 TDI |
110/150 | Седемстепенна DSG |
Предно |
2.0 TDI |
142/193 | Седемстепенна DSG |
Двойно |
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: