МОН публикува резултатите на учениците от 7. клас, които се явиха на изпити по български език и по математика преди седмици.
Оценките могат да се видят през информационната система на МОН.
Изводът на експертите от министерството е, че за относително високо ниво на разбиране на писмените текстове и внушенията на цитати от изучавани литературни творби, но около половината от децата в 7 клас "се затрудняват да извличат информация от схематично представени данни – в таблица или диаграма, а не в свързан текст".
Средният успех по български език и литература е съизмерим с този през миналата година – 53,63 точки от максимум 100 през 2022 г. спрямо 53,83 през 2021 г.
Изпитът по математика обаче показва спад на общото ниво на учениците за първи път от 2019 г. насам. Средният резултат е 35,32 точки при максимум 100, спрямо 37,94 точки през миналата година.
Обяснението на МОН: "вероятно една от причините за това е фактът, че този випуск ученици беше обучаван най-дълго в електронна среда от разстояние – през втория срок на V клас, целия VI клас и частично в VII клас".
По-слаба е способността на учениците да решават задачи, свързани с умения, които се преподават в 6. клас - от задачата за намиране на страна на триъгълник в изпита по математика до определянето на времето на глаголна форма в изпита по БЕЛ.
Преразказът на „Талисманът“ като цяло не е затруднил седмокласниците. Те показват умения за изграждат текст, макар че невинаги предават съдържанието подробно. Все още има ученици, които се затрудняват при прилагането на правилата на книжовния език. Наблюдават се проблеми и с графичното оформяне на текста.
Над 80% от учениците нямат проблем с откриването на синоним на дадена дума и разпознават вида на местоимение. Повече от 70% от тях обаче не успяват да определят дадено изречение по състав.
При задачите със свободен отговор най-трудни за децата са глаголните времена и преобразуването на обособена част в подчинено изречение. Всеки четвърти ученик е получил максималния и около максималния брой точки на задачата, свързвана с поправяне на грешки в текст.
Около две трети от учениците се ориентират в изучавани творби по отношение на жанр, мотив, герои, образи. Малко над 40% не успяват да свържат герой от изучена творба със съответната му характеристика, съобщават още от МОН.
В изпита по математика - задачите, които изискват разчитане и преработка на информация от диаграма и записване в числов вид, както и прилагането на някои основни формули и теореми, са затруднили "всеки двама от трима ученици".
По-голямата част от седмокласниците не са се справили и със задачите с разширен свободен отговор.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: