Нов автопортрет на Винсент ван Гог, скрит на гърба на известна друга негова работа от 1885 г. под слоеве боя, лепило и картон, са открили експертите от Националните галерии на Шотландия, съобщи британският вестник "Гардиън". Изключително ценната находка се е появила под платното "Глава на селска жена", картина на художника, която в момента се консервира рутинно от специалистите.
"Беше изключително вълнуващо", разказва Лесли Стивънсън, старши консерватор в Националните галерии на Шотландия, от чиято колекция е известната творба, "крила" повече от век находката.
Автопортретът се появява при използване на X-ray технология при заснемане на произведения на изкуството по време на консервация и реставрация. "Глава на селска жена", подарена на Шотландия през 1960 г. от единбургския адвокат Александър Мейтланд, е била снимана отново по време на подготовката за лятната изложба на Кралската шотландска академия, посветена на френския импресионизъм - въпреки че Ван Гог е холандец, той прекарва голяма част от живота си във Франция.
Рентгеновите плаки са проявени в старомодна тъмна стая и когато Стивънсън видяла снимките, разбрала, че гледа лицето на самия художник.
We have made a truly incredible discovery. A previously unknown self-portrait by Vincent Van Gogh has been found in our collection. Yes, you read that right! 🖌️👇 pic.twitter.com/NQ3zaZBqUS
— National Galleries of Scotland (@NatGalleriesSco) July 14, 2022
По-нататъшните изследвания показват, че става дума за част от поредицата експериментални автопортрети на импресиониста - има пет подобни творби, изложени в Музея на Ван Гог в Нидерландия. Те са рисувани на гърба на по-ранни платна от времето, когато художникът живее в Нуенен. В периода декември 1883 г. - ноември 1885 г. той рисува селски етюди, един от които е ранният му шедьовър "Селяни, ядящи картофи".
Франсис Фаул, старши куратор на отдела за френско изкуство в шотландската национална галерия, казва, че откритието, което се смята за първо по рода си за институция в Обединеното кралство, допринася за разбирането ни за решаващия период в творческото развитие на Ван Гог, когато той за първи път се сблъсква с работата на френските импресионисти след преместването си в Париж през 1886 г.
Вдъхновен от Жорж Сьора и Пол Гоген, Ван Гог възприема по-цветен и експресивен стил на рисуване, като за първи път експериментира с техниките за работа с четката и използва себе си като модел. Рисува на гърба на други платна, за да спести пари.
"Този период, в който започва да създава автопортрети, е ключов за развитието на зрелия му стил", обяснява Фаул.
Сега консерваторите ще започнат процеса на разкриване на автопортрета. Какво е състоянието му под пластовете картон и лепило не се знае. Целта на специалистите е да запазят и оригиналната картина "Глава на селянка". "Предизвикателството ще бъде премахването на лепилото от слоевете маслена боя, като се използва разликата в разтворимостта на лепилото на животинска основа и боите", обяснява Стивънсън.
"Откриването на нова творба е нещо изключително", казва тя - "Всяко нещо, което ни дава повече информация за художника, е огромен принос и само показва ползата от технологичния анализ - все още можем да откриваме нови неща."
Средно по 300 запитвания от хора, които смятат, че са попаднали на неизвестна или изгубена творба на един от най-влиятелните художници в модерната епоха, проучва музеят "Ван Гог" в Амстердам. Много малко от тях се оказват основателни.
През 2013 г. пейзажът "Залез в Монмажур", нарисуван две години преди смъртта на артиста през 1890 г. и забравен на норвежки таван, беше изложен в нидерландската столица, а миналата година негова скица с молив на изтощен работник беше открита, след като повече от век е престояла непоказвана в частната колекция на холандско семейство.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: