Липсата на осветление, мократа настилка, недостатъчно почистена хоризонтална маркировка и липсващите предупредителни знаци вероятно са допринесли за тежкия инцидент на АМ "Струма", при който загинаха 44 македонски граждани.
Това е мнението на няколко специалисти по пътна безопасност, включително - участници в експеримент с учебен автобус в нощни условия по пътя на катастрофиралия автобус.
Проверката показва, че светлоотразителните елементи на мантинелите тип "котешки очи" не изпълняват функцията си и отдавна са за смяна. Маркировката на няколко километра до проблемния участък е подменена наскоро, но не е довършена при мястото на инцидента, където има десен завой, скрита зад него отбивка за чешма и остров с мантинели между активната лента и отклонението.
Липсата на видима хоризонтална маркировка може да заблуди шофьора, така че той да се води само по мантинелите и тръгне инстинктивно вдясно и да излезе от лентата си.
По пътя е отворен и нерегламентиран вход/изход от кариера към аварийната лента на АМ "Струма". Проверката на място показва натрупвания на пясък и наноси, както и деформации на асфалта заради честото преминаване на тежки камиони.
Ударът в старите мантинели от типа "рибена опашка" също може да е допринесъл за фаталния изход от катастрофата.
"Когато тази мантинела навлезе в превозното средство, го реже като нож", коментира пред bTV Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.
Пътният експерт Владимир Жиянски посочва, че няма данни за пътни произшествия през деня в този участък на АМ "Струма".
"За съжаление през нощта при условията, в които е пътувал автобусът - мокра настилка, недостатъчно почистена хоризонтална маркировка, тъмният асфалтобетон поема светлината, няма съответните знаци. Има нарушаване на комфорта, който би трябвало да създаде магистралата дори през нощно време. Основната причина за произшествието е липса на информация. Ако е имало осветление - някакви си жалки 10 лампи, това никога не би се случило", коментира той пред bTV.
Той даде пример с осветяването на магистралата до "Игуменица" в Гърция, при която лампите се пускат дори през деня.
Ясен Ишев, председател на Научно-техническия съюз по транспорта, препоръча смяна на старите мантинели с буфери, поставяне на осветление, по-добра маркировка и знаци на разстояние поне 500 метра от отклонението.
"Ние сме хора, грешим, но пътят трябва да е предвидим, да ни щади", каза той.
Липсата на финансиране за редовна поддръжка на пътищата и незаинтересоваността на институциите са основните проблеми за високия брой на смъртността по пътищата.
"Пътната безопасност е национален проблем. Не може да загиват по 500-700 човека в България на година. Ние можем да ги намалим поне наполовина, такива са нашите директиви. Само 60-65% от всички 20 000 км пътища са в добро състояние според годишника на пътната агенция за състоянието на настилката. За пътната безопасност никой не обръща внимание", каза той.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: