Путин като Ким Чен Ун - пътува с брониран влак. Осигурен от приятел Снимка: © Kremlin.ru

Брониран частен влак. Антени и комуникационно оборудване по покривите на вагоните. Почти неразличим външен вид от останалите пътнически влакове - поне за непредубеденото око. И изградени за целта релси и гари.

Това е транспортът, който руският президент Владимир Путин използва основно - особено след началото на войната, която започна в Украйна на 24 февруари 2022 г. Но и преди това.

Специалният влак е оборудван вероятно в периода 2014-2015 г., но влиза в употреба все по-често от средата на 2021 г. Тогава Русия вече активно подготвя инвазията си в Украйна, трупа войски на границите ѝ, въпреки че светът отказваше да повярва, че предстои война.

Разследване за "влака на Путин" публикува Dossier center, свързан с Михаил Ходорковски. Материалът се позовава на източници, близки до владетеля на Кремъл, и регистри - в частта за собствеността на композицията.

По бронирания президентски влак Путин съвсем прилича на диктаторите в Северна Корея, за които се знае, че това е предпочитаният транспорт.

Това важи и за настоящият лидер на Пхенян Ким Чен Ун, и за баща му и негов предшественик Ким Ир Сен. По неофициални данни инвестицията в руския влак се оценява на 1 млрд. рубли или около 13,5 млн. долара към днешна дата.

Според разследването на Dossier center Путин вече почти не пътува със самолет - от съображения за сигурност. Движението по въздух е лесно проследимо от различни служби, в това число и частни. Няма подобни развити леснодостъпни системи и услуги за засичане и проследяване на наземен транспорт в реално време.

"Заминаването на влака може да бъде спонтанно, необявено. След избухването на войната, през февруари-март 2022 г., Путин започна да използва влака много активно, особено за да стигне до резиденцията си във Валдай", казва източник на медията.

В парк "Валдай" има официална резиденция на руския държавен глава. Мястото и частният брониран влак обаче имат нещо общо.

И това е Юрий Ковалчук. Той е близък приятел на Владимир Путин, основен акционер в "Банк Россия" - финансовата институция с централа в Санкт Петербург, зад която "Досиетата Пандора" разкриха система от сенчести руски активи. Наричат я "банката на Путин". В компанията, която притежава президентския влак, съсобственик е негов племенник - Кирил Ковалчук.

Бизнесът на фамилията се простира и в застрахователния сегмент, и в холдинга "Национална медийна група", начело на която беше Алина Кабаева - бившата гимнастичка, от която се смята, че Путин има поне две деца.

На "президентския влак" се вижда логото на Grand Express Service, основана през 2002 г. През 2019 г. компанията стана единственият оператор на железопътен транспорт до незаконно окупирания от Русия украински полуостров Крим, а през 2020 г. САЩ ѝ наложиха санкции. В момента собствеността не може да бъде проверена независимо в руските регистри, но според достъпните данни води към офшорни компании, които в крайна сметка отново стигат до стария приятел на президента.

Юрий Ковалчук - освен че е близък на Путин от времената, когато държавният глава работи в кметството в Санкт Петербург - преди да се издигне в политиката, е свързан и с тайния дворец на кремълския управник в Геленджик. Имението бе разкрито от екипа на руския опозиционер Алексей Навални.

Ковалчук има общо с резиденцията във Валдай - за която отново фондацията на Навални разкри, че далеч не се състои само от официалната скромна къща, която може да се види при официалните събития, организирани от Путин там, а отделно има прилежащи други сгради, за които се смята, че се водят на Ковалчук - собствеността на земята в съседство на резиденцията е негова, а там са построени сгради. Неотдавна независими медии съобщиха, че край имението във Валдай се разполага противовъздушна отбрана.

В най-близкото населено място до имението - Долгие Бороди, има изградена охранявана жп гара с хеликоптерна площадка. Тя бе открита при разследване на независимия сайт "Проект", публикувано през есента на 2022 г. Местни жители казват пред екип на "Проект", че гарата и специалната железопътна линия до нея са построени специално за държавния глава, а охраната изгонила журналистите, щом доближили.

Сателитни снимки на региона водят към заключението, че станцията и релсовият път са се появили през 2019 г. Ремонтирана жп инфраструктура и обновени или нови специални гари има и по пътя към други къщи, за които се знае, че се използват от руския президент, твърди още изданието.

Да се върнем на влака на Путин. На външен вид той не се различава съществено от останалите на транспортната компания, чието лого е изписано и на всички вагони на руските железници - същият сив цвят с червена ивица. С тази разлика, че в този случай вагоните са бронирани.

Разписанието е съобразено изцяло с графика на Путин - така той може да се придвижва по всяко време и да поддържа максимална скорост и без спиране.

Според Dissier Center и източниците му композицията включва задължително: вагон за президента със спалня и кабинет за срещи, вагон за придружители и специален вагон за комуникация.

Бронираният влак е оборудван в Москва, близо до метростанция "Сокол". Самото съществуване на специална композиция за нуждите на Кремъл не е тайна. През ноември 2019 г. тогавашният министър-председател Дмитрий Медведев проведе среща в него, след което "Комсомолская правда" го описа в репортаж. „Само президентът и министър-председателят имат право да се возят".

Пресслужбата на държавния глава през 2012 г. публикува и снимка на Путин във влака, но според Dossier center оттогава той е обновен. Снимки отвън никога не са публикувани официално. И това не е случайно - въпреки че много прилича на обикновените композиции, могат да се видят специални комуникационни радиоантени на покривите на вагоните.

В деня, в който излезе разследването на Dossier center, каналът в Телеграм SOTA разказа за специална станция в Москва, която може да се използва за президентския брониран влак.

По документи мястото фигурира като „административната сграда на руските железници“. Съществувала е в съветско време, а през 2011 г. е планирано да бъде ремонтирана, но работата не е завършена. Ръководителят на Федералната държавна бюджетна институция "Транспортен комбинат Русия"" на президентската администрация Александър Николаев е присвоил средствата, отпуснати за ремонт, за което през 2018 г. беше осъден на пет години затвор от руски съд, припомня независимият сайт "Медуза".

През 2021 г. сградата на гарата е затворена с панели, а през януари 2022 г. са публикува подробни снимки на станцията като пример за работата на компанията, която работи на място. Кадрите на ВИП стаите, кабинетите и инфраструктурата вече са изтрити.

Людмила Путин По следите на имотите на Людмила Очеретная - бившата жена на Путин


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024