Когато преди девет години Карстен Шпор става главен изпълнителен директор на Deutsche Lufthansa AG, първата класа на германската авиокомпания изглежда твърде голяма и има нужда да се свие: Работодателите вече не желаели да харчат пари за тази екстра за служителите. Междувременно пандемията от коронавирус внесе допълнителни въпроси около бъдещето на бизнес пътувания изобщо.
След години на задълбочаваща се тенденция на редуциране и дори премахване на най-високия клас пътувания от някои превозвачи, сега се наблюдава бум. В основата му са богатите туристи, които изглеждат склонни да отворят широко портфейлите си. В отговор на търсенето големите авиокомпании пък започват да залагат на нова епоха луксозни пътувания, като инвестират в кабините и салоните си, отбелязва Financial Times.
Ръководителите на Lufthansa също са променили мнението си: „Тази година е първата, в която целият ми екип ми казва: Шпор, трябва да развием първа класа, тя е маломерна. Никога не съм мислил, че някога ще чуя това“, каза директорът на компанията пред инвеститори миналата седмица.
През тази година най-силно е било търсенето именно на премиум пътуванията, като интересното е, че по-бавното възстановяване на корпоративните резервации е било „почти изцяло компенсирано“ от туристите. Според Шпор това се очертава като трайна тенденция, която той обвърза с паралелно развиващия се бум в луксозни сектори като автомобили, часовници и първокласни имоти.
Авиокомпаниите, изглежда, се готвят за структурна промяна, а задълбочаването на тенденцията е видимо при много от тях. Lufthansa прогнозира най-доброто си лято по отношение на приходите от полети и твърди, че местата в премиум класа са „разпродадени“. Миналата седмица собственикът на British Airways – International Consolidated Airlines Group SA – повиши прогнозата си за годишната печалба, след като през февруари заяви, че сегментът на премиум пътуванията се представя „много добре“.
Търсенето на първокласни полети за отдих в Air France е „експлодирало“ и през последните три-четири месеца кабините La Premiere на компанията са се радвали на най-високите си нива на заетост в историята, заявиха от ръководството ѝ миналата седмица. Като цяло заетостта на премиум местата в групата на Air France-KLM е била с четири процентни пункта по-висока през първото тримесечие в сравнение със същия период на 2019 г. (преди COVID пандемията), докато цените на билетите са били с 15% по-високи.
По данни IATA за индустрията като цяло пътуванията в първа и бизнес класа се възстановяват по-бързо от общия пътнически трафик. Броят на премиум пътниците е достигнал 86% от нивата през 2019 г. през февруари – последния месец с налични данни, спрямо 81% за сектора като цяло.
За всеки продаден билет за бизнес класа от Лондон на дубайската авиокомпания Emirates Airlines в един момент „имаше четирима или петима души, които се опитваха да го получат“, поради което цените се повишиха, заяви нейният президент Тим Кларк пред телевизия Bloomberg.
Резервациите на авиокомпаниите за премиум класа се възстановяват по-бързо от общия пътнически трафик, особено в Северна Америка и Европа. Забележителното е, че това се случва дори когато бизнес пътуванията все още не са се върнали на нивата отпреди пандемията – като може и да не се върнат, тъй като Zoom и подобните му приложения се доказаха като добър инструмент за по-малко важни корпоративни срещи.
Луксозният възход и отговорът на авиокомпаниите
Надеждата на авиокомпаниите се корени във възможността да се възползват от силното търсене на луксозни стоки и изживявания, което се възстанови бързо след пандемичните блокади през 2020 г.
Бумът на луксозните стоки през миналата година прати продажбите на редица брандове с двуцифрени ръстове нагоре, а успехът на LVMH е може би най-ярката илюстрация за подема на целия сектор. Групата неотдавна стана първата европейска компания, надхвърлила пазарна капитализация от 400 млрд. евро, а поскъпването на акциите направи собственика ѝ Бернар Арно най-богатия човек в света.
Междувременно интересът към луксозните имоти продължава да расте заедно с цените им, предизвиквайки опасения за балон. На места като Дубай се наблюдава наплив от ново поколение богати купувачи, което само затвърждава тенденцията за бум на луксозната индустрия.
Небето е претъпкано с частни самолети, а авиокомпаниите се опитват да се възползват от търсенето от висок клас, като представят нови премиум салони, променят съотношението между икономичните и премиум местата и възобновяват дейността на заземени големи самолети като A380 и A340, които предлагат повече пространство.
Вместо да намаляват местата в бизнес класа преди летния туристически сезон, както правеха по-рано, тази година превозвачите се опитват да задоволят търсенето на по-добри и скъпоструващи места. Увеличението с пет процентни пункта на броя на местата в премиум салона на Qantas Airways Ltd. в сравнение с нивата преди пандемията например помага за увеличаване на международните оперативни маржове до рекордните 12% през шестте месеца до декември 2022 г.
Отминаха дните, в които пътуващите в премиум салона използват натрупани за целта точки. Сега те сами заплащат пълната сума и все повече от тях правят резервации директно през уебсайтовете на авиокомпаниите, а не чрез туристически агенти, което предоставя на авиокомпаниите изгодни възможности за повишаване на цената.
Един очевиден извод е, че богатите просто не усещат кризата с разходите за живот така, както останалите, и пътуването се е издигнало в списъка им с приоритети. Заможните хора вече разполагат и с повече свободно време, а гъвкавите графици и модели на работа, включително затвърждаването на хибридните такива покрай пандемията, отвориха пред хората повече хоризонти да живеят където искат, докато се трудят от разстояние.
Често срещан рефрен в авиацията е, че след като веднъж сте опитали от удоволствията на премиум кабината, е трудно да си помислите да се върнете към по-ниската класа. Дали обаче става дума за дълбока структурна промяна, все още е рано да се каже. Една банкова криза, дълбока рецесия и/или срив на фондовия пазар със сигурност ще накарат пътниците да се съобразяват повече с цените. Търсенето на частни самолети вече започна да намалява, макар и от много високи нива, докато търсенето на луксозни стоки в САЩ се забавя, отбелязва Bloomberg.
Watches&Wonders 2023: Часовникарската индустрия чупи рекорди, а „балонът Rolex“ се пука
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: