Снимка: © Getty Images

Clubhouse се превърна в истински хит сред социалните мрежи в редица държави в началото на 2021 г. Причината беше, че иновативната платформа, създадена като виртуална конферентна зала или интерактивен подкаст, се различаваше от всички останали по начина на комуникация – само и единствено с глас, и предоставяше "убежище" на изолираните по време на пандемията.

Илон Мъск, Марк Зукърбърг, Дрейк и Опра Уинфри отваряха стаи за разговори, които привличаха десетки хиляди потребители. Приложението беше оценено на 4 милиарда долара по-рано през годината, но месеци по-късно изглежда, че цялото вълнение около Clubhouse е стихнало.

Сега апликацията е едва под №60 в AppStore в категорията „социални мрежи“. Пред нея са Chispa, Skout и Hit on Me!, която е описана като видео платформа за „секси необвързани хора“. Сигурни сме, че не сте чували за нито едно от тези приложения.

Clubhouse - новата социална мрежа, която работи само с глас

Според изпълнителния директор на Clubhouse Пол Дейвисън причината за стихващата популярност е "бързият прогрес в началото". Той основава компанията заедно с Рохан Сет през март 2020 г.

„Мисля, че пораснахме твърде бързо в първата си година“, смята Дейвисън, цитиран от Bloomberg TV. „Това, което искаме, е да вървим по един стабилен път с постепенен прогрес“.

Едва ли само това може да е оправдание за срива в популярността. През април Twitter водеше разговори да купи Clubhouse за 4 милиарда долара. По-късно същия месец фирмата за рисков капитал Andreessen Horowitz вля инвестиции в компанията и тя бе оценена със същата цифра.

Потребителите имаха достъп само със специална покана от друг човек, който ползва Clubhouse. Първоначално приложението важеше само за iOS, но през пролетта стана достъпно и за Android. Десетки, дори стотици потребители, започнаха да се събират в онлайн „стаи“ и да обсъждат различни теми – от политика и бизнес до хобита и интереси. Сега обаче ситуацията не изглежда същата.

Американският журналист Джоел Стайн, който е писал за LA Times, разказва в колонката си в Medium за провала в привличането на потребители в стаята му, създадена заедно с превърналия се в комедийна звезда Игор Хилер. „Не станахме известни чрез нашата база от фенове в Clubhouse, но това не беше наша грешка. Никой не стана. Сега приложението е тъжно и празно социално пространство в стил MySpace“, разказва Стайн.

„За да разберем как се е стигнало дотук, създадохме стая, която кръстихме: „Какво се случи с Clubhose?“. Дали функционалността на апликацията не успя да издържи? Дали политическите спорове я заразиха? Дали в нея се разпространи расизмът и хората се отрекоха от приложението?“.

„Преди да създадем стаята, вече имах идея какво се е случило. Разгледах останалите дискусии, които се бореха за слушатели по същото време. Clubhouse, който преди изглеждаше като място за интелигентни млади хора, вонеше на маркетингова схема. Домакините на всички виртуални стаи бяха „крипто-хора“, които говореха само за Ethereum и NFT. Друга от най-популярните теми, която бе събрала 420 души, беше озаглавена: „Това ли е краят на биткойн?“. Clubhouse се беше изместил от Силициевата долина“, коментира наблюденията си журналистът.

В стаята му влезли само трима потребители, един от които била съпругата му Касандра. Друг напуснал веднага щом бил запитан въпрос по темата. Само един човек – Марк Симънс, останал вътре цял час, за да дискутира с Игор и Стайн падението на Clubhouse.

„След това отново разгледах стаите и никоя не привлече вниманието ми. Не познавах нито един от домакините, не бях чувал за никого. Тогава осъзнах, че Clubhouse е „Tiger King“ на приложенията. Че е място за хора, изолирани по време на пандемията и страдащи от скука. Само че същите могат да използват и TikTok, нали?“, пише журналистът.

„Clubhouse загина, защото популизмът има граници. Ако ще привличаш новото поколение и искаш слушатели на живо, трябва сериозно да ограничиш таргета си. Валутата тук не е съдържанието, а статусът ти. Сред всички тези хора обаче попадаха дребни търговци и потребители, занимаващи се с криптовалути, които изместваха фокуса“, добавя той.

Още в звездните си мигове ръководителите на приложението бяха подложени на критики за допускане на расизъм и реч на омразата в платформата. Редица потребители се оплакваха от конспиративни теории за Covid-ваксините, фалшиви новини, обиди към членове на LGBTQ+ общността. Компанията нямаше модератори и не успяваше да се справи с проблема.

Китай дори блокира приложението, след като в онлайн стаите за разговори се появиха политически коментари, критикуващи комунистическия режим.

В началото компанията е имала само 8 служители, отговарящи за съдържанието, и според Пол Дейвисън това „наистина стресира системата“. Сега приложението разчита на 80 служители, но изглежда, че те нямат толкова много работа.

Няма данни за активните потребители, знае се само, че над 10 милиона души са ползвали приложението за една година след дебюта му.

Актрисата Леа Килпатрик разказва за опита си в Clubhouse, където е участвала в дискусия „Бизнес страната на актьорското майсторство“. Забелязала, че домакините на стаята са на линия не само в насрочения час за разговора, а часове наред в продължение на няколко дни – дори късно през нощта.

„Помислих си – със сигурност от Clubhouse им плащат или просто тези хора сами галят егото си“, казва Килпатрик. Актрисата заявява, че не ползва приложението, след като няколко пъти станала свидетел на неприлично отношение към жените в платформата.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Даниел Лорер: Варненският кмет е като Елвис Пресли - мислят го за жив, но никой не го е виждал

"Българите в чужбина ще се върнат последни, едва след като оправим държавата"

"Медиана" вдигна ГЕРБ за 10 дни с почти 4%

Резултатите са при избирателна активност от около 35%