Tesla отчете едно от най-драматичните тримесечия досега - печалбата за първите три месеца на 2025 г. се е сринала със 71% до 409 млн. долара, а приходите ѝ спадат с 9% на годишна база. Това стана ясно по време на отчета на компанията.
Активната политическа подкрепа за Доналд Тръмп и крайнодесни политици в Европа срина акциите на компанията за електромобили на технологичния милиардер Илон Мъск. От началото на годината акциите на Tesla са загубили близо 50% от стойността си – или около 800 млрд. долара от пазарната капитализация на фирмата.
В опит да успокои инвеститорите Мъск заяви, че „времето, което отделя за правителствения департамент по ефективността (Doge)“, ще „намалее значително“ от следващия месец. Той обяви, че ще отделя само един до два дни седмично за държавни дела, „докато президентът желае и докато това има смисъл“. Самият Тръмп преди няколко седмици даде да се разбере, че скоро Мъск ще се оттегли.
Политическата ангажираност на милиардера предизвика серия протести и бойкот на Tesla по целия свят, както и отлив на типичните фенове на електромобилите му.
Мъск обаче обвинява за негативната реакция хора, които „се опитват да атакуват мен и екипа на Doge“. Въпреки това определи работата си в президентската администрация като „ключова“ и заяви, че „подреждането на държавната машина е почти завършено“.
Всъщност най-сериозният спад за компанията се наблюдава в Европа – 43% през първите два месеца на годината. В Германия, където през февруари се проведоха извънредни избори, продажбите на Tesla паднаха с 62%, вероятно заради подкрепата на Мъск за крайнодясната партия „Алтернатива за Германия“.
В Китай, най-големия пазар за електромобили в света, доставките от завода в Шанхай са намалели с 49% през февруари, като падат на най-ниското си ниво от юли 2022 г. Една от причините е обновеният Model Y, чието производство беше временно спряно заради модернизация на оборудването. По-съществен проблем обаче е бързият възход на китайския конкурент BYD, чиито модели са по-достъпни и по-добре пригодени за местните условия.
В САЩ, основния пазар на Tesla, компанията е продала едва 43 650 коли през февруари – едно от най-слабите нива за последните три години. Пазарният ѝ дял в САЩ е спаднал от над 75% през 2022 г. до под 50% през 2024 г.
Ръководството на Tesla предупреждава инвеститорите, че тежките времена може да продължат, като отказа да даде прогноза за растеж. Компанията посочи още, че митата на Тръмп върху Китай също са натежали сериозно върху бизнеса ѝ. Макар че автомобилите, които Tesla продава на вътрешния пазар, се сглобяват в САЩ, компанията разчита на много части, произведени в Китай.
„Бързо променящата се търговска политика“ може да навреди на веригата на доставки и да повиши разходите, отбелязва Tesla. „Тази динамика, заедно с променящите се политически нагласи, може значително да повлияе на търсенето на нашите продукти в краткосрочен план“, се казва в тримесечния отчет на компанията.
„Ще продължа да се застъпвам за по-ниски мита, а не за по-високи, но това е всичко, което мога да направя“, заяви Мъск.
В началото на месеца, непосредствено след "Деня на освобождението", както Тръмп нарича момента, в който обяви, че налага мита върху вноса от целия свят в САЩ и впоследствие го отложи, Мъск и съветникът по търговските въпроси на американския президент Питър Наваро влязоха в публичен спор.
Наваро, когото Мъск нарече "истински глупак", е сочен за "архитект" на глобалната стратегия на Тръмп, с която той наложи мита върху вноса на стоки в САЩ.
Питър Наваро - съветникът, когото Мъск нарече "истински глупак"
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: